۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
نظام مالیاتی کشور در حاشیه مانده است
کارشناس مسائل اقتصادی:

نظام مالیاتی کشور در حاشیه مانده است

شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نظام مالیاتی ما به دلیل وابستگی درآمدهای دولت به نفت در حاشیه بوده است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بحث مالیات بحث مهمی ب به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای "وحید شقاقی" کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب گفت: بحث مالیات بحث مهمی  رای همه دنیا است و در اقتصاد ما هم نظام مالیاتی به دلیل وابستگی درآمدهای دولت به نفت در حاشیه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات در دنیا ۳ ماموریت دارد، افزود: یک ماموریت بحث درآمد پایدار برای دولت‌ها و ۲ ماموریت دیگر که در کشور ما کمتر به آن بها داده شده است، مالیات برای کنترل فعالیت‌های مخل تولید و باز توزیع ثروت است.

شقاقی اضافه کرد: ۲۵ تا ۳۸ درصد بودجه عمومی دولت‌های ما در دهه ۹۰ وابسته به درآمدهای مالیاتی بود و این موضوع نشان می‌دهد سهم دولت از مالیات زیر ۴۰ درصد بوده است.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: دلیل اینکه نظام مالیاتی ما نقش پررنگی نداشته، وابستگی اقتصاد ایران به نفت بوده است.

شقاقی گفت: دهه نخست ۱۴۰۰ حساس‌ترین دهه برای ایران خواهد بود و ما در این دهه ۴ ابرچالش بحران آب، جمعیت، صندوق‌های بازنشستگی و پایان عصر صادرات نفت را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: از سال ۲۰۰۵ میلادی تا ۲۰۱۹ میلادی دنیا توانسته ۲۲ میلیون بشکه نفت را صرفه جویی کند و این در حالی است که تولید روزانه اپک ۲۸ میلیون بشکه نفت است.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پس وقتی قرار است به پایان صادرات نفت می‌رسیم، از الان باید به فکر این باشیم که کشور ما از سال ۲۰۳۰ میلادی صادرات نفت را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کشوری که ۵۰ سال به درآمدهای نفتی تکیه داشته است و بین ۳۰ تا ۴۵ درصد بودجه دولت‌ها وابسته بوده و در این اقتصاد نفتی عملا مالیات نقش تزئینی داشته، بیشتر به سمت درآمد مالیاتی رفته در حالی که بحث بازتوزیع بسیار مهم است.

وی فرار مالیاتی، معافیت‌های مالیاتی و نبود پایه‌های مالیاتی را ۳ چالش در درآمدهای مالیاتی دانست و گفت: در کشورهای توسعه یافته ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایه مالیاتی وجود دارد و در کشور ما ۴۰ پایه مالیاتی دارد و دولت آینده باید برای این ۳ چالش چاره بیندیشید.

کد خبر: ۹۲٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha