۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
مسئولان به جای مانع تراشی در بخش معدن، حمایت کنند
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران:

مسئولان به جای مانع تراشی در بخش معدن، حمایت کنند

شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با انتقاد از اینکه به جای ارائه مشوق در این حوزه مانع تراشی و تنبیه صورت می گیرد، گفت: به جای تنبیه فعالان معدنی باید مشوق‌هایی را به آنها پرداخت.

به گزارش بازار، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: تبدیل مواد معدنی خام به مواد ارزشمند با ارزش افزوده بالا، عزم و اراده جدی فعالان این حوزه و حاکمیت را می طلبد که البته تاکنون هم این اتفاق افتاده است.

وی تولید آلیاژ با حجم کمتر را برای درآمدزایی بیشتر ضروری دانست و افزود: البته خام فروشی همیشه هم بد نیست و در برخی موارد از جمله سنگ کاری تزئینی و با توجه به تغییر ذائقه مردم لازم است.

شکوری با بیان اینکه فرآوری بخشی از ذخایر معدنی و همچنین صادرات بخشی از این مواد به صورت خام می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد گفت: این ارز می تواند در بخش های دیگر کشور سرمایه گذاری شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: کشور ایتالیا با اینکه مهد تولید سنگ های تزئینی دنیاست و هیچ مشکلی هم در تجهیزات و فناوری ندارد اما ۲۲ درصد سنگ خود را به صورت خام به دنیا صادر می کند.

وی با انتقاد از اینکه به جای ارائه مشوق در این حوزه مانع تراشی و تنبیه صورت می گیرد گفت: همه فعالان معدنی در کل زنجیره تولید و عرضه با مشکلاتی مواجه هستند لذا اگر محصولشان ارزش افزوده پایینی دارد نباید آن ها را تنبیه کرد و برعکس باید مشوق هایی را به آن ها پرداخت.

شکوری تأکید کرد: بهتر است به جای عوارض بستن، اجازه ندهیم که تولیدکننده بیشتر از نیاز، تولید کند و اگر هم تولید کرد محصولش را با قیمت جهانی خریداری کنیم و یا اجازه دهیم که زنجیره بعدی تکمیل شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران از قیمت گذاری دستوری و صدور مقررات و بخشنامه های خلق الساعه در دولتهای مختلف انتقاد کرد و گفت: مقررات و بخشنامه های اضافی باید حذف شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از برنامه های حمایتی از جمله مشوق های صادراتی و حمایت از نمایشگاه ها و تسهیلات ارزان قیمت عملیاتی نشدند و پروانه بهره برداری هم که قرار بود به عنوان وثیقه قبول کنند عملی نشد.

شکوری تعریف استراتژی جایگزین صادرات را پیشنهاد و اظهارکرد: وضع تعرفه برای کالاهای مشابه وارداتی، وام های کم بهره، معافیت های مالیاتی، کمک های فنی و مالی، بسترسازی برای استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا از جمله مسائلی اند که باید عملیاتی شوند اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: رئیس جمهور آینده به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد لذا باید عزم ملی در کشور شکل بگیرد و همه دستگاه ها و نهادها همکاری کنند.

کد خبر: ۹۱٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha