۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
لزوم بکارگیری ظرفیت معطل مانده تولید کشور برای اشتغال جوانان
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

لزوم بکارگیری ظرفیت معطل مانده تولید کشور برای اشتغال جوانان

رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور معطل مانده است که در صورت فعالیت می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان شود.

به گزارش بازار، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در تشریح برنامه دولت خود برای ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ التحصیلان بیکار تصریح کرد: ایجاد اشتغال از کارهای اولیه‌ای است که دولت باید انجام دهد و اولین راه برای ایجاد اشتغال افزایش تولید است.

وی افزود: تولید و رشد اقتصادی ۵ درصدی برای جوانان بیکار ایجاد اشتغال کند، می‌توانیم با افزایش تولید، صادرات غیرنفتی کشور را به دو برابر افزایش دهیم البته چگونگی افزایش صادرات و مقررات دست و پاگیر آن بحث جداگانه‌ای است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: ما باید در بازار نیروی کار به سمت اصلاح ساز و کارها برویم لذا ایجاد بانک‌های اطلاعاتی می‌تواند به ما دقیق بگوید که کار و اشتغال کجاست و بیکار کجاست، کجا زمینه کار وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضی در یک مجموعه تولیدی به دنبال نیروی متخصص هستند، ولی مدت‌ها در انتظار می‌مانند لذا ما باید این سامانه‌ها را در حوزه کار و کارگری فعال کنیم، یکی از کارهای دولت همین است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: اکنون با جرات می‌گویم که ۴۰ درصد ظرفیت بخش تولید کشور معطل مانده است، این گفته من به دلیل مشاهداتم در سفرهای استانی و دیدار با کارآفرینان و تولیدکنندگان است، گرچه برخی فکر می‌کنند من در ابتدای‌سفر به هر استانی اول به سراغ دادگستری می‌روم، اما اولین نشست من در استان‌ها با کارآفرینان، کارگران و سرمایه گذاران است؛ آن‌ها مشکل دارند و گرفتار هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کارخانجات بسیاری وجود دارد که تحت تملک بانک‌ها است و آن‌ها درب اش را بسته اند تا این سرمایه برایشان محفوظ بماند، اما کارگر، تجهیزات کارخانه و خط تولید کجاست!؟ این‌ها مصیبت‌های ماست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: سوال جدی ما از دولت این است که چرا در این مسائل حساسیت لازم را از خود نشان نمی‌دهد و اقدام نمی‌کند!؟ اینجا حوزه اقدام و عمل است.

وی افزود: گاهی اوقات در سفرهای استانی می‌بینم که این کار پیچیده و دست نیافتنی نیست و با یک جلسه با استانداران و مدیران مربوطه تصمیمی میگیریم و آقایان اجرایی می‌کنند و یک کارخانه راه می‌افتد.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم ۲۰۰۰ کارخانه تعطیل یا در آستانه تعطیلی وجود دارد که رفع مشکل و احیا شده اند، همکاران ما در قوه قضاییه در سراسر کشور این کار را کرده‌اند، این یک کار حداقلی است و می‌توان بسیار در این حوزه فعال شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی یک کشور الان معطل است و از آن طرف نیز جوانان عزیز تحصیل کرده ما بیکار است.

وی خاطر نشان کرد: در ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور ما زمینه جدی برای اشتغال جوانان زمینه دارد، ما دارای اقتصاد در دریا، فضای مجازی و حوزه‌های مختلف هستیم که می‌تواند فعال شود و اشتغال بسیار ایجاد کند، پس برای تحصیل کرده‌های عزیز بسیار می‌توان در این رابطه کار کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون حدود ۴۰ تا ۴۳ درصد از جوانان تحصیلکرده ما بیکار هستند و ما ظرف مدت کوتاهی می‌توانیم این عدد را به ۱۵ درصد تقلیل دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به این سوال که در مدت ۴ سال ریاست جمهوری چه تعداد شغل برای جوانان فارغ‌التحصیل ایجاد خواهید کرد نیز افزود: با نگاه متفاوتی که نسبت به بعضی دارم؛ حتما می‌توان خواسته جوانان عزیز را با همین امکانات موجود برآورده کرد و فکر می‌کنم ما حتماً رقم ۴۰ درصدی جوانان بیکار را در مدت ۴ سال به ۱۰ درصد کاهش خواهیم داد.

وی همچنین درخصوص برنامه‌اش برای ساماندهی بازار بورس نیز تصریح کرد: اشکالی که در بورس ایجاد شد، برای این بود که آگاهی دادن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: با دعوت و تاکید دولت به نحوی تبلیغ شد که مردم به طرف بورس هجوم آوردند بعد از آن کارهایی که باید انجام می‌شد، انجام نگرفت.

وی با اشاره به وجود ساز و کار نظارتی در بازار سرمایه افزود: چرا سازوکار نظارتی بورس درست عمل نکرد!؟

کد خبر: ۹۲٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha