۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
حمایت کور از تولید بی کیفیت، تجارت را منحرف می کند| واردات رسمی ضامن سلامت وحامی تولید است
نائب رئیس مجمع عالی واردات در پاسخ به بازار:

حمایت کور از تولید بی کیفیت، تجارت را منحرف می کند| واردات رسمی ضامن سلامت وحامی تولید است

نائب رئیس مجمع واردات: معادل سازی واردات رسمی با قاچاق که به تولید ضربه می زند با سهم ۸۵ درصدی کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای در واردات رسمی کم لطفی مسئولانی است که سعی دارند کم کاری خود را پنهان کنند.

مهران ابراهیمیان، بازار: علیرضا مناقبی نائب رئیس مجمع واردات در  نشست کلاب هاوسی  و در پاسخ به سئوال بازار مبنی بر این که چرا  همیشه واردات در مقابل تولید تعریف شده است و ایا این نوع نگاه درست است یا نه گفت: ترکیب واردات، موضوع بسیار مهمی در کشور ماست که متاسفانه در اکثر اوقات مورد بی توجهی قرار می گیرد. آمارها نشان می دهد که حدود ۸۵درصد از واردات، اقلام واسطه ای و سرمایه ای هستند. بعبارت دیگر ۸۵ درصد از تجارت خارجی کشور در حوزه واردات، صرف اقلامی می شود که تولیدکنندگان به آن نیاز دارند. این نشان می دهد که ترکیب واردات در کشورمان، در راستای حمایت از تولید است.

وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهید تولید در کشور تقویت شود و به سمت صادرات برود، باید کیفیت تولید ارتقا پیدا کند و لازمه این کار آن است که بازار کشورمان رقابتی باشد. باید مواد اولیه و مواد واسطه ای با کیفیت در اختیار تولیدکننده داخلی قرارگیرد. باید سلیقه و خواسته مردم، کالای با کیفیت باشد والا همان رخداد تلخی که درصنعت خودرو روی داده، در سایر صنایع هم رخ خواهد داد.

نائب رئیس مجمع واردات افزود: باید کاری کنیم که با منابع‌محدود ارزی کشورمان، بیشترین کمک را به رفاه مردم کنیم. رفاه مردم در بلند مدت در سایه تولید با کیفیت شکل می‌گیرد ولی نمی تواند و قرار نیست کشورما همه کالاها را تولید کند، اصلا ما امکانات و منابع لازمه برای تولید همه کالاها را نداریم. تولیدکننده ما باید روی کالاهایی تمرکز کند که در آنها مزیت نسبی و رقابتی داشته باشد والا موجب هدر رفتن منابع می شود.

مناقبی تاکید کرد: سیاست های حمایت از تولید باید متمرکز بر رویکردهایی باشد که مبتنی بر تولیدصادرات‌محور باشد و در این ‌مسیر قطعا واردات معنا و مفهوم بیشتری پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی تولید بی کیفیت مورد حمایت کور قرار گیرد، طبیعی است که تجارت هم از مسیر اصلی خود منحرف می شود.

نائب رئیس مجمع واردات در پاسخ به این سئوال بازار که پس چرا دائما مسئولان و برخی نامزدها تولید را مقابل واردات می دانند، گفت: واردات، تولید و وصادرات  در دنیای امروز  هم راستا هستند و نه  مقابل  یکدییگر اما  متاسفانه سیاستگذاری های دولتی در حوزه تولید و  اقتصاد متاثر از اقتصاد سیاسی است و به جای هم افزایی این سه گروه  فعال در حوزه اقتصاد به دنبال  این هستند که در مقابل یکدیگر آنها را تعریف کنند و این نوع سیاستگذاری  با توجه به سهم ۸۵ درصدی واردات کالاهای واسطه ایو  سرمایه ای غلط است.

وی با تاکید بر ظرفیت های داخلی تولید گفت: واقعیت این است که‌ اگر واردات در چهارچوب نیاز و تقاضای جامعه‌ صورت بگیرد و به دلیل‌ برخی تنگ نظری ها و اشتباهات متاثر از تحلیل غلط داده ها و اطلاعات به واردات شفاف محدودیت غیر منطقی وارد نشود، قاچاق کالا به حداقل می رسد و این به معنای آن است که هم سلامت مردم را به مخاطره نمی اندازیم و هم دولت را از کسب حقوق قانونی محروم نکرده ایم.

واردات قانونی حامی تولید است نه دست اندازو مانع
مناقبی تاکید کرد: واردات قانونی و منطقی، اگر به صورتی انجام شود که از منابع معتبر و با اصالت صورت گیرد و مراجع قانونی کشور بر آن نظارت کنند، مانع و دست انداز برای تولید نیست. بلکه حامی تولید است؛ چرا که موجب ایجاد رقابت و افزایش انگیزه تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت می شود.

وی با تاکید برر این که واردکنندگان به دلیل منافع خودشان، تلاش می کنند نیاز بازار را به درستی شناسایی کرده و میزان  تقاضای بازار را تشخیص داده و بر اساس آن اقدام به سرمایه گذاری و تجارت کنند، گفت:  بنابراین اگر دولت به فعالان اقتصادی اعتماد کند، قطعا منافع کشور تامین خواهد شد.

نائب رئیس مجمع واردات گفت: درخواست ما از دولت آتی آن است که کار مردم را به خود مردم واگذار کند و اجازه دهد فعالان اقتصادی در ذیل تشکل های تخصصی خود، مسیر حرفه ای خود را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: بروکراسی کند اداره و تصمیمات سلیقه ای بلای جان تجارت خارجی کشور شده است. عدم ثبات قوانین و سیاست ها، سرمایه های فعالان اقتصادی در معرض خطر قرار داده و فعالیت تجاری را فرسایشی کرده است.

 توقع ما از دولت آینده این است که واردات منطقی و هدفمند را در چهارچوب قانون، به رسمیت بشناسد، نه اینکه در شعار چیزی بگوید و در عمل خلاف آن عمل کند

مناقبی گفت: توقع ما از دولت آینده این است که واردات منطقی و هدفمند را در چهارچوب قانون، به رسمیت بشناسد. نه اینکه در شعار چیزی بگوید و در عمل خلاف آن عمل کند.

او افزود: واردکنندگان شناسنامه دار کشور، بخشی از واقعیت اقتصادی کشورمان هستند. این ها قاچاقچی نیستند و نباید به چشم‌متهم به آنها نگاه شود. وقتی ۸۵درصد واردات صرف اقلامی می شود که تولید به آن نیاز دارد، به معنای آن است که واردکنندگان، رقیب ناسالمی برای تولیدکنندگان کشورمان نیستند.

وی تاکید کرد: چنانچه ما قصد حمایت از تولید  صادرات محور داریم باید بتوانیم در میدان رقابت بین امللی کالای با مزیت بیشتر تولید کنیم، افزود:  با این نگاه که در بسیاری از بخش های تولید ی ما حاکم است به اعتقاد من هیچ تولیدکننده  واقعی، صادرکننده واقعی و وارد کننده واقعی  در مقابل هم قرار نمی گیرند بلکه مکمل و حامی یکدیگرند و نباید قاچاق را با واردات رسمی  اشتباه گرفت.

کد خبر: ۹۱٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha