۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
بلاک چین عامل تاثیر گذار توسعه شهرهای هوشمند
«بازار» گزارش میدهد

بلاک چین عامل تاثیر گذار توسعه شهرهای هوشمند

همانطورکه بلاک چین به شفافیت و تمرکز زدایی در صنایع و خدمات کمک می کند می تواند برای دولتها در جهت مدیریت شهرهای هوشمند به شیوه سودمند تاثیرگذار باشد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «گرین بیز» در گزارشی نوشت: ظهور موضوعات اجتماعی مرتبط با گسترش شهرنشینی همزمان با نیاز روزافزون به کاهش بودجه عمومی ، دو دلیل اصلی برای توجه بسیار زیاد شهرهای هوشمند است. طبق اعلام سازمان ملل ، پیش بینی می شود تعداد شهرهای ۱۰ میلیون نفر یا بیشتر از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۳۰ از ۳۳ به ۴۳ شهر افزایش یابد. در حالی که گفته می شود شهرنشینی به دلیل تمرکز جمعیت و صنعت ، قدرت اقتصادی بالایی دارد. همچنین خطرات خود را دارد - از جمله افزایش ازدحام و مشکلات زیست محیطی.

انتظارات برای شهرهای هوشمند در حال افزایش است و با رکود اقتصادی ناشی از COVID-۱۹ ، نیاز به مدیریت شهری کارآمدتر از هر زمان دیگری وجود دارد. انتظار می رود بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ ، بازار شهرهای هوشمند شامل بخش های انرژی ، بهداشت و درمان و با نرخ سالانه ۲۳ درصد رشد داشته باشد که رقمی در حدود ۲.۱ تریلیون دلار برآورد می شود.

فناوری پیشرفته از جمله بلاک چین می تواند نقشی اساسی در حل مسائل اجتماعی و دستیابی به مدیریت کارآمد شهری داشته باشد. بلاک چین مخاطبان شبکه را قادر می سازد تا داده ها را با درجه بالایی از قابلیت اطمینان و شفافیت بدون نیاز به یک مدیر متمرکز تبادل کنند. شهرها دارای ذی نفعان متنوعی هستند و تبادل داده بین ذینفعان برای خدمات مناسب شهری ضروری است.

همچنین  می توان  از بلاک چین برای این تبادل داده استفاده کرد. برای مثال دبی هوشمند با این مأموریت که دبی را به شادترین و باهوش ترین شهر جهان تبدیل می کند ، در حال توسعه موارد استفاده برای بلاکچین در چندین بخش مانند امور مالی ، آموزش و حمل و نقل است. به عنوان مثال ، پروژه ای برای تسهیل مراحل ثبت نام برای دانشجویان در حال  انجام با استفاده از بلاکچین است.

یک نکته مهم که باید به خاطر سپرد این است که برای اینکه شهرهای هوشمند در بهبود مسائل اجتماعی سهیم باشند و ضمن ارتقا سطح کیفیت خدمات ، کارایی وکارآمدی داشته باشند ، فقط شهرهای هوشمند مستقل کافی نیست. درحالی که ، اطمینان از قابلیت همکاری و هماهنگی بین چندین شهر هوشمند  از موارد مهم است.

اتحادیه جهانی شهرهای هوشمند گروه ۲۰ ، که مجمع جهانی اقتصاد به عنوان دبیرخانه آن فعالیت می کند ، برای راهبرد دولت ها؛ شهرداری ، منطقه ای و ملی ، شرکای بخش خصوصی و ساکنان شهرها یک مجموعه از اصول اصلی راهنما برای اجرای فن آوری های شهرهای هوشمند ، از جمله گشودگی و قابلیت همکاری ارایه کرده است. به طوریکه شهرهای هوشمند می توانند از یک چارچوب  که اخیراً منتشر شده برای قابلیت همکاری ، که یک مدل سه لایه برای استفاده از بلاکچین ارائه می دهد ، پیروی کنند:

۱- لایه مدل کسب و کار شامل جنبه ای از مدل های حاکمیت ، استاندارد سازی داده ها ، چارچوب های قانونی و مدل های تجاری است.

۲. لایه پلت فرم شامل مکانیسم های اجماع ، قراردادهای هوشمند ، احراز هویت و مجوزها  است.

۳. لایه زیرساخت شامل لایه های ابر ترکیبی ، بلاک چین مدیریت شده و اجزای اختصاصی است. توجه به این نکته مهم است که دستیابی به قابلیت همکاری بیش از حل یک مسئله فنی نیاز دارد. همچنین نیاز به حل مسئله ای از نظر حاکمیت ، مالکیت داده ها و مدل های تجاری مهم است که ذینفعان اکوسیستم را به همکاری با یکدیگر تحریک می کند.

به عنوان مثال ، یکی از خدمات مورد انتظار در شهرهای هوشمند را در نظر بگیرید: حمل ونقل به عنوان یک سرویس  که چندین سیستم حمل و نقل را به طور یکپارچه متصل می کند تا خدمات بسیار مناسبی را ارائه دهد. در تحقق این مساله ، تلاش شده است تا از زنجیره بلوک برای تبادل داده و تقسیم درآمد در بین چندین اپراتور حمل و نقل استفاده شود .

 ازطرفی در لایه مدل کسب و کار ، حل مشکلات استاندارد سازی داده ها - به عنوان مثال ، برای اطلاعات مربوط به جابجایی افراد و اطلاعات جمع آوری شده از اینترنت اشیا (IoT) - و مدل های تجاری ، مانند نحوه توزیع درآمد بین اپراتورها  حمل و نقل ، ضروری است.

در لایه بستر ، قرارداد هوشمند ، یک پروتکل رایانه ای که امکان انجام معاملات خودکار ، معتبر و شفاف را فراهم می کند ، ممکن است برای بلیط حمل و نقل استفاده شود. با این حال ، پلتفرم های مختلف بلاکچین ، گاهی اوقات از زبانهای مختلفی برای قراردادهای هوشمند استفاده می کند که مشکلات ارایه بلیط  هم حل می شود.

در لایه زیرساخت ، از آنجا که بلاک چین های مجاز (آنهایی که یک لایه کنترل دسترسی را دارند اجازه دهند برخی اقدامات فقط توسط شرکت کنندگان خاص قابل شناسایی اشود) معمولاً برای تبادل داده در چندین سیستم حمل و نقل استفاده می شود ،  که وجود اجزای اختصاصی ممکن است چالشی در این زمینه ایجاد کند.  درحالیکه دستیابی به تعامل همکاری  اجزا می تواند راهکاری در این زمینه باشد.

مدل مشابهی می تواند در بخشهای دیگر مانند املاک و مستغلات و انرژی نیز اعمال شود. در بخش املاک و مستغلات ، تلاش برای ساده سازی رویه های اجاره املاک با استفاده از بلاکچین وجود دارد ، اما به منظور ساده سازی روند جابجایی ، مراحل مربوط به اقامتگاه اصلی و اقامتگاه جدید نیاز به هماهنگی و پردازش دارد. در این حالت ، ممکن است برنامه های کاربردی روی بلاکچین های مختلف نیاز به تعامل داشته باشند. در بخش انرژی ، تلاش برای استفاده از بلاکچین برای انجام معاملات انرژی در یک منطقه  می تواند انجام شود.

ممکن است شرکت های مختلف از پلتفرم های مختلف زنجیره بلوکی استفاده کنند ، بنابراین مدل سه لایه قابلیت همکاری توضیح داده شده در بالا می تواند در این مورد استفاده شود. شهرهای هوشمند پتانسیل حل انواع مسائل اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی را دارند - اما اطمینان از قابلیت همکاری و توانایی همکاری با یکدیگر برای شهرهای هوشمند بسیار ضروری است. در عین حال که ابتکارات در کنار همکاری  فعال می تواند به بهترین نتیجه ممکن در طولانی مدت برسد.

کد خبر: ۹۲٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha