۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۹
کاهش تقاضای خرید طلا با نوسان قیمت ارز| معاملات طلا رضایت بخش نبود
افزایش قیمت انس جهانی آرام و پیوسته

کاهش تقاضای خرید طلا با نوسان قیمت ارز| معاملات طلا رضایت بخش نبود

با آغاز نوسانات و التهاب در بازار ارز و سکه در اواخر هفته جاری و کاهش مشتریان، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا در بازار تهران بار دیگر روند کاهشی داشت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: تجربه نشان داده است که در طول سال های گذشته هر زمانی در بازار نوسانات ارزی و قیمت سکه التهاب داشت دادو ستد مصنوعات طلا در بازار کاهش و رکود بر بازار حاکم می شود.

هرچند که در دو هفته گذشته به علت ثبات قیمت ارز و سکه در بازار مصنوعات طلا در تهران شاهد فروش و رونق کسب و کار بودیم، اما در هفته جاری به علت نوسانات ارزی و افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی، بار دیگر خرید و فروش طلا در بازار کساد شد.

نوسانات قیمت دلار در بازار در پایان روز پنجشنبه ( ۱۳ خرداد ماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران ۱۰ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی  ۲ میلیون و ۳۶۲ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران هم اکنون به یک میلیون و۹۱هزار تومان رسیده است.

در این روز نرخ دلار به رقم ۲۳ هزار و ۴۲۴ تومان، یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲ هزار تومان، پوند ۳۴ هزار و ۱۱۷ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و۷۸۰ تومان رسید.

تحلیل وضعیت بازار طلا
در تحلیل وضعیت بازار طلا در دومین هفته خرداد ماه سال جاری «ابراهیم محمد ولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار بازار گفت: با افزایش قیمت اونس جهانی به حدود ۱۹۰۰ دلار و نوسان قیمت دلار دادو ستد در بازار طلا در هفته جاری کم بود.

وی گفت: نه اینکه در بازار تقاضا نیست بلکه نوسانات قیمت ارز و طلا دادوستد را در بازار در هفته جاری کند کرد و امیدواریم هفته آینده باز هم شاهد افزایش تقاضا و خرید و فروش طلا شاهد رونق و شادابی در بازار طلا و جواهر باشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: تا هفته گذشته دادوستد مصنوعات طلا در بازار بیشتر شد اما در هفته جاری خرید و فروش طلا کاهش پیدا کرد و این دور از انتظار فروشندگان بود.

محمد ولی افزود: افزایش خریداران و رفت و آمد در بازار شادابی و ونق را به بازار می دهد و انتظار داریم که این روند هفته آینده با مدیریت قیمت ارز بر بازار طلا حاکم شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا میزان دادوستد در بازار در این هفته رضایت بخش بود؟ گفت: در هفته جاری میزان خریدو فروش طلا در بازار رضایت بخش نبود در حالی که انتظار داشتیم که بازار وضعیت خوبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: با وجود نوسانات قیمت ارز و رکود خرید و فروش نباید انتظار رونق کسب و کار در بازار را داشت و امیدواریم با مدیریت صحیح بازار قیمت ها در بازار تا حدودی کنترل شده و این می تواند اصناف و کاسبان را راضی کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت طلا در بازارهای جهانی و قیمت آن در این بازار، گفت: در بازارهای جهانی قیمت طلا روند صعودی دارد و علت آن هم کاهش ارزش قیمت دلار در امریکا است.

محمد ولی افزود: علاوه بر کاهش ارزش دلار در اقتصاد امریکا، تقاضا برای خرید طلا توسط برخی از کشورهای جهان قیمت آن را در پایان هفته جاری به حدود ۱۹۰۰ دلار در هر اونس رساند.

قیمت سکه بار دیگر به ۱۱ میلیون تومان نزدیک شد 
کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: در هفته جاری تحت تاثیر تحولات اقتصادی در جهان و افزایش قیمت اونس جهانی قیمت سکه بار دیگر به ۱۱ میلیون تومان نزدیک شد و قیمت دلار نیز به بیش از ۲۳ هزار تومان افزایش یافت.

«اکبر نقوی نیا» یادآورشد: دربازارهای جهانی قیمت اونس طلا نوسانات اندکی داشت به طوری که اوایل هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی به حدود ۱۸۳۵ دلار در هر اونس رسید اما در اواخر این هفته قیمت آن به ۱۹۰۰ لار در هر اونس رسید.

این کارشناس طلا و جواهر در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص حباب سکه گفت: هم اکنون حباب سکه به حدود۱۱۴ هزار تومان رسیده است و این نشان می دهد که قیمت سکه باید کمی کاهش یابد تا با قیمت طلا در بازارهای جهانی متناسب شود.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی
استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در موسسه مدیریت دارایی اس پی آی در این باره می گوید: بخش عمده رشد قیمت طلا مرهون نگرانی ها از افزایش تورم و کاهش سوددهی اوراق قرضه در امریکا است.

وی افزود: از سوی دیگر ارزش دلار پایین آمده و این مسئله به سود قیمت طلاست. معامله گران در بازار طلا اکنون منتظر فتح قله ۲۰۰۰ دلاری طلا هستند.

ازطرفی در حالی که بالا رفتن سود اوراق قرضه وتقویت اشتهای ریسک پذیری سبب تضعیف نسبی بازارطلا شده وسرمایه گذاران منتظرآمارهای بازار کار آمریکا هستند تا سرنخ های بهتری از روند ترمیم اقتصادی و اقدامات آتی فدرال رزرو کسب کنند اما قیمت طلا امروز کاهش داشت.

گزارش رویترز حاکی است که قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۸۹۷ دلار و ۳۶ سنت رسید در حالی که دیروز قیمت فلز زرد به بالاترین رقم از ۸ ژانویه یعنی ۱۹۱۶ دلار و ۴۰ سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز هم با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۹۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسید.

استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در موسسه مدیریت دارایی اس پی آی معتقد است که با توجه به افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا که سبب تضعیف جذابیت بازار طلا شده، شاهد برخی برداشت سودها در این بازار بوده ایم. این روند پس از آن ایجاد شد که اعلام شد آمارهای بخش تولید آمریکا بیش از حد انتظار بوده است.

وی افزود: در آستانه انتشار گزارش بازار کار آمریکا نگرانی هایی وجود دارد، اما تمام آمارها از شاخص تورم در بلندمدت به نفع بازار طلاست.

آمارهای منتشر شده در امریکا نشان داد که قیمت های مصرف کننده در آمریکا طی ماه آوریل رشد داشته و برخی شاخص ها نشان می دهد که نرخ تورم از هدف گذاری ۲ درصدی فدرال رزرو فراتر رفته و به بالاترین رقم از سال ۱۹۹۲ رسیده است.

آمارهای اخیر از رشد قیمت ها در آمریکا و انگلیس به نفع بازار طلا تمام شده زیرا بسیاری از سرمایه گذاران بازار فلز زرد را محل امنی برای در امان نگه داشتن دارایی های خود از گزند تورم می دانند.

قیمت طلا در معاملات روز گذشته در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در ۵ ماه گذشته با سود ملایمی به بیش از ۱۸۹۹ دلار در هر اونس رسید.

با کاهش شاخص دلار آمریکا و افزایش نفت خام، وضعیت فنی هر دو فلز در بازار فلزات گرانبها همچنان صعودی باقی ماند. بر این اساس معاملات آتی طلای آگوست با کاهش ۰.۱۰ دلاری به قیمت ۱۹۰۳.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۱۶ دلار افزایش به قیمت ۲۸.۱۳ دلار در هر اونس معامله شد.

قمت طلا در شرایطی در هفته‌های گذشته روند افزایشی در پیش گرفته که امید معامله‌گران به ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در برابر فشارهای تورمی بیشتر شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس ETF  طی چند هفته گذشته ورود سرمایه های بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بازارهای جهانی سهام نیز روز گذشته عمدتا روند باثباتی داشتند، در ایالات متحده هم دو شاخص از سه شاخص اصلی روند کاهشی در پیش گرفتند با این وجود بازارهای سهام تقریبا روند معاملاتی باثباتی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته داشت.

این در حالی است که مقامات فدرال رزرو بارها بر موقتی بودن روند افزایش قیمت‌ها و فشار تورمی تاکید کردند.

در برخی از بازارهای خارجی، شاخص دلار آمریکا بار دیگر روند کاهشی در پیش گرفت و این نیزدر افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیرگذار بود.

از طرفی در بازارهای جهانی روند صعودی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۰۱۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۲۶.۷۸ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست نقره ۲۸.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۷۱ دلار در هر اونس قرار گرفته است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز جمعه یعنی ۲۷.۴۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۷.۲۶۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

خبر دیگری حاکی است که طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که دو روز پیش ابلاغ شد، ورود هرگونه ارز به صورت اسکناس بدون محدویت و همچنین طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال ۱۴۰۰ معاف شدند.

در دستورالعمل شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تاکید شده است که ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است.
همچنین، با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، واردات فلزات گرانبها، به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود.

کد خبر: ۹۲٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha