۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
 کاهش ۲۴درصدی جنگل‌های جهان تا ۹سال آینده! | جهان به سوی تامین چوب در خارج از جنگل می رود
سازمان فائو گزارش داد

کاهش ۲۴درصدی جنگل‌های جهان تا ۹سال آینده! | جهان به سوی تامین چوب در خارج از جنگل می رود

به گزارش سازمان فائو در حالی که ۵۱ درصد از جنگل های جهانی برای تهیه چوب در دسترس هستند، تا ۲۰۳۰ پرورش درخت در خارج از جنگلها یکی از منابع بسیار گسترده تامین چوب جهان خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که به گفته کارشناسان جهانی، جنگل ها و سایر مناطق جنگلی عملکردهای کلیدی اقتصادی و اکولوژیکی دارند،  آنها نه تنها کالاها و معیشت ما را فراهم می کنند بلکه از خاک محافظت می کنند، جریان آب را تنظیم می کنند و کربنی را که ممکن است به گازهای گلخانه ای اضافه شود حفظ می کنند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو،  در سال ۲۰۰۰ جهان ۳هزار و ۸۷۰ میلیون هکتار جنگل وجود داشته که ۳۰ درصد از اراضی آن را پوشش می داد.

بر اساس این گزارشات، جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری ۵۶ درصد از سطح جنگلها را تشکیل می دهند در حالی که جنگل های معتدل بقیه مناطق را تشکیل می دهند.

در حالی که ۵۱ درصد از جنگل های جهان برای تهیه چوب در دسترس هستند، ۱۲ درصد از جنگلهای جهان در مناطق محافظت شده قانونی قرار دارند

۹۵ درصد جنگلهای جهان طبیعی است
از سوی دیگر این داده ها حاکی از این است که جنگل های طبیعی حدود ۹۵ درصد از جنگلهای جهانی را تشکیل می دهند، در حالی که جنگلهای مزارع حدود ۵ درصد را تشکیل می دهند.

در مجموع، ۵۱ درصد از جنگل های جهانی برای تهیه چوب در دسترس هستند. این در شرایطی است که  حدود ۱۲ درصد از جنگل ها در مناطق محافظت شده قانونی قرار دارند، در حالی که ۳۷ درصد باقیمانده یا غیرقابل دسترس هستند و یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

 دو قاره «آسیا و آفریقا» مجموعا بیش از سه چهارم چوب سوخت جهانی را مصرف می کنند، که بیشتر در آشپزی خانگی مصرف می شود تقریباً ۸۰ درصد مصرف چوب در کشورهای پیشرفته به صورت محصولات چوبی صنعتی است، در حالی که در کشورهای در حال توسعه بیش از ۸۰ درصد به عنوان سوخت سوزانده می شود

سرانه مصرف چوب در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه یکسان است
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو، بیش از نیمی از زیست توده چوبی که در سطح جهان مصرف می شود به عنوان سوخت  در نظر گرفته می شود در حالی که بیشترین مصرف سوخت در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. به عبارت دیگر دو قاره «آسیا و آفریقا» با هم بیش از سه چهارم چوب سوخت جهانی را مصرف می کنند، که بیشتر در آشپزی خانگی مصرف می شود.

نکته جالب توجه اینکه، سرانه مصرف چوب در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه برابر و بالغ بر ۰.۵ متر مکعب به ازای هر فرد است. با این وجود، تقریباً ۸۰ درصد مصرف چوب در کشورهای پیشرفته به صورت محصولات چوبی صنعتی است، در حالی که در کشورهای در حال توسعه بیش از ۸۰ درصد به عنوان سوخت سوزانده می شود.

 اگر روند فعلی جنگل زدایی ادامه یابد پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ جنگل های گرمسیری طبیعی ۲۴ درصد دیگر کوچک می شوند

کاهش ۲۴ درصدی جنگل های گرمسیری طبیعی تا ۲۰۳۰
کارشناسان جهانی معتقدند که تجارت جهانی چوب به معنای کلی گویی آسان نیست چرا که الگوهای تولید و تجارت در مناطق مختلف بسیار متنوع است. به طوری که در سال ۲۰۰۰، مناطق معتدل و ساحلی ۸۰ درصد از تولید جهانی چوب گرد و ۸۳ درصد از صادرات چوب گرد را به خود اختصاص داده اند.  با این حال، این مناطق ۸۵ درصد از مصرف محصول چوبی را نیز به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش، جهان با بحران جنگل زدایی روبرو است و  مطمئناً، در بعضی از کشورها این تصویر نگران کننده است و کاهش سریع سطح جنگل همچنان ادامه دارد. به طوری که به گزارش فائو، در طول دهه ۱۹۹۰، کل مساحت جنگل هر سال با خالص ۹.۴ میلیون هکتار کاهش یافت که مساحتی معادل سه برابر مساحت کشور بلژیک است.

به گفته کارشناسان اگر روند فعلی جنگل زدایی ادامه یابد پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ جنگل های گرمسیری طبیعی ۲۴ درصد دیگر کوچک می شوند.

در آفریقا سالانه ۵.۳ میلیون هکتار و آمریکای جنوبی ۳.۷ میلیون هکتار جنگل از بین می رود

در دهه ۱۹۹۰ مناطق گرمسیری جنگل زدایی کردند مناطق غیر گرمسیری جنگل کاشتند
بر این اساس اگرچه جنگل زدایی در دهه ۱۹۹۰ نسبت به دهه ۱۹۸۰ کندتر بود و احتمالاً در دهه های اول قرن جدید نیز به کندی ادامه خواهد یافت.  از سوی دیگر بحث جنگل زدایی  از منطقه ای به منطقه دیگر به میزان قابل توجهی متفاوت است به عنوان مثال جنگل زدایی در مناطق گرمسیری سریعتر انجام شد و در دهه ۱۹۹۰ به طور متوسط ۱۲.۳ میلیون هکتار در سال بود.

این در شرایطی است که در آفریقا سالانه ۵.۳ میلیون هکتار و آمریکای جنوبی ۳.۷ میلیون هکتار جنگل از بین می رود. همچنین به گفته فائو تلفات سالانه در آسیا تنها ۰.۴ میلیون هکتار بوده است، در حالی که مناطق غیر گرمسیری در دهه نامبرده در واقع ۲.۹ میلیون هکتار در سال به جنگل های خود اضافه می کردند.

از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، رشد جمعیت و وابستگی به کشاورزی باعث از بین رفتن مداوم جنگل ها خواهد شد.  با این حال کارشناسان معتقدند نرخ کلی جنگل زدایی در دهه های آینده کندتر خواهد شد چرا که روندهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به کاهش سرعت جنگل زدایی در کشورهای در حال توسعه کمک خواهد کرد. در حقیقت  شهرنشینی نیاز به گشایش سرزمین های مرزی جدید برای ایجاد معیشت را کاهش می دهد.  این امر همچنین باعث تغییر جهت از چوب به سمت سوخت های فسیلی و برق خواهد شد.

بر اساس پیش بینی سازمان فائو  تا سال ۲۰۳۰ مصرف جهانی والوار مدور صنعتی به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون متر مکعب می رسد

افزایش ۶۰ درصدی مصرف جهانی والوار مدور صنعتی تا ۲۰۳۰
با افزایش جمعیت و درآمد جهان، تقاضا برای محصولات جنگلی همچنان افزایش خواهد یافت. در واقع بر اساس پیش بینی سازمان فائو  تا سال ۲۰۳۰ مصرف جهانی والوار مدور صنعتی ۶۰ درصد بیش از سطح فعلی افزایش می یابد و به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون متر مکعب می رسد. همچنین فائو پیش بینی کرده است تا سال ۲۰۳۰ افزایش قابل توجهی در مصرف محصولات کاغذی و مقوایی وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر از سوی کشورهای مختلف جهان، منابع تامین چوب تغییر کرده است و از جنگل ها خودرو به سمت مزارع و جنگلهای با مدیریت پایدار کشیده شده است. به طوری که تا ده سال آینده یکی از منابع بسیار گسترده تامین چوب جهان، پرورش درخت در خارج از جنگل ها خواهد بود.

کد خبر: ۹۲٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha