۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
مراقب واکس‌های تقلبی در کارواش‌ها باشید| اختلاف ۶۰۰ هزار تومانی بسته اسپری اصلی از تقلبی
فعال صنعت لوازم جانبی خودرو در گفتگو با بازار:

مراقب واکس‌های تقلبی در کارواش‌ها باشید| اختلاف ۶۰۰ هزار تومانی بسته اسپری اصلی از تقلبی

اشرفی، مدیرفروش شرکت تولیدکننده انواع اسپری واکس لاستیک و داشبورد با اشاره به اینکه واکس‌های در دست مصرف کنندگان خرد اغلب اصلی هستند، گفت: بازار مصرف واکس‌های تقلبی بیشتر در کارواش‌ها است.

بازار؛ گروه خودرو: به محض جارو و شستشوی داخل و بیرون خودرو؛ متصدی کارواش از مراجعه کنندگان این سوال را می‌پرسد که «داشبورد و لاستیک را هم واکس بزنم؟» سوالی که پاسخ آن به تجربه مثبت یا منفی مراجعه‌کنندگان بر می‌گردد. مشتریان کارواش‌ها اغلب این دیدگاه را دارند که بعد از اسپری واکس، در کوتاه مدت سطح داشبورد پر از پرز و در بلند مدت نیز اثرات مخربی همچون پوسته پوسته و سفید شدن بر روی تریم داخل خودرو نمایان می شود.

علاوه بر این، استفاده از اسپری تایر نیز دیدگاه بهتری از اسپری داشبورد برای مشتریان ایجاد نکرده و آن‌ها معتقدند استفاده از این اسپری نیز به کاهش عمر لاستیک منتهی خواهد شد، بنابراین مشتریان اغلب در پاسخ به سوال متصدی کارواش از کلمه «نه» استفاده و به همان شستشو و جارو خودرو بسنده خواهند کرد. با این حال همین مشتریان اغلب در فروشگاه های محصولات خودرویی به سراغ قفسه انواع اسپری واکس لاستیک و داشبورد می‌روند و کالاهایی از این دست را انتخاب و خریداری می کنند. مساله‌ای که احتمال استفاده از محصولات تقلبی در کارواش‌ها را تقویت می‌کند. در این خصوص مسعود اشرفی، مدیرفروش یک تولید کننده انواع اسپری واکس لاستیک، داشبورد، جرم گیر خودرو و شوینده موتور در گفتگو با «بازار» توضیح می‌دهد.

* اغلب افرادی که به کارواش برای جارو شستشوی خودرو مراجعه می‌کنند مخالف استفاده از اسپری داشبورد و لاستیک برای خودرو خود هستند و معتقدند این محصولات به جای افزایش عمر اجزای خودرو باعث تخریب آن‌ها می‌شود. به عنوان یکی از اعضای شرکت تولیدکننده این محصولات چه نظری در این خصوص دارید؟
این تصور درست نیست، مگر اینکه مجموعه ای که از این دست محصولات استفاده می کند از محصولات غیر مرتبط استفاده کند که باعث بدبینی مردم شده باشد. واکس داشبورد به هیچ عنوان تریم داخل خودرو آسیب نمی‌زند و عمر قطعات را هم افزایش می‌دهد و در ظاهر نیز باعث براقی می شود. همچنین استفاده از چنین محصولاتی باعث این می شود که گرد و خاک کمتری بر روی سطح داشبورد بشیند.

البته ممکن است در برخی از کارواش‌ها دانسته یا ندانسته از محصولات غیراستاندارد یا حتی اسپری‌هایی با کاربری متفاوت استفاده شود که بعد از چند ساعت هر چند ظاهر داشبورد خودرو براق شده اما مشتری شاهد علایم ظاهری همچون سفیدک، گرد و خاک گرفتن و حتی بخار کردن شیشه اتومبیل ‌شود.

این موضوع هم بیشتر به این دلیل است که اغلب مردم محصولات را نمی شناسند و یک سری از سودجویان نیز از این ناآگاهی در جهت منافع خود استفاده می‌کنند. البته برخی کارواش‌داران هم واقعا نمی‌دانند محصولی که استفاده می‌کنند ممکن است چه عوارضی را به دنبال داشته باشد. این موضوعات در نهایت به بدبینی مردم برای استفاده از انواع اسپری‌ها می شود.  

* درمورد خودروهایی که تریم داخل آن‌ها از چرم است چه نظری دارید؟ برخی معتقدند محصولاتی که در بازار است پوشش چرمی خودرو را از بین می‌برد.
همانطور که اشاره کردم چنین موضوعی حقیقت ندارد و در صورتی که مصرف کننده نهایی محصولات را بشناسد و بداند چه محصولی را باید استفاده کند به هیچ عنوان مشکلی برای خودرو او ایجاد نخواهد شد.

در بین اسپری هایی که در دست مردم است کمتر نگرانی در خصوص غیراستاندارد بودن واکس ها وجود دارد اما در بین اسپری هایی که در کارواش ها استفاده می شود  این امکان وجود دارد که برخی از صاحبان کارواش‌ها برای افزایش حاشیه سود خود از اجناس نامرغوب استفاده کنند

* به عنوان یکی از اعضای شرکت تولیدکننده واکس داشبورد و لاستیک بفرمایید تاکنون در بازار با واکس‌های غیر استاندارد مواجه شده‌اید؟ چند درصد بازار با واکس‌های غیر استاندارد اشباع شده است؟
در بین اسپری هایی که در دست مردم است کمتر نگرانی در خصوص غیراستاندارد بودن واکس ها وجود دارد اما در بین اسپری هایی که در کارواش ها استفاده می شود  این امکان وجود دارد که برخی از صاحبان کارواش‌ها برای افزایش حاشیه سود خود از اجناس نامرغوب استفاده کنند. برای مثال یک باکس داشبورد با ۲۰ لیتر حجم ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما نمونه تقلبی همین مقدار حجم محصول را برخی از کارواش داران به عنوان واکس داشبورد به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خریداری می کنند.

نکته قابل توجه این است که از ۲۰۰ هزار تومان حداقل حدود ۵۰ هزار تومان به هزینه ظرف و بسته بندی واکس اختصاص دارد. بنابراین وقتی این بسته واکس به قیمت یک چهارم خریداری می شود مشخص است که بسته واکس نامرغوب است.

* با این شرایط به چه نحوی می‌توان جنس اصل را از تقلبی تشخیص داد؟
مشتری در زمان استفاده متصدی کارواش از اسپری نامرغوب و غیراستاندارد نمی‌تواند اصل را از غیر اصل تشخیص دهد، بخصوص که در هر دو نسخه اصلی و تقلبی داشبورد و لاستیک خودرو هر دو براق خواهند شد اما نتیجه استفاده از محصول تقلبی به مرور زمان خود را نمایان می کند.

اسپری‌های داخلی  نه تنها باعث خوردگی لاستیک نخواهد شد بلکه عمر تایر را هم افزایش خواهند داد؛ با استفاده از محصولات استاندارد خشکی لاستیک برطرف می‌شود و جلوی ترک خوردن لاستیک را می‌گیرد

* برخی معتقدند در اثر استفاده از پاک کننده‌های لاستیک خودرو، دیواره تایر رفته رفته دچار خوردگی می‌شود، در این باره چه نظری دارید؟
محصولات داخلی  نه تنها باعث خوردگی لاستیک نخواهد شد بلکه عمر تایر را هم افزایش خواهند داد. البته فرمولاسیون دقیق تولیدات شرکت اطلاعی ندارم اما با استفاده از محصولات استاندارد خشکی لاستیک برطرف می‌شود و جلو ترک خوردن لاستیک را می‌گیرد که این موارد جزو مزایای استفاده از اسپری لاستیک استاندارد است.

* با توجه به اینکه در دو سال اخیر موانع بسیاری بر سر راه واردات مواد اولیه قرار گرفته بفرمایید چه مقدار از محصولات شما با مواد اولیه داخلی و چه مقدار با مواد اولیه خارجی تولید می شود؟ نوسانات ارزی بر روی تولیدات شما چه تاثیری گذاشته است؟

بخشی از محصولات ما با مواد اولیه داخلی و بخشی دیگر با مواد اولیه خارجی تولید می شود. در پاسخ به بخش دوم سوالتان باید بگویم متاسفانه نوسانات ارزی برای تمام تولیدکنندگان آزار دهنده شده است. برای مثال در قسمت اسپری، هر زمان نرخ آهن نوسان پیدا می کند تامین قوطی اسپری نیز دشوارتر می شود. همچنین در بحث مواد وارداتی امکان ندارد فاکتور قبلی با فاکتور جدید متفاوت نباشد و حداقل در هر فاکتور بین ۱۰ ات ۲۰ درصد اختلاف قیمت وجود دارد.

* با این تفاسیر طی ۶ ماه گذشته چقدر مواد اولیه افزایش قیمت داشته است؟
طی شش ماه گذشته مواد اولیه بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده و ما هم مجبور به این شدیم قیمت محصولات را در همین محدوده به روز رسانی کنیم که ۱۰ درصد آن طی یک ماه اخیر اتفاق افتاده است. البته با توجه به اینکه نرخ فلزات باز هم افزایش یافته به نظر می رسد باید ۱۰ درصد دیگر نیز به قیمت ها افزوده شود. البته تاکنون  این کار را نکرده ایم چون مواد اولیه خریدهای قبلی هنوز هم در انبار شرکت موجود است.    

کد خبر: ۹۱٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha