۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
لایه روبی قنوات خراسان شمالی نیازمند ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار است
مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

لایه روبی قنوات خراسان شمالی نیازمند ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار است

بجنورد- مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: لایروبی قنات‌های استان نیازمند ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش بازار؛ به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان شمالی، ابراهیم سیدی بابیان اینکه لایروبی، مرمت و بازسازی قنات‌های استان نیازمند ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار است، اظهار داشت: سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی قنات‌های استان اختصاص یافت که با این اعتبار ۲۲ رشته قنات لایروبی شد.

به گفته وی بازسازی هر یک کیلومتر قنات می‌تواند تا حدود ۱۵ هزار مترمکعب در سال حجم آبدهی را افزایش دهد.

مدیر امور آب‌وخاک و فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان این‌که قنات‌های استان آب موردنیاز ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در این استان را تأمین می‌کند گفت : قنات‌ها در همه نقاط استان وجود دارد و اما بیشترین قنات در شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان استقرار دارند.

سیدی کاهش بارندگی و خشک‌سالی‌های پیاپی؛ برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و چاه‌های غیرمجاز و هم‌چنین انحراف مسیرهایی که آب را به قنات‌ها منتقل می‌کرد را از مهم‌ترین عوامل کاهش آبدهی و مرگ تدریجی این منابع آبی اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس آمار رسمی در استان خراسان شمالی ۶۳۲ رشته قنات دارد و که حدود ۴۰ رشته قنات خشک و ۱۵۰ رشته قنات در این استان نیاز به مرمت و بازسازی و لایروبی دارد.

کد خبر: ۹۱٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha