۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
آمریکا: نتوانسته‌ایم صدور فناوری‌های حساس به چین را متوقف کنیم
در گزارش کنگره آمریکا مطرح شد؛

آمریکا: نتوانسته‌ایم صدور فناوری‌های حساس به چین را متوقف کنیم

گزارش کنگره آمریکا درباره ناتوانی از توقف صدور فناوری‌های حساس به چین منتشر شد.

به گزارش بازار، کمیسیون مشورتی کنگره درباره مناسبات تجاری و امنیتی چین و آمریکا در گزارش خود می‌گوید وزارت تجارت آمریکا نتوانسته به وظایف خود برای دفاع از امنیت ملی و جلوگیری از انتقال فناوری‌های پیشرفته به نیروهای مسلح چین عمل کند.

در بخشی از این گزارش گفته می‌شود وزارت تجارت در تهیه فهرستی از فناوری‌های حساس که قبل از صدور به چین باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند بسیار کند بوده است.

این گزارش می‌افزاید کندی در تهیه این فهرست که در قانون مصوب سال ۲۰۱۸ مورد تاکید قرار گرفته است می‌تواند تهدیدهای مربوط به امنیت ملی را تشدید کند.

این گزارش با عنوان «کار نیمه تمام: کنترل صادرات و اصلاحات در زمینه سرمایه گذاری‌های خارجی» یادآوری می کند که وظیفه تقویت قوانین صادرات در آمریکا به وزارت تجارت محول شد ولی این وزارتخانه تاکنون به مسئولیت‌های خود عمل نکرده است.

وزارت تجارت آمریکا در بیانیه‌ای از اظهار نظر مستقیم در مورد این مسئله امتناع کرد و گفت که تاکنون چهار مجموعه مقررات در مورد کنترل صادرات فناوری‌های پیشرفته منتشر کرده و مقررات دیگری در آینده تهیه و منتشر خواهد شد.

وزارت تجارت آمریکا افزود مقررات ناظر بر کاربری نظامی از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته را توسعه داده و شرکت‌های جدیدی را به فهرست خود افزوده که براساس آن فروش محصولات و فناوری به شرکت‌های چینی نظیر «هوآوی» ممنوع شده است.

در سال ۲۰۱۸ کنگره آمریکا مقررات صادرات و روند بررسی سرمایه گذاری‌های خارجی در آمریکا را سخت تر کرد.

گزارش کمیسیون مشورتی کنگره در عین حال خاطرنشان می کند که شاید لازم است بازرس ارشد وزارت تجارت در مورد تاخیر این وزارتخانه در تهیه فهرست محصولات و فناوری‌های حساس تحقیق کند. علاوه بر این، توصیه می کند که گزینه محول کردن کنترل صادرات به یک نهاد دولتی دیگر بررسی شود.

کد خبر: ۹۱٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha