۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان ظرفیتی مغفول مانده در صنعت گردشگری
بازار گزارش می‌دهد؛

برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان ظرفیتی مغفول مانده در صنعت گردشگری

همدان - برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان که از آثار به جای مانده جنگ جهانی اول به شمار می رود ظرفیتی مغفول مانده در صنعت گردشگری این منطقه است چراکه با معرفی آن می توان به توسعه این صنعت کمک کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: فرودگاه همدان که در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OIHH تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به‌شمار می‌رود.

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود هشت دهه است تا جایی که در سال ۱۳۴۵ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید که در فاصله هشت کیلومتری ضلع شمال‌شرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار و در حوالی فرودگاه قدیم واقع‌شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۴۹ ساخت این فرودگاه آغاز شد و پروژه در سال ۱۳۵۱ به اتمام و به بهره‌برداری رسید.

این فرودگاه در حالی امتیازدار قدمت در کشور است که در برقراری پروازها همچنان لنگ می‌زند و نه تنها شاهد برقراری پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه نیستیم، بلکه از برقراری پروازهای داخلی نیز خبری نیست.

از تعطیلی مداوم پروازهای فرودگاه همدان که بگذریم در این مجموعه ظرفیت هایی نهفته است که می توان در راستای جذب گردشگر از آنها بهره برد که یکی از این ظرفیت ها ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان است که از جنگ جهانی باقی مانده و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

بر اساس بررسی ها ساختمان برج مراقبت فرودگاه همدان توسط نیروهای آمریکایی ساخته شده و در حال حاضر در میان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته و یک ظرفیت بالفعل برای جذب گردشگر است.

ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان به‌عنوان ظرفیت فرهنگی و گردشگری مغفول مانده است

رسیدن به پاسخ سوال هایی مبنی بر اینکه این ظرفیت گردشگری در حال حاضر چه سرنوشتی پیدا کرده شماری از مسئولان و کارشناسان را به بازدید از آن ترغیب کرد که در این بازدید کارشناس اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان متولی اصلی حفظ و مرمت ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیمی همدان را اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد و گفت: ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان به‌عنوان ظرفیت فرهنگی و گردشگری شهر، مغفول مانده است.

حسین قراباغی بابیان اینکه برج فرودگاه قدیمی همدان یادگار جنگ جهانی دوم در این شهر است و از آثار ارزشمند و هویت‌های تاریخی شهر همدان محسوب می‌شود، افزود: باید اماکن واجد ارزش و تاریخی، احیا و مرمت شود.

برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان ظرفیتی مغفول مانده در صنعت گردشگری

وی با اشاره به ارزش تاریخی برج مراقبت فرودگاه قدیمی همدان، اظهار کرد: با وجود اینکه ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده  اما متاسفانه بیشتر شبیه یک بنای متروکه شده در حالی که پیش از این قرار بود به موزه پرواز تبدیل شود اما در این راستا هنوز کاری انجام نشده است.

قراباغی با اشاره به وجود آثار واجد ارزش و تاریخی در کشور گفت: شاهد توجه بیشتر دیگر شهرها به این آثار و اماکن هستیم؛ اما متاسفانه مسئولان همدان در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

وی یادآور شد: استان همدان دارای هزار و ۸۰۰ اثر واجد ارزش و تاریخی است که میراث فرهنگی در زمینه حفظ این بناها، کوتاهی می‌کند؛ زیرا حداقل می‌توان در زمینه معرفی اینگونه اماکن، اقداماتی را انجام داد که نمونه بارز آن فرودگاه قدیمی همدان است که ارزش تاریخی بالایی دارد و اکنون به‌صورت متروکه رها شده است.

بعضی از مدیران جدا از بومی یا غیر بومی بودن آنها، تعصبی در خصوص حفظ بناهای تاریخی ندارند که این امر موجب می‌شود اماکن واجد ارزش به مکان‌های متروکه تبدیل شوند

قراباغی با اشاره به اینکه همدان به عنوان کریدور گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: مدیران باید تعصب و تعهد در خصوص مسئولیت خود داشته باشند؛ اما بعضی از این مدیران جدا از بومی یا غیر بومی بودن آنها، تعصبی در خصوص حفظ بناهای تاریخی ندارند که این امر موجب می‌شود اماکن واجد ارزش به مکان‌های متروکه تبدیل شوند.

وی بر لزوم انجام زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای پساکرونا در حوزه گردشگری، تأکید کرد و گفت: بناهای واجد ارزش و اماکن تاریخی، امانتی در دست ما هستند که باید به عنوان میراث ماندگار برای آیندگان حفظ و احیا شوند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به ظرفیت فرودگاه همدان، یادآور شد: در حال حاضر نبود یک پایه پرواز دائم و هواپیمای اختصاصی فرودگاه در این مرکز خلأ بزرگی محسوب می‎شود که در این زمینه در حق همدان اجحاف شده است‌.

سید مسعود عسگریان نیز که ریاست شورای شهر همدان را برعهده دارد در این بازدید با اشاره به ظرفیت همدان در حوزه آثار تاریخی واجد ارزش در کشور، اظهار کرد: توجه به احیا و نگهداری بناهای تاریخی از ضروریات محسوب می‌شود؛ از این‌رو شایسته پایتخت تاریخ و تمدن همدان است که بیشتر از اینها، توجه شود.

برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان ظرفیتی مغفول مانده در صنعت گردشگری

به گفته وی؛ ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان یک ظرفیت بالفعل برای جذب گردشگران است که باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با کمک دستگاه‌ها و نهادهایی همچون شهرداری و شورای شهر در خصوص مرمت و احیای این بنای با ارزش، اقدام کنند.

استانداری به‌عنوان نماینده دولت، ۲۲۰ هکتار زمین محوطه فرودگاه قدیم همدان را تحویل گرفته باید بر اساس آن طرح‌های مورد نظر را اجرایی کند

عسگریان با اشاره به ارزش تاریخی و فرهنگی فرودگاه قدیم همدان، یادآور شد: با توجه به اینکه استانداری به‌عنوان نماینده دولت، ۲۲۰ هکتار زمین محوطه فرودگاه قدیم همدان را تحویل گرفته باید بر اساس آن طرح‌های مورد نظر را اجرایی کند.

عسگریان گفت: در راستای رونق صنعت گردشگری می‌توان با ایجاد یک بسته کامل گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این زمینه گام برداشت.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های همدان هم با تاکید بر توجه ویژه به حوزه گردشگری و زیست‌محیطی؛ گفت: نیازمند سیاست کلانی هستیم تا تمامی مجموعه‌های گردشگری و زیست‌محیطی برای حفظ و احیای بناهای تاریخی و واجد ارزش به صورت منسجم عمل کنند.

رضوان سلماسی در خصوص فرودگاه قدیم همدان و متروکه ماندن آن، اظهار کرد: با توجه به اینکه آثار تاریخی متعلق به یک زمان نبوده و میراث آیندگان است؛ بر این اساس توجه به این بخش امری ضروری است.

ایجاد موزه فرودگاه نیازمند همکاری دستگاه های متولی است
سلماسی با تأکید بر اینکه ایجاد موزه فرودگاه نیازمند همکاری دستگاه های متولی است، افزود: در خصوص احیای این بنای تاریخی و تبدیل آن به موزه تنها یک نهاد، متولی نیست؛ بلکه باید تمامی دستگاه‌های مرتبط وارد عمل شوند.

وی احیا و مرمت بناهای تاریخی را به‌منظور رونق اقتصادی، جذب توریسم و ارزآوری بسیار حائز اهمیت دانست و یادآور شد: حفظ و احیای اماکن تاریخی در جذب توریست فرهنگی همدان بسیار تاثیرگذار است.

سلماسی با بیان اینکه برای فرودگاه قدیمی همدان باید تصمیم درستی اتخاذ کرد، گفت: لازم است با تدوین برنامه مناسب روند مناسبی را برای این بنای واجد ارزش تدوین کنیم.

مدیر فرودگاه همدان نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر فرودگاه قدیم به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان واگذار شده و باید در زمینه حفظ و نگهداری آن اقدام کند.

تمامی پروازهای همدان کنسل شده اما فرودگاه تعطیل نشده است

قنبر خلیل پور با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های اقتصادی که بر مشاغل مختلف وارد شده است، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی پروازهای همدان کنسل شده، اما فرودگاه تعطیل نشده است.

برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان ظرفیتی مغفول مانده در صنعت گردشگری

خلیل‌پور افزود: علی‌رغم کنسل شدن پروازهای فرودگاه همدان ماهیانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ پرواز آموزشی و امدادی در این فرودگاه صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به ظرفیت فرودگاه همدان در خصوص جذب گردشگران داخلی و خارجی، گفت: در حال حاضر پیگیر راه اندازی تاکسی هوایی هستیم تا بتوانیم ضمن جذب سرمایه‌گذار، گامی در راستای تقویت صنعت گردشگری برداریم.

مدیر فرودگاه همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در فرودگاه همدان، بیان کرد: هم‌اکنون این فرودگاه آماده پروازهای مختلف هواپیماهای سبک و پهن‌پیکر است ضمن اینکه فرودگاه همدان از لحاظ زیر ساختی هیچگونه مشکلی ندارد و در حال حاضر تنها مشکل وجود ویروس کرونا است که موجب کنسل شدن پرواز ها شده و برای راه اندازی مجدد این پروازها نیاز به کمک مسئولان شهر و استان داریم.

به هر حال برج مراقبت ثبت ملی شده که دریک باغ ۸۷ هکتاری موسوم به باغ میوه قرار گرفته حالا به تلی از  خاک تبدیل و قسمتی از آن هم به  نمایشگاه بین المللی تبدیل شده است که البته هرچه نباشد نام فرودگاه را به یدک می‌کشد و شاید به اشتباه یادآور فرودگاه همدانی باشد که به‌دلیل فعال نبودن پروازهایش همواره در تیررأس انتقادات رسانه‌ای بوده است.

ثبت ملی شدن این برج هر خیری که نداشته باشد شاید به‌واسطه ملی شدن زنگار فراموشی را از رخسار فرودگاه همدان بزداید.

کد خبر: ۹۱٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha