۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
اولویت دولت آینده تولید، ساماندهی مجوزها و مبارزه با فساد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

اولویت دولت آینده تولید، ساماندهی مجوزها و مبارزه با فساد

زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور حدود ۳۵۰ هزار مسکن به صورت طبیعی توسط مردم ساخته می‌شود و وظیفه ما مقررات زدایی و تسریع در دادن مجوز است.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی در گفتگو با شبکه خبر افزود: ۱.۹ دهم سال زمان می‌برد تا یک مجوز مسکن صادر شود، که این بیش از دوره ساخت خود مسکن است و این جریان نیاز به زیرساخت، دقت و همت دارد که راحت می‌شود آن را حل کرد.

وی افزود: این کار نه پول می‌خواهد، نه فناوری می‌خواهد، فقط دست رانت خوارها را قطع کنیم و شفافیت ایجاد کنیم و به سمت مردم توجه کنیم.

زاکانی گفت: نکته دوم اینک است که خود این ۳۵۰ هزار مسکن به صورت خودکار ساخته خواهد شد و دو میلیون مسکن خالی وجود دارد که دقت در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توجه را به این معطوف می‌کند از ظرفیت موجود استفاده شود. وی اظهار کرد: نکته سوم موضوع انبوه سازی مبتنی بر نوسازی شهری با یک نگاه جدید است نه اینکه خانه‌های کوچک بسازیم که نه پیوست فرهنگی نه پیوست اجتماعی و نه پیوست اقتصادی و هیچ کدام را در نظر نگیریم و بعد عمر مفید یک ساختمان ۲۵ تا ۳۰ سال شود در حالی که در جهان بالغ بر ۷۵ سال است و این ظلم به سرمایه‌های کشور است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کاری که باید انجام شود این است که از طریق تعاونی‌ها و از طریق انبوه سازی‌های دقیق امکانی فراهم کنیم که این بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی که بالغ بر ۲۳ میلیون نفر که در آن جا زندگی می‌کنند، این‌ها همه مردم رشید ایران هستند، این‌ها باید صاحب خانه شوند و علاوه بر ا ینکه خانه از سوداگری بیرون آید و نسبت مالیات بسیار شفاف و دقیق باشد، نباید خانه یک مقوله سوداگری شود.

وی در باره سوال مجزی مبنی بر اینکه شماری از مردم در تماس با شبکه خبر پیشنهاد می‌دهند که یک هیات مستقل نخبگانی، دانشگاهی و کارشناسی تشکیل شود که بر وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نظارت کنند و بعد از یکسال این هیات گزارش دهند که کدام نامزد به وعده اش عمل کرده است و کدام وعده محقق نشده است، شما با تشکیل این هیات موافق هستید؟ و آیا نظر را خواهید پذیرفت و تمکین خواهید کرد؟ گفت: ایده هیات را قبول دارم و هم بالاتر از آن هیات یک هرم نخبگی در خدمت دولت برای موفقیت و درجهت نظارت بر دولت را ایجاد خواهد کرد، ما یک سامانه‌ای را بالا می‌آوریم که در این سامانه همه شهرستان‌های کشور مشکلاتشان دسته بندی شده از ۶ تا ۷ مرجع ما مسائل مختلف را دریافت کردیم و یک کار جدی مدت دار هم خودمان انجام دادیم، این مسائل در شهرستان‌ها بالا می‌آیند و نخبگان شهرستانی ایده و نظر خودشان را در جهت اصلاح بالا و پایین بردن آن نظرها، بیان خواهند کرد. مجری پرسیبد دریکی دو سال اخیر جمع زیادی از مردم با تشویق مسئولان بورس یا برخی از مسئولان دولتی وارد بازار سرمایه شدند، بازار سرمایه در چند ماه اخیر وضع خوبی ندارد، اگر به عنوان رئیس جمهور احتمالی باشید در ۶ ماه آینده بازار بورس چه تفاوتی نسبت به الان می‌کند؟

زاکانی افزود: کارهایی را که دولت آقای روحانی انجام داد، انجام نمی‌دهم، سال ۹۹ به اقرار گزارش وزارت اقتصاد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دولت از بازار سرمایه کسب کرده است برای اداره خودش و برای سال ۱۴۰۰ آنچه دولت به جای گذاشته ۳۴ هزار میلیارد تومان است که دولت آینده باید جبران آن را انجام دهد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های متناقض نگاه درآمدی به بورس داشتن خوب نیست، دولت باید هزینه کند برای رونق بورس نه اینکه خودش را از طریق بورس تامین کند، حتما شرایط را سمتی به خواهیم برد که بورس به عنوان یک جایگاه مطمئن البته با ریسک پذیری‌های منطقی برسد.

زاکانی افزود: خود ما نمی‌توانیم با آرزو کشور را اداره کنیم مردم عزیز ما نمی‌توانیم با دستور کشور را اداره کنیم، ما باید با عقلانیت، خلاقیت، همت و با جدیت کشور را اداره کنیم، باید غیرت داشته باشیم برای اینکه ایران را سلامت کنیم و مردم را از گرفتای‌ها نجات دهیم لذا معتقد هستم که با ایجاد یک زمینه اجماع جمعی و بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی اطمینان مردم، بورس را به آرامش می‌رسانیم و بعد با یک دقت کارشناسی و سیاست‌های گذاری‌های پایدار مسیر به سمتی خواهد رفت که بورس بهترین محل برای مردم برای سرمایه گذاری خواهد شد.

مجری پرسید: آسیب شناسی سال‌های اخیر نشان داده است که بسنده کردن مقامات به گزارش‌های مکتوب آن‌ها را از درک زندگی واقعی مردم دور کرده است، در طول دوران ریاست جمهوری شما در بین مردم، شهرها و روستاها خواهید رفت؟ حاضر هستید هر سه ماه یکبار در جمع مردم حضور یابید، با مردم حرف بزنید حرف‌های آن‌ها را بشنوید؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان یکسال است که نماینده مردم شریف قم هستم و هفتگی پنجشنبه‌ها قصدم این بوده است که برای سرکشی به محلات قم بروم منزل یک نفر از مستضعفین، منزل یکی از خانواده شهدا بروم بعد از قبل اعلام می‌شد که در مسجدی می‌رفتم فعالان مساجد مختلف و از محل آنجا شرکت و مردم مشکلات خود را بیان می‌کردند بعد از نماز پای درد و دل و حرف‌های مردم می‌نشستم، ما از جنس مردم هستیم و برای مردم و فدایی مردم هستیم، مگر می‌شود ماهی را از آب جدا کرد و اگر کسی شک کرد ۴۲ سال گذشته ما را ببیند.

مجری پرسید: بحث مافیای واردات که مانع رشد ظرفیت‌های داخلی شده است، چقدر از این مافیا شناخت دارید؟ سیستم عملکردش را می‌شناسید؟ و برای مبارزه با این غول پیدا و پنهان چه راهکار عملیاتی دارید؟

۲۰ سال است که در مبارزه با فساد شرایط را دنبال کرده ام
زاکانی هم گفت: ۲۰ سال است که در مبارزه با فساد شرایط را دنبال کرده ام و دوستان عزیز می‌توانند مراجعه کنند و ببینند، مافیای واردات پشتش اراده دولت است، پشتش دست‌های پیدا و پنهان خائنانی است که دنیا و قدرت برایشان مهم‌تر از جامعه شما مردم است، بنده با این‌ها خودم را درگیر کرده ام، زمانی با وزیر اطاعات ۲۰ سال قبل، معاون رئیس جمهور، برادر رئیس جمهور، دادستان تهران و دیگران، مافیا به چشم کوچک می‌آید، اما در پشت مافیا آدم‌های بزرگی هستند. من کسی هستم که جرات دارد و می‌تواند در مقابل این گردن کلفت‌ها بایستد و کمرشان را در مقابل ملت بشکند، تجربه دو دهه اخیرم است که بنده یکی از همین افراد هستم و ان شاءالله دیگران هم این کار را کنند.

مجری پرسید: مبارزه و مقابله با این فساد هفت سر جزو مطالبات اصلی مردم است، گفته می‌شود اگر در دستگاه اجرایی با هوشیاری و دقت عمل شود اصلا فسادی شکل نمی‌گیرد که به دستگاه قضایی کشیده شود؛ شما برای رصد این موضوع و اینکه سلول‌های جدید فساد شکل نگیرد چه برنامه عملیاتی دارید؟

زاکانی اظهار داشت: دو دهه با ریشه ها، تنه‌های قطور فساد و با برخی مسئولان کشور مواجه شدم که آبروی مسئولان پاکدست را هم می‌برند، امید را درجامعه می‌کشند، نخبگان را دچار سرخوری و یاس می‌کنند؛ لذا دو دهه گذشته تمام توان بنده بخشی از آن معطوف به مبارزه با این‌ها شده است، شاید بیش از ۶۰ تا ۷۰ بار با شکایت این‌ها به دادسرا رفتم ۱۰ تا ۱۵ بار در دادگاه پرونده برایمان باز شده است.

جهش تولید اساس حرکت ما است
وی تاکید کرد: به فضل الهی و کمک شما مردم یکبار هم محکوم نشدم و اینجا جایی است که از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم و ریشه مافیا را در درون دولت خشک کنیم. رانت، فساد در درون دولت است که زمینه هایش در آنجا شکل می‌گیرد و اگر غیرت دینی وجود داشته باشد و شکم گرسنه مستضعفان و محرومان در یاد مسئولان بیاید، آن موقع نمی‌شود که عده‌ای در جامعه باشند که از سیری شب خوابشان نبرد و عده‌ای هم از گرسنگی تا صبح سنگ به شکم ببندند و بیدار بمانند. تجربه گذشته خودم را در خدمت آینده کارم می‌گیرم و در حوزه تحول در اقتصاد و مدیریت، جهش تولید اساس حرکت ما است و مانع فساد یکی از موانع بزرگ است که با آن مواجهه خواهیم کرد و در جهت زمینه سازی جهش تولید؛ مفاسد اقتصادی و بروکراسی غلط اداری را هدف گذاری می‌کنیم و با آن مقابله جدی خواهیم کرد.

زاکانی درباره سطح زندگی خود و اطرافیان هم گفت: سطح زندگی من مانند سایر مردم است در بین مردم زندگی می‌کنم و این افتخارم است، از مال دنیا هیچ امکانی به عنوان سرمایه گذاری در بورس یا در بانک ندارم، در مدت نمایندگی مجلس هم هیچ امکانی نداشتم نه یک ماشین از مجلس گرفتم و نه یک خانه ثبت نام کردم و به خاطر همین بنده توانستم در مقابل وزرای گردن کلفت و معاونان رئیس جمهور و برادران آن‌ها بایستم و آن‌ها نتوانستند حریف من شوند، چون حتی یک لکه خاکستری هم نبوده است که بخواهند زون کنند اگر با شما مردم نباشم بهتر از این است که نباشم.

کد خبر: ۹۲٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha