۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
حل مشکلات در گرو کنار گذاشتن تعارفات در تصمیم گیری‌ها
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد

حل مشکلات در گرو کنار گذاشتن تعارفات در تصمیم گیری‌ها

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از موانع عمده جهش کشور تعارفات بیجایی است که به ویژه در مناسبات دولتی وجود دارد.

به گزارش بازار، سومین برنامه انتخاباتی بدون تعارف طبق قرعه کشی برنامه‌های تبلیغات نامزدها از رسانه ملی، میزبان آقای سعید جلیلی است؛ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص علل مشکلات می‌گوید: ماشین دولت کند است.

مشروح گفتگوی بدون تعارف با سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به این شرح است:

چون زمان محدود است من به سراغ سوالات می روم
بسیار خوب

ریاست جمهوری بار سنگینی است، از این موضوع کاملاً آگاه و مطلع هستید؟
سعی کردیم این مسئولیت و ابعادش را بدانیم و وارد صحنه شویم

کامل؟
در حد توانمان

 با توجه به اینکه می‌دانید کار سختی است چطور به جمع بندی رسیدید که حضور یابید.
به هر حال ما هشت سال است که داریم سایه به سایه تحولات کشور را دنبال می‌کنیم این چیزی که تحت دولت سایه مطرح کردیم این بود که فکر می‌کنیم همه آحاد جامعه وظیفه دارند در حد وسع شان تاثیر بگذارند بر روند کشور لذا الان فکر می‌کنیم آمادگی نسبتاً خوبی داریم هم به نقاط قوت و هم نقاط ضعف و نقاطی که اگر خدایی نکرده اشتباه است باید اصلاح کنیم.

قبل از این هر کسی در این مسئولیت بود کارشناس کنارش بوده، مشاوره و برنامه داشته، اما خیلی از مشکلات مردم را نتوانسته حل کنه چرا؟
به نظر من برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی کشور است و آن‌ها مانع این می‌شود که برخی از برنامه‌ها یا برخی از اون چیزی‌هایی که واقعاً نیاز کشور است انجام نشود یکی از اون‌ها تعارف است حالا چون برنامه شما بی تعارف است من می‌خواهم به این اشاره کنم اینکه بعضی وقت‌ها می‌بینی در تصمیم گیری‌ها رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد نمی‌تواند تعارف داشته باشد یا یک وزیر و یا کسی که مسئول است مثلا می‌بینند یه عده موافق و یه عده مخالف هستند یک تصمیم گرفته می‌شود که معلوم نیست سرانجامش چیست شما باید تصمیم بگیرید، بله هر تصمیمی یک منافعی و یک ضررهایی دارد نباید تعارف داشته باشیم.

آقای دکتر چقدر از اوضاع مردم و سختی زندگی شان خبر دارید یعنی واقعی لمس کرده باشید.
یک وقت است که شما از یک چیزهایی اطلاع دارید این آنقدر به نظرم اهمیت ندارد باید فراتر از اطلاع شما باشد، باید بدانید که مردم چگونه طعم فقر، تبعیض و بی عدالتی را میچشند، این‌ها را باید بتوانید با مردم هم ذات پنداری داشته باشید، ما در این زمینه شرمنده ام نمی‌توانم ادعای زیادی داشته باشم شاید خیلی از مسائل مردم را بدانم، ولی می‌خوام بگم این مهم است که بعد آن را موضوع خود بدانی و جدی پای کار بروید.

اگر جای مردم بودید این بار به شعارها و وعده‌ها اعتماد می‌کردید؟
ببینید این مهم است که این شعار در چه بستری به مردم ارائه می‌شود چرا مردم به حاج قاسم اعتماد می‌کنند یک رفتار صادقانه از وی دیدند و در آن موضوع هم بهش اعتماد می‌کنند من فکر می‌کنم اگر شما با یک کارنامه درست و با یک صداقتی که در شأن ملت ایران است این کار را انجام بدهید مردم اعتماد خواهند کرد.

به وعده‌های شما مردم اعتماد باید بکنند؟
بحث من این است که اگر می‌گویم کشورمان می‌تواند جهش پیدا کند این فقط این نیست که اگر من بیایم می‌تواند، اتفاقاً عرصه انتخابات یک عرصه خوبی است که مردم بتوانند قضاوت کنند مثل معلم از نامزدها امتحان بگیرند ببیند آیا سوالات آن‌ها را جواب می‌دهد یا نه

چند درصد از مشکلات کشور را مربوط به تحریم می‌دانید؟
شاید اگر بگوییم مثلا اکثر مشکلات مربوط به داخل هست مردم می‌گویند اینها چون خودشان در کار نیستند مثلاً می‌گویند مسائل داخلی است مسئولان کوتاهی داشتند، در واقع من سال ۹۲ هم در انتخابات شرکت کردم همان سال هم اکثر مسائل را مطرح می‌کردم می‌گفتم مسائل مربوط به داخل است من خودم مذاکره کننده بود و نمی‌گفتم مشکل مربوط به تحریم است آن زمان هم می‌گفتم که ماشین دولت ما کُند است

مردم این انتظار را از نامزدها دارند که حالا در این روزها حداقل با دو سه نفر از اعضای اصلی کابینه شان یا تیم اقتصادشان آشنا بشوند شما به جمع بندی رسیده اید؟
جلیلی: بله ببینید من در این هشت سال گذشته یکی از افتخاراتی که داشتیم این بود که توانستیم با یک جمع کثیری از جوانان متخصص، اساتید معتبر دانشگاه‌های اصلی کشور، مدیران موفق و پاک دستی که قدیم بودند با همه این‌ها جلسات بسیار متعددی داشتیم این‌ها یک فرصت بسیار خوبی را برای ما فراهم کرده است که امروز یک مجموعه‌ای از افرادی که می‌تواند بار مسئولیت را به دوش بکشند معرفی کنیم.

آقای دکتر در این رقابت اگر شما رای نیاوردید چقدر متعهد به تمکین از قانون هستید؟
وظیفه خودمان می‌دانیم آن کسی را که منتخب می‌شود نه فقط اینکه تمکین به قانون کنیم بلکه کارهای خوب آن را با همه قوت تایید و پشتیبانی کنیم.

یکسری از این سوالاتی که مطرح کردم خدمتتان مشترک بوده از همه نامزدها می‌پرسیدم، اما اگر اجازه بدهید یکسری سوالات مربوط به شخص خودتان مطرح کنم
خواهش می‌کنم

 گفتید که هشت سال با دولت در سایه مسائل کشور را رصد و موضوعات مختلفی را مطالعه کردید و خلاصه به موازات دولت تامین کار دولت را انجام دادیم، این یعنی چه و آن را به شکلی ساده بگوید؟
یعنی اینکه ما اگر انتخابی می‌کنیم این نیست که بعد از انتخاب برویم در خانه بنشینیم و بگوییم مسئولیت ما تمام شد همه وظیفه دارند، هم همه آحاد مردم حتی رقبای دولتی که انتخاب می‌شود که سایه به سایه تحولات را دنبال کنند و دولت منتخب مردم را کمک کنند.

شاید بعضی‌ها بگویند این مسئولیت مهم را می‌خواهید در دست بگیرید ضمانت اجرای آن چیست؟
ضمانت اجرایش این است که آن چیزی که در قبل بوده است آیا ما در حرف‌هایی که مدعی بودیم انجام دادیم یا ندادیم در همین موضوع وقتی ما دولت سایه را مطرح کردیم بعضی‌ها گفتند شعار خوبی است که دو سه روز بعد تمام می‌شود بعد دیدند که نه ما هشت سال این کار را قدم به قدم رفتیم یعنی در موضوعات مختلف و واقعاً در کارها خوبی هم که دیدیم از دولت تشکر کردیم، ولی از آنجایی که دیدیم کارها غلط است اگر شما نگویید حتماً ملت لطمه می‌بیند آن دسته که من عرض می‌کنم یکی از مشکلات کشور، تعارف داشتن این است.

در سوالاتی که مردم مطرح کردند خواستند از نامزدها درباره فرزندان شان، شغل شان و محل زندگی شان بپرسیم اگر مایل هستید پاسخ بدهید
من یک پسر ۲۵ ساله دارم دانشجوی دانشگاه شریف است و مشغول تحصیل است

یک فرزند دارید
بله

آخر برنامه می‌خواهم بدون تعارف‌ترین جمله خود را خطاب به ملت بزرگ ایران بفرمایید.
من جمله‌ای که به مردم می‌خواهم عرض کنم این است که امروز ما بدون تعارف کشور را در چهار سال آینده بررسی کردیم فقط اداره نباید کرد باید جهش داد و این ممکن است به این شرط که تعارفات را کنار بگذاریم، نه با مردم نه با مسئولان نه با دوستان و نه جناح خودمان نه با ستاد خودمان نباید هیچ تعارفی داشته باشیم یکی از موانع عمده جهش کشور تعارفات بیجایی است که به ویژه در مناسبات دولتی وجود دارد.

کد خبر: ۹۱٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha