۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
جایگاه واقعی بخش خصوصی را احیا می‌کنم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

جایگاه واقعی بخش خصوصی را احیا می‌کنم

رضایی، کاندیدای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری، امروز با حضور در اتاق ایران، در جمع فعالان اقتصادی به تشریح برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد پرداخت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدهای این انتخابات با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران، برنامه‌های اقتصادی خود را تشریح می‌کنند. در این راستا، امروز اتاق ایران میزبان محسن رضایی بود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست، با آرزوی توفیق برای ملت ایران گفت: خوشبختانه رویکرد کلیه کاندیداهای این دوره اقتصادی است هرچند در گذشته هم همین حرف‌ها گفته شده؛ اما امروز خجالت‌آور است که بگوییم سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است.

او این موضوع را نتیجه وعده‌هایی دانست که داده شده اما برای اجرای آنها از ظرفیت‌های موجود هیچ بهره‌ای نبردیم.

جای خالی برنامه‌های قابل‌سنجش
حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست گفت: همواره این رسم وجود داشته که کاندیداهای تأییدشده توسط شورای نگهبان به اتاق می‌آمدند و در حضور فعالان اقتصادی برنامه‌های اقتصادی‌های خود را مطرح می‌کردند تا هم در رسانه‌ها منعکس شود و هم توسط بخش خصوصی و اقتصاددان‌ها به قضاوت گذاشته شود.

سلاح ورزی خطاب به محسن رضایی گفت: واقعیت این است که هنوز چیزی به‌عنوان برنامه‌های قابل‌سنجش، قابل‌اندازه‌گیری و قابل‌لمس از هیچ‌کدام از نامزدها ندیده‌ایم و از همین رو بسیار علاقه‌مندیم که برنامه‌های شما که -به‌عنوان اقتصاددان به میدان آمده‌اید- را بشنویم و جزییات آن را بدانیم.

به نقش تشکل‌ها در تصمیم‌گیری اقتصادی توجه شود
سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف در ادامه این نشست، مسئله اقتصاد را به صحنه دفاع مقدس تشبیه کرد و گفت: ما خاطرات دفاع مقدس را بدون شما نمی‌توانیم مرور کنیم، همان‌طور که در دفاع مقدس سربازان وظیفه خود را انجام دادند، فعالان اقتصادی هم در جبهه اقتصادی کار خود را انجام می‌دهند؛ اما اصل کلی این است که این فعالان با آرامش خاطر کار کنند تا بتوانند تولید ثروت و تقویت اشتغال کنند. مدت‌هاست که فعالان کسب‌وکار آرامش ندارند

ممبینی ادامه داد: دغدغه جدی فعالان اقتصادی کاهش ارزش پول ملی است. شما هم با نشان دادن هزارتومانی نسبت به این مسئله هشدار دادید. در این مدت خیلی از سرمایه واحدهای اقتصادی تحلیل رفته است.

او تصریح کرد: نرخ ارز موضوع دیگر دغدغه مردم و فعالان اقتصادی است. در این حوزه نظریه متفاوتی است؛ عده‌ای افزایش و عده‌ای کاهش نرخ ارز را مطرح می‌کنند. شما ایده مثبتی در تقویت پول ملی داشتید و این می‌تواند در این مسیر مفید باشد.

ممبینی تأکید کرد: ما ۴۰۰ اتاق اصناف در سراسر کشور و ۷۸۰۰ اتحادیه صنفی داریم که وظیفه آن مشاوره دادن به دستگاه‌های مختلف در کشور است. در دوره‌های گذشته پیش‌بینی این تشکل‌ها درباره آینده اقتصاد می‌توانست مورداستفاده بهینه قرار گیرد؛ اما به این توصیه‌ها توجه نشد. امیدواریم به نظر و نقش تشکل‌های اقتصادی، اتاق‌های ایران، اصناف و تعاون در تصمیم‌گیری‌های آتی و اتاق اصناف و تعاون بیشتر توجه شود.

در ادامه، محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با فعالان اقتصادی یک درد مشترک به نام اقتصاد دارد، گفت: تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصاد می‌زند، من هستم، بنابراین آمده‌ام تا اجازه ندهم بیش از این ارزش پول ملی کاهش یابد. در سال ۹۲ هشدار دادم که این اتفاق رخ می‌دهد.

او ادامه داد: امروز مسئولیت ماست که با این سطح تحولات در دنیا در همین نقطه متوقف شویم.

رضایی دهه ۹۰ را دهه فرصت‌های از دست رفته توصیف کرد و افزود: در این بازه زمانی میزان رشد اقتصادی صفر، میانگین تورم ۲۰ درصد و رشد استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری کمتر بوده است. وضعیت فرسودگی زیرساخت‌ها و سایر موارد را هم که به‌خوبی می‌دانیم. خوشبختانه عقلانیت خوبی در اتاق بازرگانی شکل گرفته که باید به‌خوبی از آن بهره ببریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری از بازرگانان تقاضا کرد تا دولت را یاری دهند تا از تکرار اشتباهات گذشته اجتناب کند. این نقطه عزیمت باید از دولت و دولتمردانی که از اقتصاد هیچ اطلاعی ندارند، شروع شود. متأسفانه در این سال‌ها همواره شاهد ابلاغ بخشنامه‌های ناگهانی تا اقداماتی که کل اقتصاد را به خطر می‌اندازد، بوده‌ایم.

او تأکید کرد: رابطه اقتصاد با دولت باید اصلاح، تنظیم و مدیریت شود. دست دولت را در اجرا و مجوزها قطع کنیم. درست است که دولت در اقتصاد درحال‌توسعه نقش دارد اما او تنها می‌تواند شتاب‌دهنده خوبی در این مسیر باشد نه اینکه به‌عنوان رقیب بخش خصوصی فعالیت کند.

رضایی خاطرنشان کرد: بنگاه‌داری دولت معنایی ندارد. نقش دولت در اقتصاد به‌عنوان یک شتاب‌دهنده است. دراین‌بین اقتصاد کشور تنها با بهبود محیط کسب‌وکار اصلاح نمی‌شود بلکه باید ساختارها تغییر کند. در سال اول ریاست جمهوری این ایده را پیاده کرده و اجازه نمی‌دهم دولتمردی تخلف کند، البته در این مسیر به یاری شما نیاز دارم.

او اظهار کرد: جایگاه و نقش بخش خصوصی در اقتصاد را احیا خواهد کرد.

کد خبر: ۹۱٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha