۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
 دولت آینده فقرزدایی غیر تورمی را در دستور کار قرار دهد
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت آینده فقرزدایی غیر تورمی را در دستور کار قرار دهد

پازوکی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: کاهش ۴۰ درصدی میانگین قدرت خرید مردم در یک دهه اخیر و افزایش ضریب جینی کشور نشان می‌دهد که باید فقرزدایی غیرتورمی در اولویت‌ دولت آینده باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مشکلات اقتصادی اولویت اول مردم است؛ مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگرچه مشکلات اقتصادی اولویت اول مردم است اما شعارهای پوپولیستی راه‌حلی برای حل مشکلات کشور نیستند.

پازوکی می‌گوید: من از رفتارهای کاندیداها، فکر می‌کنم که آنها شناخت عمیقی از بحران‌های واقعی اقتصاد ایران ندارند و مساله سیاست برای آنها مقدم بر اقتصاد است. برای همین وقتی در مورد موضوع‌های اقتصادی صحبت می‌کنند، همه‌چیز به معیشت فروکاسته می‌شود؛ در حالی‌که بحران معیشتی برآمده از شاخص‌های کلان دیگری است.

پازوکی می‌گوید: رئیس‌جمهور باید دانش و بینش دقیقی از تورم و چرایی به‌وجود آمدن آن، علت فرار سرمایه، داشته ‌باشد. در سایه چنین دانشی ممکن است رویاپردازی و شعار جای خود را به برنامه‌های کاربردی بدهد.

او معتقد است: دولت سیزدهم از انواع چالش‌ها و ابرچالش‌ها رنج خواهد برد و بدون حل این چالش‌ها مشکلات اقتصاد ایران ماندگار شده و توسعه کشور ممکن نخواهد بود.

 او ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهور آینده باید بداند که کشور به یک نظام کارشناسی، مدیر و با برنامه برای اداره امور نیاز دارد؛ او باید ب‌تواند ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران باز گرداند. در شرایط حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور آن رئیس‌جمهوری ارجح است که بتواند منافع ملی ایران را چه در خارج از کشور و چه در داخل حفظ کند و عظمت ایران را بازگرداند.

او ادامه می‌دهد: تعامل با دنیا در چارچوب منافع ملی بسیار مهم است. اگر رئیس‌جمهور آینده بتواند ما را به شرایط آخر دولت هشتم برساند که در ان دولت تعامل ایران با دنیا در بهترین سطح قرار داشت، باید مجسمه طلایی آن فرد را ساخت.

پازوکی می‌گوید: رئیس‌جمهور آینده باید استراتژی حل مشکلات اقتصادی، برخورد علمی و کارشناسی با مشکلات را بداند و برای همین به یک تیم قویِ اقتصادی و هماهنگی نیاز دارد؛ باید سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی به عنوان سه قطب اقتصادی هماهنگ عمل کنند.

پازوکی می‌گوید: اگر در این سه حوزه، تیم قوی، تکنوکرات و هماهنگ انتخاب شود، مشکلات اقتصادی به‌مرور حل خواهد شد ولی اگر این افراد اهل بده‌ و بستان سیاسی باشند، می‌توانند هزینه‌های مبادلات اقتصاد ایران را بالا ببرند. در یک اقتصاد بسته قطعا رئیس‌جمهور موفق نخواهد بود و فقط می‌تواند وضع فعلی را حفظ کند. برای اینکه ریل اقتصادی به حرکت دربیاید و رشد اقتصادی مستمر در چارچوب منافع ملی در دستور کار قرار بگیرد، باید با دنیا تعامل داشت. در این صورت است که تولید ملی کشور افزایش پیدا می‌کند و نهایتا موجب گسترش رفاه و رفع فقر خواهد شد.

او تاکید کرد: اولین کار رئیس‌جمهور آینده ایجاد فضای مناسب کسب و کار است؛ باید یک شفافیت بر اقتصاد ایران حاکم کند. باید او رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند. با هرگونه انحصار در اقتصاد برخورد کند و مهم‌تراز همه تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار خود قرار بدهد.

او تصریح می‌کند: اگر رئیس‌جمهور دید که اجازه انجام این کار را گروه‌های رانت‌خور، گروه‌های قدرت‌طلب، دولت پنهان و نیروهای غیرمسئول به او نمی‌دهند؛ صادقانه به مردم بگوید و به عنوان قهرمان ملی صحنه را ترک کند و مردم بدانند مشکل کجاست.

به‌گفته پازوکی، رئیس‌جمهور آینده باید با مردم شفاف صحبت کند، تیم اقتصادی منسجم و فهیمی داشته باشد که منافع ملی را بشناسند و درنهایت وزیر خارجه قوی‌ای داشته باشد.

او تاکید می‌کند: در انزوای و عدم تعامل با اقتصادهای دنیا نمی‌توان مسیر شفافی برای اقتصاد طراحی کرد. باید بتوانیم ظرفیت اقتصادی خود را به تمام دنیا معرفی کنیم و این جز با دیپلماسی اقتصادی کارآمد و رفع تحریم‌ها و پیوستن به FATF ممکن نیست.

پازوکی می‌گوید: کاهش ۴۰ درصدی میانگین قدرت خرید مردم طی یک دهه اخیر و همزمانی آن با افزایش ضریب جینی کشور، این واقعیت را بیش از گذشته عیان کرده که کاهش قدرت خرید در دهک‌های پایین افزایش چشمگیری پیدا کرده است. باید فقرزدایی غیرتورمی یکی از اولویت‌های دولت آینده باشد. البته باید به این توجه داشت که فقرزدایی اگر قرار باشد از محل افزایش پایه پولی و استقراض صورت گیرد، به ضد آن تبدیل خواهد شد و کشور را در مسیر ابرتورم و ونزوئلایی‌شدن قرار خواهد می‌دهد.

کد خبر: ۹۱٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha