۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
 اقتصاد رانتی و افزایش فساد اداری پیامد وابستگی به درآمدهای نفتی
عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد

اقتصاد رانتی و افزایش فساد اداری پیامد وابستگی به درآمدهای نفتی

پادام، عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اقتصاد رانتی و افزایش فساد اداری را از پیامدهای وابستگی به درآمدهای نفتی دانست و خواستار احیاء و اصلاح نظام مالیاتی در کشور شد.

به گزارش بازار، سجاد پادام کارشناس مسائل اقتصادی و عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای نفت خیز به دلیل درآمدهای سرشار نفتی نظام مالیاتی بسیار ضعیف و ناکارآمد هست و ایجاد اقتصاد رانتی و فساد اداری از جمله پیامدهایی است که به دلیل وابستگی دولت به درآمدهای نفتی بوجود می آید.

وی با اشاره به کارکردهای مالیات در نظام اقتصادی اظهار داشت: ۳ کارکرد مالیات در تامین منابع درآمدی دولت، ابزار توزیع عادلانه ثروت برای رفع اختلاف طبقاتی و تنظیم گری برای حمایت از بخش های مهم اقتصاد از جمله کارکردهای مهمی است که علاوه بر کاهش وابستگی به درآمد های نفتی می تواند نقش مهمی برای رفع مشکلات اقتصادی و رفع تبعیض و فساد در کشور ایفاء نماید.

این کارشناس مسائل اقتصادی درآمدهای هنگفت و بادآورده حاصل از صادرات نفت خام و خام فروشی را عامل مهم بروز مشکلات اقتصادی، فساد و شکاف طبقاتی دانست و گفت: متصل بودن به درآمد های سرشار نفتی و عدم وابستگی دولت به مالیات موجب عدم پاسخگویی دولت و رشد فساد و رانت می شود و به همین علت نه تنها عزمی برای اصلاح نظام مالیاتی وجود ندارد بلکه افراد و گروه های ذینفع و ذی نفوذ در دولت برای جلوگیری از اصلاح نظام اقتصادی کشور و اصلاح نظام مالیاتی مانع تراشی و سنگ اندازی می کنند.

وی تصریح کرد: عدم بلوغ نظام مالیاتی بدلیل وابستگی به درآمدهای نفتی موجب شده دائما درصد ضریب جینی بالا برود و اکنون بالای ۴۰ درصد است یعنی شکاف طبقاتی روز به روز افزایش یافته و ثروتمندان ثروتمندتر و مستضعفان فقیرتر شده اند و دولت آینده باید هرچه سریعتر این وضعیت را اصلاح کند و سامان ببخشد.

کد خبر: ۹۱٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha