۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
افزایش ۳ برابری خسارت بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در شرایط خشکسالی
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبرداد؛

افزایش ۳ برابری خسارت بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در شرایط خشکسالی

تبریز- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۴۷ درصد خسارت بخش کشاورزی استان مربوط به خشکسالی است .

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، نادر نقیلی در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی با ارائه گزارشاتی درخصوص خسارات بخش کشاورزی استان  اظهار داشت: در سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰(تا روز نهم خردادماه) بیش از ۵۰۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان متحمل خسارت یک هزار و ۹۷۵ میلیاردتومان شده است.

وی افزود: بخش باغبانی استان نیز در سطح ۱۱۴ هزار و ۸۶۸ هکتار متحمل خسارت ۲۸۹۰ میلیارد تومانی شده که با احتساب خسارت ۸۵۵ میلیارد تومانی بخش دام و طیور و آبزیان و خسارت ۲۶ میلیارد تومان به بخش آب و خاک استان، مجموع خسارت وارده در سال زراعی جاری به بخش کشاورزی استان بالغ بر ۵۷۴۸ میلیارد تومان محاسبه شده است.

نقیلی ادامه داد: بر این اساس ۵۰ درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی استان تنها مختص بخش باغی می‌شود و ۳۴ درصد نیز مربوط به بخش زراعت است.

وی در خصوص نوع خسارات وارده نیز اظهار کرد: بیش از ۴۷ درصد خسارات بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری در اثر خشکسالی بوده و در این راستا مبلغ ۲۷۰۹ میلیارد تومان از این طریق خسارت وارد شده است سرمازدگی نیز خسارت ۱۷۰۳ میلیارد تومانی، تگرگ خسارت ۱۰۴۰ میلیارد تومانی، باد و طوفان خسارت ۱۸۷ میلیارد تومان، سیل و بارندگی نیز خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی وارد کرده‌اند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقیمتذکر شد: خشکسالی در شهرستان میانه بیشترین خسارت را بر جا گذاشته و بهره برداران این شهرستان در مجموع بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان متضرر شده‌اند؛ هم‌چنین عامل سرمازدگی در ملکان بیشترین خسارت را با ۸۶۹ میلیارد تومان هزینه و عامل تگرگ در مراغه بیشترین خسارت را با ۳۸۸ میلیارد تومان هزینه بر جا گذاشته است.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی استان طی چندین سال گذشته، اظهار کرد: مجموع خسارات وارده به بخش کشاورزی استان در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ تنها تا روز پنجم خردادماه طی ۱۳ سال اخیر، بی سابقه بوده است. چرا که طی این سال‌ها، نهایت خسارت وارده در سال ۹۸ با مجموع هزینه ۱۸۶۴ میلیارد تومان (حدود یک سوم خسارت امسال) گزارش شده که نشان می‌دهد، امسال وضعیت بسیارتر بدتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با ارائه گزارشاتی از عملکرد این نهاد در خصوص بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور، گفت: تعداد ۴۳ هزار و ۸۱۵ پرونده بخش کشاورزی در کارگروه بند (خ) ماده ۳۳ مصوب شده و مبلغ ۱۹۴ میلیارد تومان اعتبار تعیین تکلیف شده است که تاکنون تخصیص ۱۰۰ درصدی در این خصوص داشته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که پرداخت جبران هزینه‌های بهره برداران تا حدود دو سال بعد به طور کامل تعیین تکلیف می‌شود، افزود: طی سال گذشته در چهار مرحله تخصیص اعتبار انجام گرفته است.

کد خبر: ۹۲٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha