۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
واگذاری مدیریت انرژی به خانوارها
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

واگذاری مدیریت انرژی به خانوارها

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از طراحی طرح «وان» برای اجرا در دولت جهش و جهاد به منظور واگذاری مدیریت و نحوه مصرف انرژی به خانوارهای ایرانی خبر داد.

به گزارش بازار، این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه برنامه دست خط گفت: طرح وان به این مفهوم است که اولا سهم هر فرد در مصرف انرژی تعریف و به او داده و دوم این که مدیریت آن به خانوارها واگذار شود نه به دولت.

وی تاکید کرد: مردم حق دارند که سهم شان را از مصرف انرژی، خودشان مدیریت کنند که اجرای آن، برکاتی دارد؛ نخستین مزیتش این است که خانوارها اگر بخواهند سهمشان را استفاده می‌کنند و اگر نخواهند به دیگران واگذار خواهند کرد.

جلیلی گفت: بر این مبنا بسیار بیشتر از آن چه که اکنون تحت عنوان یارانه پرداخت می‌شود می‌توانند از سهمشان منتفع شوند.

وی مزیت دوم اجرای این طرح را برخورداری آحاد جامعه از انرژی دانست و افزود: به عنوان نمونه در عرضه بنزین، اکنون نگاه غلطی در این باره وجود دارد که می‌گویند فقط دارندگان خودرو از سهم بنزین بهره‌مند شوند که با این نگاه خانوارهایی که ۵ خودرو داشته باشند ۵ برابر دارندگان یک خودرو، بنزین مصرف می‌کنند و افراد فاقد خودرو اصلا بنزین مصرف نمی‌کنند که این حتما خلاف عدالت اجتماعی است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: ما می‌گوییم هر کسی سهم خودش را داشته باشد، اگر خواست آن را مصرف کند و اگر نخواست به دیگری واگذار می‌کند که با اجرای این طرح و اصلاح الگوی مصرف، افرادی که بخواهند سهم شان را واگذار کنند از این طریق بسیاری از مشکلات دیگرشان را رفع خواهند کرد.

وی اجرای طرح وان را دارای آثار بسیار خوبی در اقتصاد کلان کشور دانست و افزود: اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای را بر دولت تحمیل نخواهد کرد و تمام مراحل اجرای آن فراهم شده است.

جلیلی گفت: برای اجرای این طرح هیچ زیرساخت جدیدی لازم نیست بلکه هر خانوار صرفا باید شماره بانکی داشته باشد که دارند و به گوشی تلفن همراه نیاز است که آن هم می‌تواند غیرهوشمند باشد و از این طریق خواهند توانست سهم شان را از انرژی مدیریت کنند.

وی با تاکید بر این که اجرای این طرح سبب افزایش قیمت انرژی نخواهد شد، افزود: ما این طرح را دو سه سال بررسی کردیم و زمانی که به نتیجه رسیدیم، همان روز به دولت کنونی فرستادیم و بر این مبنا نبود که بگوییم که اگر روزی خودمان مسئول شدیم آن را اجرا کنیم.

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: چند ماه قبل از طرح بنزینی که در آبان ۹۸ پیش آمد و آن اتفاقات ناگوار روی داد این طرح را به دولت ارائه کردیم که اجرای آن می‌توانست از آن اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

جلیلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تاثیر اجرای طرح وان بر پیشگیری از قاچاق سوخت گفت: حتما همین طور است وقتی سهم هر خانوار از مصرف انرژی تعیین شود آن‌ها خودشان در قبال سهم شان حساس می‌شوند البته اقدامات دیگری برای مبارزه با قاچاق کالا لازم است که مسیرهای دیگری دارد.

کد خبر: ۹۱٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha