۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
دشت رفسنجان بی آب تر از همیشه؛ صنعت پسته در معرض نابودی قرار گرفت
گزارش بازار؛

دشت رفسنجان بی آب تر از همیشه؛ صنعت پسته در معرض نابودی قرار گرفت

رفسنجان- کاهش ۸۰ درصدی بارندگی در رفسنجان دشتهای این منطقه پسته خیز را با مشکل کم آبی مواجه کرده این در حالیست که تامین آب شرب نیز در این شهرستان با چالش روبرو شده است.

بازار؛ گروه استان ها: رفسنجان تولید کننده ۸۰ درصد پسته ایران است، کرونا و تحریم ها در کنار تغییرات اقلیمی در سال جاری ضربه مهلکی به این صنعت وارد کرده است.

هم اکنون بسیاری از باغداران به این شهرستان برای آبیاری باغهای پسته نیز با مشکل مواجه هستند و شاهد کاهش آب‌دهی چاههای آب هستند.

رفسنجان آب ندارد
شوری بیش از اندازه، خشک شدن چاهها و افزایش دمای هوا بر چالشهای موجود افزوده است و این در حالیست که بسیاری از کشاورزان نتوانسته اند محصول سال گذشته را راهی بازارهای بین المللی کنند و سکوت مسئولان در قبال مشکلات کشاورزان ادامه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با بازار بزرگترین چالش پیش روی کشاورزی در استان کرمان را خشکسالی دانست و عنوان کرد: استفاده از روش های آبیاری مکانیزه برای مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار دارد.

عباس سعیدی ادامه داد: نصب کنتور بر روی چاهها در زمینه مدیریت مصرف آب موثر است اما عملا بسیاری از چاهها آبی برای برداشت ندارند.

وی با اشاره به کاهش شدید بارندگی به خصوص در شهرستانهای پسته خیز افزود: نمی توان بدون وجود منابع آبی به آینده کشاورز امیدوار بود به همین دلیل صرفه جویی، تغییر الگوی کشت، آبیاری مکانیزه راهکاری برای عبور از بحران خشکسالی است اما بدون شک در سال جاری کشاورزان با مشکلات جدی مواجه هستند.

نصب کنتور بر روی چاهها در زمینه مدیریت مصرف آب موثر است اما عملا بسیاری از چاهها آبی برای برداشت ندارند

مدیرعامل آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان نیز به خبرنگار بازار گفت: در سال جاری در تمام بخشهای برای تامین آب با مشکل مواجه هستیم به طورکه در کنار کشاورزی تامین آب شرب استان نیز چشم انداز نگران کننده ای دارد.

برای تامین آب شرب هم با محدودیت مواجه هستیم
حسین چرخ انداز افزود: ۲۰۰ لیتر در ثانیه برای تامین آب شرب کمبود داریم این در حالیست که که نیاز رفسنجان ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه است.

وی بیان کرد: از مردم می خواهیم در تمام بخشها صرفه جویی کنند در غیر این صورت با کمبود آب و مشکلات متعدد رو برو می شویم.

وی به مسدود شدن انشعابات غیر مجاز، جلوگیری از ساخت و ساز و برخورد با چاههای آب غیر مجاز در صورت تشدید بحران خبر داد.

منابع آب با تهدید جدی مواجه شده است
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه در هفته آینده بارش پراکنده ۱۴۰۰ بارش در استان خواهیم داشت اما جبران کمبودها نمی شود، گفت: کم بارشی شدید در استان و تهدید منابع آب را شاهد هستیم.

مریم سلاجقه درباره میزان بارندگی در استان کرمان در سال جاری آبی اظهار کرد: میزان بارش ها از ابتدای سال زراعی جاری ۲۵.۷ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش بلندمدت در استان ۶۹.۵ میلیمتر بوده، افزود: در سال زراعی گذشته ۱۰۷.۵میلیمتر بارندگی در استان کرمان داشته ایم و میزان بارش ها در سال جاری نسبت به بلندمدت ۸۰ درصد کاهش داشته است.

سلاجقه تصریح کرد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری در استان کرمان نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد کاهش داشته و از نظر تامین سال آبی، ۱۹ درصد امسال تامین شده است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان کرمان بیان کرد: پیش بینی می شود یکی دو بارش تا پایان سال زراعی جاری در استان داشته باشیم اما کمبود بارش ها را جبران نمی کند.

تغییر اقلیم اتفاق افتاده و اثرات تغییر اقلیم یا بارش های خیلی شدید(سیل ها و بارش های سنگین در گوشه و کنار دنیا) و یا وقوع دماهای خطرناک حداکثر زیاد و خیلی کم است

وی با اشاره به اینکه در هفته آینده بارش پراکنده در استان خواهیم داشت اما جبران کمبودها نمی شود، گفت: کم بارشی شدید در استان و تهدید منابع آب را شاهد هستیم.

باید با تغییرات اقلیمی سازگار شویم
سلاجقه در ادامه درباره تغییر اقلیم اظهار کرد: تغییر اقلیم اتفاق افتاده و اثرات تغییر اقلیم یا بارش های خیلی شدید (سیل ها و بارش های سنگین در گوشه و کنار دنیا) یا وقوع دماهای خطرناک حداکثر زیاد و خیلی کم است.

وی با اشاره به اثرات دورپیوندها بر روی یکدیگر در هواشناسی گفت: دورپیوندی پدیده هایی است که روی هم اثر می گذارند مثل ال نینو و ... و تغییرات در هر کدام از این پدیده ها، روی بارش در کشور ما نیز اثر می گذارد.

سلاجقه با بیان اینکه چاره ای جز سازگاری با تغییر اقلیم نداریم و با اشاره به راهکارهایی در این زمینه، اظهار کرد: باید متناسب با اقلیم، نوع کشت را تغییر دهیم تا ضررهای کمتری ببینیم؛ باید ساختمان سازی ها تغییر کند و آلاینده های صنعتی کنترل شود.

خشکسالی این روزها به بحران اصلی استان کرمان تبدیل شده است و علیرغم تبلیغات در خصوص انتقال آب خلیج فارس به کرمان اما عملا این خط انتقال برای رفع مشکلات کمبود آب در استان کرمان تاثیر گذار نبوده است و پیش بینی می شود در سال جاری سطح قابل توجهی از زمین های زیر کشت استان به دلیل کمبود آب از چرخه تولید محصولات کشاورزی خارج شود.

کد خبر: ۹۱٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha