۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
وقتی بی توجهی به مارکتینگ به تعطیلی واحدهای لبنی همدان ختم می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی بی توجهی به مارکتینگ به تعطیلی واحدهای لبنی همدان ختم می‌شود

همدان- بی توجهی به مارکتینگ عامل اصلی تعطیلی واحدهای لبنی سنتی همدان شده چراکه فعالان این بخش همچنان روش های قدیمی را در زمینه تولید محصولات استفاده می کنند که این روند، به تعطیلی آن ها ختم می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مارکتینگ (Marketing) یک راهبرد سازمانی از مجموعه فرآیندهایی جهت برقراری ارتباط و ارائه ارزش به مشتریان است به‌گونه‌ای که منافع مشتریان، کارکنان، سهامداران تأمین شود.

امروزه در بیشتر بازارها، شرکت‌های موفق اهمیت ایجاد ارتباط و ارائه ارزش به مشتریان را دریافته‌اند چراکه تمرکزشان بر تکرار مبادله یا معامله با مشتریان است؛ ارزشی که درک مشتریان از همه منافع یک محصول در مقابل مبلغ پرداختی به دست می‌آورند واین ارزش‌ها و منافع می‌تواند بر اساس عملکرد محصول، تجربه و موارد احساسی و روانی صورت پذیرد.

یک شرکت برای دسترسی به تعداد معدودی از ایده های مناسب و خوب، باید ایده های بسیاری را جمع کند و در اختیار داشته باشد

ایده یابی تولید کالای جدید همان پژوهش و تحقیق سیستماتیک برای پیدا کردن ایده های جدید است که یک شرکت برای دسترسی به تعداد معدودی از ایده های مناسب و خوب، باید ایده های بسیاری را جمع کند و در اختیار داشته باشد ضمن اینکه تعدادی ایده نیز پس از هر مرحله از مراحل فرآیند تولید کالای جدید باقی می ماند.

وقتی بی توجهی به مارکتینگ به تعطیلی واحدهای لبنی همدان ختم می‌شود

توضیحات داده شد تا به پاسخ این سئوال برسیم که آیا توانسته ایم در سطح واحدهای تولیدی به ویژه در حوزه کشاورزی قدم های مناسبی در زمینه است برداریم؟

استان همدان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی مختلف به ویژه محصولاتی چون سیر، گردو، سیب زمینی، انگور محصولات لبنی و غیره حرف های زیادی برای گفتن دارد که نیاز است در مسیر بسته بندی مناسب این محصولات، فرآوری، صنایع تبدیلی و تکمیلی قدم های مناسبی برداشته شود.

استان همدان با ۱.۲ درصد وسعت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور، ۴.۴ درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و بخش کشاورزی استان همدان با ۱۱۵ هزار بهره‌بردار با توان تولید حدود پنج میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، ۲۶ درصد از اشتغال مستقیم و ۲۴.۳ درصد از ارزش افزوده استان و ۳.۷ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را مختص خود کرده است.

از مجموع ۴.۵ میلیون تُن تولیدات بخش کشاورزی استان در سال ۹۴، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن تولیدات زراعی، ۵۴۰ هزار تُن تولیدات باغی و ۵۴۴ هزار تُن تولیدات دامی است

طبق بررسی ها از مجموع ۴.۵ تا پنج میلیون تُن تولیدات بخش کشاورزی استان در سال ۹۴ حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تُن تولیدات زراعی، ۵۴۰ هزار تُن تولیدات باغی و ۵۴۴ هزار تُن تولیدات دامی بوده و استان همدان با دارابودن رتبه‌های برتر کشوری در تولید محصولاتی چون سیب‌زمینی با تولید ۹۸۰ هزار تُن (رتبه اول)، سیر با تولید ۵۴ هزار تُن (رتبه اول)؛ گردو با تولید ۵۰ هزار تُن (رتبه اول)؛ جو با تولید ۲۰۰ هزار تُن (رتبه چهارم)؛ انگور با تولید ۳۲۰ هزار تُن (رتبه دوم)؛ یونجه با تولید ۴۰۰ هزار تُن (رتبه سوم)؛ گیاهان دارویی با تولید ۱۴ هزار تُن (رتبه سوم) و گندم با تولید ۵۳۲ هزار تُن (رتبه ششم) نشان داده در بسیاری از محصولات قطب محسوب می‌شود.

ناگفته پیداست این داشته‌های کشاورزی می‌تواند برای استان ارمغان اشتغال مولد و درآمد را داشته باشد؛ اما به راستی در این مسیر برای ورود به عرصه های مناسب فروش، درآمدزایی و صادرات چه گام هایی برداشته شده است؟

حال با این تفاسیر در این زمینه گفتگویی با حسن محمدی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه آن را می خوانید:

صنایع تبدیلی و تکمیلی؛ از اشتغالزایی تا لزوم توجه به مارکتینگ
حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار
بازار با بیان اینکه واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرند، اظهار کرد: با این روند می توان به کاهش ضایعات کشاورزی کمک کرد و در کنار اشتغال زایی، ورود مناسب به عرصه واردات و صادرات این محصولات را شاهد بود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این راستا به پیش روی طرح های توسعه ای، بازسازی و نوسای واحدها در این حوزه در سطح استان اشاره کرد و افزود: به زودی در این راستا، یک واحد در حوزه بوقلمون در استان همدان فعال خواهد شد.

وقتی بی توجهی به مارکتینگ به تعطیلی واحدهای لبنی همدان ختم می‌شود

وی در ادامه به وضعیت صنایع لبنی در سطح استان اشاره کرد و گفت: زمانی استان همدان در زمینه لبنیات یکی از استان های واردکننده بود اما با برنامه ریزی های صورت گرفته در دهه هفتاد این روند تغییر کرد و وابستگی ها به عرصه واردات لبنیات به استان قطع شد.

واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بایستی به حوزه مارکتینگ توجه ویژه داشته باشند

محمدی با تصریح بر اینکه واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی باید به حوزه مارکتینگ توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: برای اینکه این حوزه ها بتوانند در بازار ماندگاری داشته باشند بایستی به سمت نوآوری سوق پیدا کنند و پویا باشند.

وی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: بی توجهی به مارکتینگ، عامل اصلی تعطیلی واحدهای لبنی سنتی همدان شد چراکه روش های سنتی همچنان در زمینه تولید محصولاتشان در پیش گرفته می شد و این روند، به تعطیلی آن ها ختم شد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه فعالین در حوزه صنایع تبدیلی بایستی به مسائل جدید آگاه باشند و محصول جدیدی را در هر دوره از فعالیت خود تولید کنند، اضافه کرد: نباید به تولیدهای قبلی اصرار ورزید و با تکیه بر آن ها پیش رفت.

محمدی ادامه داد: با مجهز شدن به علم جدید می توان شاهد مجهز شدن واحدها به پویایی و استفاده از شیوه های جدید بازاریابی و در نتیجه ماندگاری در بازار شد.

وقتی بی توجهی به مارکتینگ به تعطیلی واحدهای لبنی همدان ختم می‌شود

وی با بیان اینکه استان همدان قطب تولید محصولات شوری و ترشی در کشور است، عنوان کرد: هم اکنون تعداد ۸۸ واحد شوری و ترشی در استان همدان داریم که بیشتر این واحدهای در شهرستان های ملایر با ۴۲ واحد فعال و شهرستان بهار با ۳۰ واحد در این زمینه فعالیت دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه شاهد صادرات مناسبی به کشورهای دیگر به ویژه اقلیم کردستان هستیم و درآمدهای خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

ورود به عرصه فروش مناسب و البته صادرات محصولات تولیدی کشاورزی، در کنار داشتن یک بسته بندی مناسب و قدم نهادن در عرصه فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند داشتن برنامه های مناسب و ایده یابی تولید کالای جدید و البته بازاریابی های نوین پیش از تولید است.

اما به راستی باید گفت پیش روی در این مسیر نیازمند گذر از چند مرحله است که باید در محصولات کشاورزی، باغی و البته دامی به ویژه در استان همدان بدان ها توجه نمود؛ به عنوان قدم اول باید برنامه ای جامع برای بازاریابی و تبلیغات داشت، «نمونه محصول» تولید نمود، از مشتریان بالقوه خواستکه «نمونه محصول» را آزمایش کنند.

همچنین باید در ارائه «نمونه محصول» توجه خود را به مشتریان جامعه هدف معطوف کنیم؛ کانال‌های بازاریابی خود را انتخاب کنیم  و از بازخوردهای مشتریان در حین ارائه «نمونه محصول» استفاده و پس از نهایی شدن محصول جدید، مالکیت معنوی آن را به ثبت برسانیم.

بازاریابی محتوا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است

اما به راستی شرکت‌هایی که عمدتاً از شیوه‌های بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند، ممکن است در نگاه اول تفاوت‌های بین بازاریابی سنتی و بازاریابی محتوا را به درستی درک نکنند و یا ورود به عرصه های نوین و پویا در بازاریابی را جدی نگیرند.

وقتی بی توجهی به مارکتینگ به تعطیلی واحدهای لبنی همدان ختم می‌شود

بنابراین بهتر است بگوییم، بازاریابی محتوا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است و به عنوان یک استراتژی بلندمدت نسبت به بازاریابی سنتی که برنامه‌ای کوتاه‌مدت است برتری دارد.

بدین سان اگر بودجه محدودی برای بازاریابی وجود دارد، بازاریابی محتوا بسیار مؤثرتر خواهد بود زیرا قادر خواهیم بود فعالیت‌های بازاریابی خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنیم و به تدریج مواردی مانند اقتدار برند، قرار گرفتن در معرض برند و ترافیک وب سایت را افزایش دهیم که در نهایت همه این‌ کارها منجر به افزایش فروش می‌شوند.

کد خبر: ۹۲٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha