۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
امروز بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم| ادامه افتتاح طرح‌ها تا آخرین روز دولت
رئیس جمهور:

امروز بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم| ادامه افتتاح طرح‌ها تا آخرین روز دولت

روحانی، رئیس جمهور گفت: طرح‌های بسیار متعددی را تا آخرین پنجشنبه که روز عید غدیر خم و روزهای پایانی دولت دوازدهم است، افتتاح خواهیم کرد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و وقایع سیزدهم و چهاردهم خرداد افزود: قبل از اینکه آفتاب چهارده خرداد غروب کند ایران دارای رهبر جدید شد؛ موقع اذان مغرب اعلام شد خبرگان به امامت مقام معظم رهبری نماز جماعت مغرب و عشاء را برپا کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کس فکر نمی‌کرد که شب قبل امام (ره) رحلت کردند و در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی پرچم و مسئولیت را بر دوش گرفته است؛ به نظر من ۱۴ خرداد از آن روزهای بسیار مهم و سرنوشت ساز تاریخ ماست.

وی با اشاره به وقایع ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ گفت: امام (ره) را دستگیر کرده و از قم به تهران آورده بودند، ایشان را در همان روز اول به انفرادی منتقل کردند؛ در آن شرایط اگر قیام قم، تهران، ورامین و مردم بسیاری از شهرها نبود معلوم نبود سرنوشت نهضت و انقلاب چه می‌شد و نسبت به امام چه تصمیماتی اتخاذ می‌کردند.

رئیس جمهور همچنین افزود: همان روز در طلوع آفتاب که مردم قم مطلع شدند از سراسر قم جمعیت به سمت صحن حرم حضرت معصومه (س) حرکت کرد و آنجا پر از جمعیت شد.

روحانی با اشاره به اینکه در آن روز هیجان وقتی به وجود آمد که زن‌های قم چادر به کمر بسته و شمشیر به دست وارد صحن شدند گفت: این جمعیت زنان با آن هیجان و شعار یا مرگ یا خمینی شور عجیبی به وجود آوردند و بی اختیار این مردم از درب قبله صحن به سمت خیابان تهران خارج شدند و گفتند اینکه امام را به تهران بردند ما هم به تهران می‌رویم تا امام را برگردانیم.

وی یادآور شد: آن جمعیت عظیم در خیابان تهران موج زد و مردم با سلاح دژخیمان روبرو شدند و مردم زیادی زخمی و کشته شدند و من خودم شاهد بودم که یک جوان حدوداً ۲۰ ساله، گلوله به پیشانیش خورد و جنازه اش را به کوچه بغل بردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موج عظیم تری هم در تهران و پیشوای ورامین به وجود آمد اظهار داشت: ۱۵ خرداد نشان داد ملت زنده است، در برابر ظلم و ستم سر فرود نمی‌آورد و مرجعیت و رهبری انقلاب زنده است.

روحانی ادامه داد: این سه روز، سه روز بسیار مهم در تاریخ انقلاب ماست؛ امام از آغاز با مردم نهضت خودش را آغاز کرد؛ مردم را بیدار کرد، به حرکت درآورد و با مردم این نهضت و انقلاب را پیش برد همه جا هم گره اصلی با هدایت امام به دست مردم باز شد.

رئیس جمهور گفت: کدام انقلاب در تاریخ است که ۴۷ روز پس از پیروزی مردم پای صندوق آراء بیایند؟

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت افزود: امروز همه بحث مذاکره را می‌کنند، اما بعضی‌ها می‌گویند که ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم، الحمدلله پس مذاکره را قبول کرده اید، اما می‌گویید ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم، اهلا و سهلاً. شما تشریف بیاورید، چون برای ما آن مهم نیست مهم این بود که بفهمید راه، مذاکره و تعامل با جهان است، این مهم بود و الحمدلله در این هشت سال این را فهمیدید.

رئیس جمهور گفت: ما به دستاوردهای بزرگی در این هشت سال رسیدیم و به عقب بر نمی‌گردیم ما به یک نقطه‌هایی رسیدیم که هیچ کس نمی‌تواند به عقب برگردد و امروز هیچ کسی نمی‌تواند بگوید برجام بد است اگر می‌تواند بیاید بگوید برجام بد است.

روحانی افزود: امروز همه کشور به دنبال این هستند که برگردیم (ما که البته در برجام بودیم و اگر چند قدم عقب آمدیم به خاطر خیانت‌های آمریکا بود) آمریکا می‌گوید من می‌خواهم برگردم و ۴+۱ می‌گوید همه برگردیم و ایران می‌گوید برگردیم همه یک حرف می‌زنیم.

رئیس جمهور گفت: امروز بعد از هشت سال فکر ما یکی شده ممکن است باز هم در شیوه‌ها اختلاف نظرهایی داشته باشیم، اما در مسائل مهمی به نظر واحد رسیده ایم و این پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.

وی اضافه کرد: چرا آمریکا آمد ایستاد که تحریم صدرصدی و جنگ اقتصادی بکند؟ مگر نمی‌خواستند این نظام را سرنگون کنند؟ برای چه این کار را کردند؟ صریح گفتند ما آمدیم این کار را بکنیم که این نظام را سرنگون کنیم، توانستند؟ نتوانستند.

رئیس جمهور گفت: گفتند سه ماه. نشد گفتند صبر کنید چهار ماه. نشد، گفتند ۶ ماه. نشد، بعد از ۶ ماه چه کار کردند؟ خودشان دنبال مذاکره آمدند، ترامپ آدم فرستاد، یکی از مسئولان مهم منطقه شرق جهان را به ایران و خدمت مقام معظم رهبری فرستاد. مگر این کار را نکرد؟ ترامپ او را فرستاد و تقاضای مذاکره کرد.

روحانی افزود: ده‌ها بار از من تقاضای مذاکره کرد از طریق مختلف، از طریق اروپا و غیر اروپا و کشورهای منطقه و غیر منطقه، این به معنای شکست نبود؟ اگر آمریکا پیروز شده نیاز به این کار ندارد که مدام برای مذاکره التماس کند. اگر پیروز شده که همه چیز تمام شده است و یک ماه دیگر صبر می‌کند به قول خودشان نظام جمهوری اسلامی از بین برود و فرش قرمز پهن کنند تا آن‌ها از واشنگتن بیایند و وارد تهران شوند.

رئیس جمهور گفت: چرا شکست خوردند؟ به دلیل آگاهی، بیداری و صبر، استقامت و مقاومت مردم ما. چهار سال مردم ما صبر کردند.

روحانی ادامه داد: اینکه شما می‌گویید امروز در وین مذاکرات ما به خوبی پیش می‌رود این به خاطر صبر مردم است همه بفهمند پیروزی ما در سایه ایستادگی و مقاومت ملت ایران، تدبیر دولت و راهنمایی مقام معظم رهبری و ارشاد ایشان است. همین طوری و مجانی پیروزی به دست نمی‌آید و باید بهای سنگینی پرداخت و بهای سنگینی نیز پرداخته شد.

رئیس جمهور افزود:، اما در عین حال قدم به قدم دولت نیز در کنار مردم تدبیر کرد. این‌ها می‌گفتند ما در سال ۹۷ وقتی فشار (اقتصادی و تحریم ها) را شروع کنیم که از اردیبهشت ماه ۹۷ نیز شروع کردند گفتند این‌ها در ۹۸ پول ندارند و مجبورند بروند از بانک مرکزی استقراض کنند وقتی که استقراض کردند یعنی تورم. کما اینکه برخی از اقتصاددان‌های داخلی نیز در روزنامه‌ها می‌نوشتند و می‌گفتند سال ۹۸ تورم سه رقمی می‌شود که آن‌ها نیز بر اساس محاسبات ظاهری حساب می‌کردند.

روحانی گفت: چرا نشد؟ چون دولت برای بودجه خود یک ریال از بانک مرکزی نگرفت و از پایه پولی استفاده نکرد این کار عظیم و بزرگ اقتصادی دولت در سال ۹۸ و ۹۹ است و همچنین امسال.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت افزود: اگر امروز بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم و در کنار آن صادرکننده ریل هستیم مبتنی بر ایستادگی و مقاومت ملت است.
رئیس جمهور گفت: ما یک عمر برای راه آهن ریل از خارج وارد می‌کردیم و امروز در داخل تولید می‌کنیم این کار مردم و مقاومت مردم است، دولت هم خادم و نوکر مردم است.

روحانی افزود: اگر تدبیر دولت نبود با مشکلات عدیده‌ای در همین دوران کرونا مواجه می‌شدیم یک روز پیش نیامد که در کالای اساسی دچار مشکل شویم یعنی بگوییم، دارو، روغن و نان نیست و بسیاری از کالاهای اساسی با همین شرایط سخت در دسترس مردم قرار داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: در همین زمان کرونا و در همین شرایط سخت حتی یک روز صادرات ما به کشورهای همسایه قطع نشد چطور توانستیم با این مشکلات کشور را اداره کنیم؟ با پشتوانه مردم. چطور شد که در همین سال ۱۴۰۰ و در همین شرایط سخت پولی که برای توسعه عمرانی و آبادانی کشور هزینه کردیم بیش از ۵ برابر دو ماه سال گذشته است.

روحانی تاکید کرد: در دو ماهه اول سال گذشته یعنی فروردین و اردیبهشت ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و امروز در همین زمان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم که نشان دهنده حرکت ماست و نشان می‌دهد این ملت زنده است و ایستادگی می‌کند.

رئیس جمهور گفت: وقتی یک ملت ایستاد، وقتی دیدند نمی‌شکند، تنوع صادرات دارد، دلار و ریالش را تامین می‌کند و وقتی دیدند ایستادگی می‌کند عقب نشینی کردند.

روحانی با اشاره به گرانی اجناس افزود: جنس هست، تامین کالا یک مساله است، رساندن کالا به بازار یک مساله است و قیمت مساله‌ای دیگر، ما آن دو بخش را نگذاشتیم در دستور کار، اما دلمان می‌خواست کنترل بیشتری شود و بتوانیم اجناس را با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در همین صنایع ما، کشاورزی ما، صنعت و بسیاری مسایل دیگر حرکت‌ها را ببینید بیش از ۷۰ درصد لوازم خانگی و کالاها در ایران تولید می‌شود و آن‌ها دیدند که ملت ایران تسلیم نمی‌شوند.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت با اشاره به این که ترامپ نیز در تبلیغات انتخاباتش رسماً اعلام کرده بود که اگر پیروز شود به برجام برمی گردد، گفت: بعضی فکر می‌کنند این بحث تازگی دارد در صورتی که این آقا خودش به صراحت گفت که اگر پیروز شود به برجام برمی گردد و بارها تکرار کرد و در کنار او سایر مسئولان نیز تکرار کردند زمانی این را گفت که تنگاتنگ با رقیب خودش در حال مبارزه بود.

وی افزود: این رفتار ترامپ نشان می‌دهد که ملت امریکا هم نیز همین را می‌خواستند و اگر این نبود این مطلب را نمی‌گفت و به اصطلاح خودکشی نمی‌کرد، چون ملت امریکا به بایدن رأی بیشتری دادند معلوم می‌شود که ملت امریکا هم این را محکوم کردند و جالب شد که راه تعامل است. هم در داخل معلوم شد راه تعامل است و هم در امریکا و همه فهمیدند که راه این است که بنشینیم حرف بزنیم و مذاکره کنیم.

رئیس جمهور گفت: به همین علت آمدند در وین پای میز مذاکره و امروز الحمدلله می‌بینیم که مسائل اصلی ما با امریکایی‌ها در مذاکرات حل و فصل شده و چند تا مسئله نیز باقی مانده است که به هر حال درباره آن‌ها نیز مذاکره می‌کنیم و به نتیجه می‌رسیم.

وی افزود: اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود این دولت این کار را انجام داده است ما کارمان را انجام داده و تمام کرده ایم و آن قولی که به ملت ایران درباره تحریم داده ایم به آن وفادار بوده ایم و یک بار تحریم را در سال ۹۴ شکست دادیم و یک بار هم در ۱۴۰۰ بنابراین ما کارمان را انجام داده ایم حالا ممکن است در مورد تشریفات کار مطالبی مطرح شود که مهم نیست.

رئیس جمهور گفت: در کرونا نیز به مردم قول دادیم و گفتیم که کرونا را تا پایان این دولت مهار می‌کنیم و من دست همه مدافعان سلامت را می‌بوسم که کار بزرگ بر دوش آن‌ها بوده و کار بزرگ بر دوش کل ملت ایران بوده است که همکاری کردند تا به اینجا رسیده ایم.

روحانی افزود:، اما در مسئله کرونا از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم و با ادامه واکسیناسیون در کشور که انشاءالله روز به روز شرایط بهتری را در هفته‌های آینده پیش رو خواهیم داشت این بیماری و ویروس را در پایان دولت مهار شده تحویل دولت بعدی خواهیم داد.
رئیس جمهور گفت: در زمینه واکسن هم به زودی تولید داخلی ما با یک حرکت بسیار خوب، شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و این کار بزرگی است که هم در تحریم و هم در واکسن قول داده بودیم انجام شد.

وی افزود: یک علامت مهم که به دنیا و آقای ترامپ دادیم افتتاح‌های پنج شنبه ما بود که کمر آن‌ها را شکاند و دیدند برغم آن همه فشار ما در یک روز گاهی ده‌ها هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌کنیم که گاهی بیش از چند صد طرح است که در بخش‌های مختلف بوده است.

رئیس جمهور گفت: این هفته نیز افتتاح داریم که در بخش کشاورزی است و ۲۰ هزار هکتار زهکشی جدید و بیش از هزار و ۶۰۰ طرح گلخانه‌ای را افتتاح خواهیم کرد از این پس هر هفته افتتاح طرح‌ها فقط در پنج شنبه‌ها نیست دوشنبه‌ها هم طرح افتتاح می‌شود تا دشمن و امریکایی‌ها بفهمند ایران استوار در مسیر تولید ایستاده است و فرمان جهش تولید را اجرایی و عملیاتی می‌کند و به پیش می‌برد.

روحانی افزود: ما انشاءالله شاهد طرح‌های بسیار متعددی تا آخرین پنج شنبه که روز عید غدیر خم و روزهای پایانی دولت دوازدهم خواهد بود هستیم و همه این افتتاح‌ها نشان می‌دهد که ما در مسیر زیرساخت تولید و توسعه همچنان گام‌های استواری برخواهیم داشت.

کد خبر: ۹۱٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha