۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
تجهیز ۲.۵ میلیون هکتار اراضی آبی به سیستم آبیاری نوین
مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

تجهیز ۲.۵ میلیون هکتار اراضی آبی به سیستم آبیاری نوین

جانباز، مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی و باغات آبی، مجهز به سیستم آبیاری بارانی و قطره ای شده که مورد استقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است.

به گزارش بازار، حمیدرضا جانباز، مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اظهارکرد: از ۱۶ میلیون هکتار اراضی و باغ موجود در چرخه تولید حدود ۸ میلیون هکتار به صورت دیم و ۸ میلیون هم به صورت آبی کشت می شود.

وی با اظهار اینکه بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در اراضی و باغات به صورت آبی تولید می شود افزود: این باغات حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند و به همین دلیل هم افزایش بهره وری و راندمان آبی در دستور کار وزارت جهاد قرار گرفته است.

جانباز درمورد لزوم به کارگیری از تجهیزات آبیاری مدرن در کشور گفت: در حال حاضر ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی و باغات آبی با حمایت های دولت، مجهز به سیستم آبیاری بارانی و قطره ای شده که مورد استقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی راندمان آبی از برنامه توسعه اول تاکنون گفت: راندمان آبی در برنامه توسعه اول ۳۳ درصد بود اما هم اکنون به ۴۴.۶ دهم درصد افزایش یافته است.

مجری طرح ملی تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغی کشور با اشاره به قانون «توزیع عادلانه آب کشاورزی» مصوب سال ۱۳۶۱ گفت: این قانون که تا به الان هم در حوزه آب کشور حکمرانی می کند دو شرط دارد؛ نخست مدیریت منابع آب که برعهده وزارت نیرو است و شرط دوم هم مدیریت مصرف آب می باشد.

جانباز توسعه آبیاری قطره ای، بارانی، کم فشار و آبیاری سطحی مدرن را از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب برشمرد و گفت: طبق آمارهای سال ۹۵، حدود ۳۳.۲۵ صدم درصد اقتصاد ایران وابسته به بخش کشاورزی است که این به تلاش های انجام شده در حوزه مدیریت مصرف برمی گردد.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهارکرد: با وجود اینکه ما به خاطر تحریم ها قادر به واردات بذر اصلاح شده و سموم کشاورزی به داخل کشورمان نیستیم اما کشاورزان ایرانی با آخرین تکنولوژی تولید می کنند و از هیج تلاشی دریغ نمی کنند.

وی از عدم تکمیل صنایع تبدیلی و کمبود اعتبارات به عنوان اصلی ترین دلایل مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد.

تاخیر در اصلاح الگوی کشت؛ مساوی با نابودی منابع آبی
مهندس علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور و دبیر بنیاد ملی گندم کاران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت و گو، اظهارکرد: تا زمانی که الگوسازی دقیقی بر اساس نیازهای کشور صورت نگیرد کشاورزی هم برای کشاورزان به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: وقتی قیمت پیشنهادی برای گندم به صرفه نیست کشاورز هم سودی نمی کند و در نتیجه از سرمایه گذاری در این بخش منصرف خواهد شد.

خان محمدی تصریح کرد: ما حتی اگر بهترین سیستم های آبیاری را هم راه اندازی کرده و کشاورزی را هم هوشمند کنیم اما الگوی کشت را اصلاح نکرده و کشاورزی قراردادی جایگزین نشود مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

دبیر بنیاد ملی گندم کاران اصلاح الگوی کشت را نیازمند همکاری دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف دانست و گفت: هر چه قدر که در اصلاح الگوی کشت تاخیر شود به همان میزان به آبهای زیرزمینی و منابع آبی فشار بیشتری وارد می شود.

وی استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای را برای افزایش راندمان منابع آبی ضروری خواند و افزود: اگر در کنار تسهیلاتی که برای این بخش داده می شود آموزش نباشد هیچ فایده ای ندارد.

خان محمدی تأکید کرد: اگر الگوی کشت اصلاح نشود و کشاورزی هم قراردادی و بر اساس سفارش بازار نباشد مدیریت منابع آبی حاصل نخواهد شد.

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور با تأکید بر لزوم برخورد دادستانی با کسانی که امنیت غذایی را بر هم می زنند گفت: ما بارها با دادستانی مطرح کردیم که به حوزه کشاورزی ورود کند.

وی با بیان اینکه هنوز قوانین لازم برای اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی وجود ندارد افزود: کشاورزان تنها قشری هستند که در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تلاش کردند.

کد خبر: ۹۱٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha