۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۸
افزایش عملکرد پیشرانه و کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت با هدرز
بازار گزارش می‌دهد

افزایش عملکرد پیشرانه و کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت با هدرز

افزایش ۱۰ درصدی عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای بهره مندی از هدرز در خودرو است؛ قطعه‌ای که به صورت فابریک خودروسازی بر روی خودرو نصب نمی شود و بیشتر در صنعت تیونینگ مورد توجه است.

بازار؛ گروه خودرو: در موتورهای مبتنی بر سوخت فسیلی هرچقدر دود حاصل از احتراق در سیلندرها سریع‌ تر خارج شود؛ عملکرد موتور افزایش و مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین به مقداری که مصرف سوخت کنترل شود از حجم آلاینده‌های خارج شده از خودرو نیز کاسته می شود. از دیگر مزایای این قطعه نیز می‌توان به اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین اشاره کرد.

همین موضوع سبب این می‌شود که علاقه‌مندان به صنعت تیونینگ به سراغ استفاده از هدرز که در واقع یک منیفولد (چند راهی) است که به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند، بروند. قطعه‌ای فلزی که از فولاد، استیل و آلیاژهای گران قیمت ساخته می‌شود و استفاده از آن می‌تواند تا ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی کمک کند.

هدرز بیشتر در صنعت تیونینگ خودرو کاربرد دارد و کمتر خودروسازی این قطعه را به صورت فابریک بر روی خودرو نصب می‌کند

مزایا و معایب استفاده از هدرز
همانطور که اشاره شد، هدرز بیشتر در صنعت تیونینگ خودرو کاربرد دارد و کمتر خودروسازی این قطعه را به صورت فابریک بر روی خودرو نصب می‌کند؛ بنابراین هدرزها اغلب در فضای کارگاهی تولید می‌شوند که نحوه خم‌کاری لوله باید توسط دستگاه‌های مخصوص به صورت دقیق انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر قابل توجهی بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

هرچند طراحی و تولید این قطعه شرایط خاصی را می‌طلبد و فرآیندی وقت گیر و پر هزینه دارد اما یکی از مزایای هدرزها، نصب ساده آن‌هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است. به اعتقاد برخی از کارشناسان یکی از دلایل عدم استفاده از هدرز به صورت فابریک بر روی محصولات شرکت های خودروسازی همین هزینه بالای طراحی و تولید قطعه است که اغلب انجام آن را برای علاقه‌مندان به متخصصان مراکز تیونینگ واگذار می کنند.

البته برخی از خودروسازان نیز به صورت فابریک این قطعه را بر روی برخی از محصولات خود نصب می‌کنند که می‌توان از میان خودروهای مجهز به هدرز به خودروهای اسپورت نظیر ب ام وهای M POWER، آئودی های سری S و…در کنار سوپر اسپورت هایی نظیر پورشه، فراری و… اشاره کرد.

همانطور که در چند سطر بالا به مزایای نصب هدرز اشاره شد، در برخی از مواقع تجهیز خودرو به این قطعه چندان بدون مشکل هم نیست؛ چرا که برخی از هدرزهای دست سازی که به وسیله مکانیک های سنتی یا برخی از صاحبین مغازه های اگزوز سازی ساخته می شوند نه تنها نمی‌توانند کارایی هدرزهای حرفه ای را داشته باشند، بلکه در بعضی از موارد گزارش‌هایی در خصوص افزایش صدای پیشرانه و سیستم اگزوز، افزایش مصرف سوخت و حتی افزایش آلاینده‌های خارج شده از خودرو هم منتشر شده و در یک کلام نتیجه برعکس برای خودرو دارد.

هدرز قطعه جایگزین چدنی فابریک خودرو است که تخلیه دود را به مراتب تسهیل‌تر می‌کند؛ همین موضوع باعث این می شود که فشار مضاعف از روی موتور خودرو برداشته شود و به افزایش ۱۰ درصدی توان موتور به علاوه ۱۰ درصد کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش دمای موتور می‌انجامد

افزایش ۱۰ درصدی توان موتور خودرو
یک تولیدکننده هدرز خودرو با اشاره به تجربه ۵ ساله در زمینه طراحی تا تولید انواع هدرزهای تمام استیل و مالفر برای انواع خودروها به «بازار» گفت: اغلب با این سوال مواجه می‌شویم که هدرز چیست و چه کارایی دارد؟ به بیان ساده هدرز قطعه جایگزین چدنی فابریک خودرو است که تخلیه دود را به مراتب تسهیل‌تر می‌کند؛ همین موضوع باعث این می شود که فشار مضاعف از روی موتور خودرو برداشته شود و به افزایش ۱۰ درصدی توان موتور به علاوه ۱۰ درصد کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش دمای موتور می‌انجامد.

افزایش عملکرد پیشرانه و کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت با هدرز

کیارش محمدباقر اضافه کرد: با نصب هدرز یکی از مزایایی که راننده از آن بهره می‌برد این است که بدون نیاز به ایجاد تغییری در پیشرانه خودرو، موتور بهتر دور می‌خورد و دیگر نیازی به این نیست راننده در سربالایی پدال گاز را تخت گاز فشار دهد. بنابراین می توان با همان فشار اندک پدال مسیر را ادامه داد. از همین رو هر چقدر پدال گاز نیاز به فشار کمتری داشته باشد، مصرف سوخت نیز کاهش قابل توجهی خواهد یافت. به این دلیل مصرف سوخت کاهش می یابد، وگرنه مصرف سوخت خود به خود تغییر نمی کند و مصرف سوخت و آلایندگی به نوع رانندگی راننده بستگی دارد.

در اکثر خودروها وقتی هدرز نصب می شود، کاتالیزور آن از مدار حذف می شود. بنابراین اگر انژکتورهای خودرو سالم باشد، مشکل سوخت رسانی نداشته باشد و جرقه زنی کامل باشد و هیچ ایرادی در سیستم وایر و شمع نباشد، آلایندگی خودرو به کمترین حد ممکن می رسد

کاهش آلایندگی خودرو با نصب هدرز
این متخصص تیونینگ خودرو در پاسخ به این سوال که چرا با نصب هدرز کاتالیست خودرو دچار خرابی می‌شود، بیان کرد: در اکثر خودروها وقتی هدرز نصب می شود، کاتالیزور آن از مدار حذف می شود. بنابراین اگر انژکتورهای خودرو سالم باشد، مشکل سوخت رسانی نداشته باشد و جرقه زنی کامل باشد و هیچ ایرادی در سیستم وایر و شمع نباشد، آلایندگی خودرو به کمترین حد ممکن می رسد. حتی مورد داشته ایم که خودرو با نصب هدرز معاینه فنی برتر را هم گرفته است.

محمدباقر با اشاره به اینکه هدرزهایی که در مجموعه‌شان تولید می‌کنند مناسب چه خودروهایی است، اضافه کرد: برای تمامی خودروهای تولید شده در داخل کشور و خارج از کشور هدرز تولید می کنیم. هم مدل سی ان سی و هم به صورت دستی، مدل سی ان سی برای خودروهایی همچون پراید، پژو و غیره و به طور کلی محصولات ایران خودرو و سایپا و حتی خودروهای خارجی تولید می شود. برخی از خودروها هم که در بازار زیاد نیستند به صورت دستی هدرز آن ها را تولید می کنیم. یعنی کار برای تولیدکننده ایرانی نشد ندارد و برای تمام خودروها امکان تولید هدرز وجود دارد.

این تولیدکننده هدرز خودرو در پاسخ به این دیدگاه که برخی تصور دارند با استفاده از هدرز خروج دود با کاهش مواجه می‌شود، تاکید کرد: کاهش سرعت خروج دود با نصب هدرز صحت ندارد؛ برای مثال یک لوله صاف را در نظر بگیرید که داخل آن خالی است، اما همین لوله را با کاتالیزوری که داخل آن پر است مقایسه کنید. ۱۰۰ درصد لوله ای که صاف است خروج بیشتری دارد، چرا باید خروج کمتری داشته باشد؛ بنابراین طرح چنین موضوعی شایعه است. وی در خصوص قیمت هدرز در خودروهایی همچون پژو گفت: قیمت هدرز برای خودرویی همچون ۲۰۶ که متقضیان آن بیش از محصولات دیگر است، حدود ۳ و نیم میلیون تومان است.

کد خبر: ۹۱٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha