۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
چالش های ناتمام صنعت و دولت در اصفهان؛ سند آمایش نداریم
بازار گزارش می دهد

چالش های ناتمام صنعت و دولت در اصفهان؛ سند آمایش نداریم

اصفهان- چالش های صنعت و دولت در استان اصفهان گویی پایان ندارد و روز به روز به آن افزوده می شود و این بار فعالان صنعتی مطالبات خود را از رئیس جمهور آینده اعلام کرده‌اند.

مریم یاوری؛ بازار: اصفهان صنعتی‌ترین استان ایران است، استانی که بیش از ۹ هزار واحد صنعتی ۱۲ هزار هکتار از اراضی آن را اشغال کرده‌اند؛ هر چند تعداد صنایع در این استان بالاست اما این صنعت آنطور که باید نتوانسته در زمینه کاهش بیکاری و همچنین توسعه صادرات نقش آفرینی کند.

هر چند مسئولان همواره ادعا دارند که حامی صنایع و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه و آبادانی کشور هستند اما وقتی پای درد دل فعالان صنعت می نشینم روی دیگر سکه که بیانگر نامهربانی‌ها با صنعت است، رخ می‌نماید.

فعالان صنعت برعکس دیگر بخش‌ها چشم داشتی به حمایت‌های دولت ندارد و بر این باورند که اگر دولت در صنعت دخالتی نداشته باشد، کافی است.

دولت باید در بخش صنعت و اقتصاد نظارت داشته باشد و در اجرا دخالتی نکند، شیوه‌ای که در گذشته بوده خوب نبوده و پیشنهاد ما این است که دولت به اقتصاد ورود نکند چرا که هیچ گاه کمکی نکردند چون توان آن را از لحاظ فنی و تخصصی نداشتند

رئیس جمهور در امور اقتصادی و صنعت دخالت نکند
عضو مجمع تشکل ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان در این ارتباط در خصوص مطالبه اصلی اش از رئیس جمهور آینده به خبرنگار بازار می‌گوید: اگر رئیس جمهور در امور اقتصادی و صنعت دخالت نکند بهترین هدیه را به فعالان این عرصه داده است.

قاسمعلی جباری با بیان اینکه دولت باید در بخش صنعت و اقتصاد نظارت داشته باشد و در اجرا دخالتی نکند، ابراز می‌کند: شیوه‌ای که در گذشته بوده خوب نبوده و پیشنهاد ما این است که دولت به اقتصاد ورود نکند چرا که هیچ گاه کمکی نکردند چون توان آن را از لحاظ فنی و تخصصی نداشتند.

مدیریت جامع باید کلان اقتصاد را ببیند
او با بیان اینکه مدیریت جامع باید کلان اقتصاد را ببیند، اضافه می‌کند: برنامه ریزی برای اقتصاد هر کشور پروژه بزرگی است که دولت باید روی این امر تمرکز کند تا فعالان صنعتی به عنوان مجری برنامه ها را اجرا کند.

عضو مجمع تشکل ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان تاکید می‌کند: دولت باید به فعالان اقتصادی اعتماد کند.

جباری با بیان اینکه اقتصاد اصفهان محیط ندارد و در محیط  بسته انجام می‌شود، ابراز می‌کند: نیاز به بازارهای بین المللی داریم و برای این امر باید سیاستگذاری و نظارت کلان در کشور وجود داشته باشد و راه را برای فعالان صنعت هموار کند.

راه‌اندازی دفاتر اقتصادی در دیگر کشورها
او با بیان اینکه ارتباط بانکی ایران با دیگر کشورهای جهان قطع شده است، ادامه می‌دهد: صنایع ایران در بازارهای جهانی پشتیبانی ندارند و اقتصاد ما محدود شده است و در این راستا توسعه روابط بین المللی در حوزه اقتصادی نیاز است.

عضو مجمع تشکل ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان با بیان اینکه وزارت امور خارجه در زمینه اقتصاد بین المللی تخصصی ندارد، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که مجلس باید ابزار لازم را برای این امر در اختیار وزارت امور خارجه و فعالان اقتصادی قرار دهد.

مجلس باید ابزار لازم را برای این امر در اختیار وزارت امور خارجه و فعالان اقتصادی قرار دهد، انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که با عراق، افغانستان، آدربایجان و ... تعامل کند و امتیازهای ترجیحی را برای فعالان اقتصادی دریافت کنند

او با تاکید بر اینکه ما بازار کشورهای همسایه را نیز از دست داده‌ایم، ادامه می‌دهد: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که ارتباط با عراق، افغانستان، آذربایجان و... تعامل کند و امتیازهای ترجیحی را برای فعالان اقتصادی دریافت کنند و این در حالی است که دیگر کشورها از این ظرفیت استفاده کرده اند و ما در کشور از دریافت این امتیاز جا ماندیم.

حمل ونقل چالش اصلی صنعت ایران
جباری حمل و نقل را نیز چالش دیگر صادرات از ایران می‌داند و ادامه می‌دهد: هزینه‌ها افزایش یافته ضمن اینکه اجازه ورود کامیون های ایران به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه روش دور زدن تحریم بانک‌ها نیز راه اندازی دفتر اختصاصی در دیگر کشورها است، می‌افزاید: انتظار داریم در دولت آینده این مهم انجام شود.

این فعال حوزه صنعت فولاد با بیان اینکه ما به اندازه شخصیت خودمان در بازارهای جهانی حرف برای گفتن داریم، ادامه می‌دهد: باور داشته باشیم که کیفیت محصولات ایرانی بسیار بالا است و باید در بازارهای جهانی عرضه کند.

تحریم‌ها برای فعالان حوزه صنعت دردسربزرگی است
همچنین عضو هیئت مدیره خانه صمت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به مطالبات فعالان صنعتی استان اصفهان از رئیس جمهور آینده اظهار می‌کند: در این زمینه اولویت ما آشتی ملی و آشتی جهانی است.

‌رضا چینی اضافه می‌کند:‌ تحریم‌ها همواره برای فعالان حوزه صنعت دردسرساز بوده و منجر به ایجاد چالش برای صنایع به ویژه در اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان شده است.

عضو هیئت مدیره خانه صمت اصفهان با بیان اینکه نیروهای نظامی و انتظامی به خوبی امنیت را در کشور برقرار کرده‌اند، تصریح می‌کند: باید توجه داشت که امنیت اقتصادی نیز همواره مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که این امر به صورت مستقیم با زندگی همه شهروندان ارتباط دارد.

امنیت اقتصادی نیز همواره مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که این امر به صورت مستقیم با زندگی همه شهروندان ارتباط دارد

او با تاکید بر اینکه باید در زمینه‌های اقتصادی، ارز، مواد اولیه و ... در کشور پس از ۴۰ سال به ثبات برسیم، ادامه داد: مسئولان باید بدانند که نسل بعدی آمادگی برای تحمل سختی‌ها را ندارند و اکثر آنها درصدد مهاجرت از کشور هستند.

شرایط کشور برای برنامه‌ریزی مناسب باید به ثبات برسد
چینی با بیان اینکه با رسیدن شرایط کشور به ثبات برنامه‌ریزی بلند مدت نیز ممکن خواهد بود، افزود: ما در صنایع با برنامه ریزی بلند می توانیم تولید با کیفیت و مناسبی را داشته باشیم.

او با بیان اینکه انتظار داریم رئیس جمهور آینده گروه گرایی را حذف کند، اضافه کرد: باید توجه داشت که در کشور دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و باید با روند جهانی حرکت کنیم.

خدشه دار شدن روابط بین استان ها بر سر مسئله آب
مدیرعامل گروه کارخانجات آجرنما چین با بیان اینکه برخی از تصمیمات اشتباه در کشور منجر به خدشه دار شدن روابط داخلی استان‌ها شده است، ابراز داشت: در این زمینه می‌توان به استانی شدن مدیریت آب در حوزه آب منطقه‌ای اشاره کرد که مشکلات زیادی را ایجاد کرد و ما را از دوستان خودمان در استان های مجاور دور کرد از رئیس جمهور آینده درخواست داریم به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

وزرای صاحب فکر انتخاب شوند
‌ نائب کانون کارفرمایان کانون عالی کشور که بر خلاف دیگر فعالان حوزه صنعت استان اصفهان انتظارات زیادی از رئیس جمهور آینده دارد، در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: تولید جزء لاینفک شعار سال در کشور طی دو دهه اخیر بوده است و رهبر معظم انقلاب بارها به این امر توجه داشته‌اند و این در حالی است که اقدام موثری در این راستا انجام نشده است.

برخی از تصمیمات اشتباه در کشور منجر به خدشه دار شدن روابط داخلی استان‌ها شده است، در این زمینه می‌توان به استانی شدن مدیریت آب در حوزه آب منطقه‌ای اشاره کرد که مشکلات زیادی را ایجاد کرد و ما را از دوستان خودمان در استان های مجاور دور کرد

حمیدرضا شجاعت ادامه می‌دهد: برنامه مدون و هدفدار و استراتژی مشخصی برای رسیدن به شعارهای سال تدوین نشده است و انتظار ما به ویژه در بخش صنعت این است که وزرایی را انتخاب کند که صاحب فکر باشند، برنامه ریزی را در حوزه‌های تخصصی خود به نحو احسن انجام دهند.

او با بیان اینکه در حال حاضر صنعت در کشور دچار تلاطم است و در نمودار سینوسی بالا و پایین می‌شود، ابراز می‌کند: انتظار ما این است که رئیس جمهور آینده با سیاستگذاری دولت صنعت را از این شرایط نجات  دهد.

نجات صنعت ارتباط مستقیمی با کاهش نرخ بیکاری دارد
نائب کانون کارفرمایان کانون عالی کشور با بیان اینکه نجات صنعت ارتباط مستقیمی با کاهش نرخ بیکاری دارد، می‌گوید: زمانی که مساله اشتغال برطرف شود دیگر نیازی نیست که رئیس جمهور آینده یارانه بیشتر را به مردم دهد چرا که این امر منجر به ایجاد تورم و بی انگیزگی در کشور می‌شود.

او ادامه می‌هد: چاپ پول و ورود نقدینگی در بازار منجر به بزرگ تر شدن غول تورم می‌شود و رئیس جمهور آینده نباید اجازه دهد که این شرایط ادامه دار شود.

نبود آمایش سرزمین چالش صنایع اصفهان است

شجاعت مهم ترین چالش صنعت در استان اصفهان را نبود آمایش سرزمین صنعت دانسته و ابراز می‌کند: هنوز به صورت دقیق مشخص نشده محور توسعه صنعت در این استان چیست و تصمیم نگرفته به کدام سمت حرکت کند.

او ادامه می‌دهد: در برهه‌ای از زمان صنایع بزرگ، در برخی از مواقع صنایع کوچک، در برخی مواقع کشاورزی و... در برنامه بلند مدت اصفهان دیده شده و تا مادامی که بررسی صحیحی انجام نشود نمی‌توان برنامه ریزی درستی داشت.

مدیرعامل نیروگاه توان افزون آیریچ اضافه می‌کند: برخورد سلیقه‌ای در زمینه توسعه تاکنون آسیب‌های زیادی به صنعت اصفهان زده است و انتظار داریم به زودی آمایش دقیقی در این زمینه داشته باشیم.

مهم ترین چالش صنعت در استان اصفهان نبود آمایش سرزمین صنعت است هنوز به صورت دقیق مشخص نشده محور توسعه صنعت در این استان چیست و تصمیم نگرفته به کدام سمت حرکت کند

همچنین محمدرضا پور ابراهیمی،  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که معتقد است کمرنگ بودن حضور فعالان اقتصادی اصفهان در بازارهای جهانی ناشی از ضعف دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه است، به خبرنگار بازار می‌گوید: در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم  و این در حالی است که ما باید در کشورهای همسایه رایزنان اقتصادی داشته باشیم.

نگاه فعالان اقتصادی به آینده کشور می‌تواند ترسیم کننده مسیری درست برای توسعه باشد و از این رو ما نیز به رئیس جمهور آینده پیشنهاد می‌دهیم برای امور اقتصادی پای درد دل این افراد بنشیند تا بهتر سیاستگذاری کند.

کد خبر: ۹۱٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha