۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
بازار فلزات اساسی در سال جاری چه وضعیتی خواهد داشت؟
مطالعات بازار نشان داد؛

بازار فلزات اساسی در سال جاری چه وضعیتی خواهد داشت؟

از ابتدای سال جاری قیمت فلزات اساسی در دنیا رشد کرده است. رشد قیمت مس و فولاد در نیمه اول امسال بسیار شاخص بود.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت انواع کالاهای اساسی به خصوص فلزات در دنیا رشد کرد. در مورد دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی گزارشهای زیادی ارایه شده است ولی به نظر می رسد سیاست های امریکا و چین اصلی ترین تاثیر را در بازار داشته است. سی ان ان در این مورد نوشت:«به دنبال انتشار گزارش فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ تورم در این کشور و عبور از نرخ تورم انتظاری که ۲ درصد است، بازارهای کالایی در دنیا رشد ارزش را تجربه کردند. »

به گزارش وب سایت فارکس امپایر، افزایش تورم در امریکا به معنای کاهش نرخ دلار در برابر دیگر ارزها برای دوره ای طولانی است و این مساله می تواند روی بازار کالاهای اساسی به خصوص فلزات گران بها تاثیر زیادی داشته باشد. این وب سایت در گزارش خود نوشت:« انتظار می رود بازار کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۱ بالاترین رشد ارزش را تجربه کند و دلیل این مساله هم شرایط اقتصادی دنیا در گذر از روزهای کرونا به سمت پسا کرونا است. »

فدرال رزرو امریکا اعلام کرد از ابتدای سال جاری تا کنون نرخ تورم در امریکا  به ۳.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم سالانه در این کشور از سال ۲۰۰۸ تا کنون بود.انتظار می رود نرخ تورم در این کشور تا انتهای سال جاری ادامه داشته باشد زیرا فدرال روزرو در نظر دارد تا انتهای امسال حمایت از اقتصاد و تزریق به اقتصاد را ادامه دهد.امارها نشان می دهد ارزش تزریق به اقتصاد امریکا در ماه می بالاترین میزان طی یک سال اخیر بوده است و این گمانه زنی را ایجاد کرده است که شرایط اقتصادی اکریکا هنوز بی ثبات است.

قیمت مس رشد خواهد کرد
مس یکی از فلزات بسیار مهم و ارزشمند در بازار جهانی است که قیمت آن طی یک سال اخیر دو برابر شده است و اواسط ماه می امسال با قیمت بالغ بر ۱۰ هزار دلار مبادله شد اگرچه در روزهای پایانی این ماه به حدود ۹۸۰۰ دلار تنزل پیدا کرد. اما سوال این است که این بازار در ماه های آتی چه وضعیتی خواهد داشت؟ وب سایت سیکینگ آلفا که یکی از مراکز اطلاع رسانی در مورد بازارهای کالایی در دنیا است با اشاره به تصمیم دولت چین برای مداخله در بازار کالا به منظور ممانعت  از افزایش قیمت آن نوشت:« به نظر نمی رسد چین بتواند نقشی در بازار مس دنیا ایفا کند. قیمت مس تحت تاثیر مسایل عرضه و تقاضا است و پیش بینی ها نشان می دهد  تا انتهای نیمه اول دهه جاری ما شاهد رشد تقاضای مس و در نهایت افزایش قیمت آن خواهیم بود.»

ماکس لیتون، یکی از تحلیل گران بانک سیتی گروپ معتقد است دولت چین قدرت زیادی در این بازار ندارد. قیمت مس را عرضه در بازارهای بزرگی مانند شیلی و استرالیا تعیین می کند. بازارهایی که هنوز هم  نتوانسته اند تولید خود را به سطح قبل از کرونا باز گردانند.او پیش بینی می کند روند افزایشی قیمت مس در بازار جهانی تازه شروع شده است. وی در مصاحبه با این وب سایت امریکایی گفت:«با شروع همه گیری کرونا، شوک بزرگی به بازار مس وارد شد و زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرد. از یک طرف تولید کم شد و از طرف دیگر تقاضا برای بازسازی خانه ها و استفاده از تکنولوژی های کم کربن افزایش پیدا کرد و همه آنها باعث رشد تقاضا برای مس شد.از طرف دیگر با کاهش شدت کرونا در دنیا و افزایش سرعت واکسیناسیون به خصوص در کشورهای صنعتی و از سر گیری سفرها، تقاضا برای خودرو هم رشد کرده است و صنعت خودروسازی هم یکی از مصرف کنندگان مس در دنیا است. با توجه به تمامی این فاکتورها باید منتظر افزایش قیمت مس در بازار بود و اطمینان داشت که روند افزایشی قیمت ادامه خواهد داشت.»

قیمت فولاد هم رشد می کند
از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون قیمت فولاد در بازار جهانی  رشد کرده است و پیش بینی می شود این روند افزایشی در بازار تا انتهای ماه ژوین ادامه پیدا کند ولی در نیمه دوم امسال این وضعیت تغییر خواهد کرد. طبق گزارش ارایه شده توسط مرکز مطالعاتی فیتچ به دلیل رشد سریع قیمت فولاد در ماه های ابتدایی سال، متوسط قیمت فولاد در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ برابر با ۸۰۰ دلار به ازای هر تن خواهد بود این در حالیست که پیش از شروع سال جاری میلادی انتظار می رفت هر تن فولاد در دنیا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ با قیمت ۶۶۰ دلار به فروش برسد.

 فیتچ دلیل اصلی رشد قیمت فولاد در نیمه اول امسال در مقایسه با پیش بینی های قبلی را افزایش نابرابری بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی اعلام کرد و تاکید کرد رشد تقاضا در دنیا با سرعت بیشتری نسبت به رشد تولید اتفاق افتاد.

طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعاتی فیتچ از فصل اخر سال قبل تا کنون ما شاهد افزایش مداوم قیمت فولاد در بازار بودیم و در انتهای ماه می قیمت هر تن فولاد در بازار به ۸۸۳ دلار رسید. با وجود اینکه انتظار نمی رود در  نیمه دوم امسال کاهش معناداری در قیمت فولاد اتفاق بیفتد ولی بدون شک در انتهای سال قیمت فولاد از قیمت ثبت شده در انتهای نیمه اول کمتر خواهد بود. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ قیمت فولاد در دنیا کاهش پیدا کند  و ۶۰۰ دلار به ازای هر تن برسد و در فاصله سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی هر تن فولاد با قیمتی معادل ۵۳۵ دلار به فروش می رسد.

کد خبر: ۹۱٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha