۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
گره مشکلات باجگیران باز می‌شود؛ استاندار وعده حمایت داد
بازار از سفر دو روزه استاندار به قوچان گزارش می‌دهد؛

گره مشکلات باجگیران باز می‌شود؛ استاندار وعده حمایت داد

قوچان- شهرستان قوچان به‌واسطه بهره‌مندی از گمرک باجگیران و قرار گرفتن در مسیر جاده آسیایی از موقعیت تجاری بسیار خوبی برخوردار است اما متأسفانه به دلیل انسداد مرز در حال حاضر با موجی از بیکاری روبروست.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان قوچان به فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مشهد مقدس و در مسیر جاده آسیایی و شمال شرقی کشور قرار دارد که از شمال به شهرستان درگز و کشور ترکمنستان و از معبر گمرک باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل می‌گردد و با عشق‌آباد مرکز ترکمنستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

گفتنی است درحالی‌که گمرک باجگیران تا پیش‌ از این به نقطه توجه و کانون تجارت در این شهرستان تبدیل‌شده بود و سهم بسزایی در اشتغال‌زایی داشت اما با انسداد مرز از طرف ترکمنستان به‌یک‌باره عده بسیاری از مردم بیکار شدند و مجبور شدند تا برای یافتن کار به سایر شهرها مهاجرت کنند.

سفر استاندار خراسان رضوی در روز گذشته به این شهرستان برای بررسی مشکلات پیش روی مردم آن‌ها فرصتی شد تا زخم مشکلات مردم این شهرستان سرباز زند و از استاندار خواستار حمایت و رفع مشکلات در این شهرستان شوند.

مشکلات پیش روی قوچان
این شهرستان دارای ۲۸ کیلومتر مرز بین‌المللی با کشور ترکمنستان است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این شهرستان برای تجارت و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.

متأسفانه درحالی‌که درگذشته روزانه تردد قریب به ۸۸ هزار نفر توریست و گردشگر  را در کنار حجم بالای صادرات و واردات کالا از این نقطه مرزی داشتیم اما در حال حاضر افزون بر دو سال است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا این مرز  به‌صورت یک‌طرفه از سوی ترکمنستان تعطیل شد و لذا این موضوع موجب بیکاری بسیاری از مردم این منطقه شده است.

بسته بودن مرز در این مدت مشکلاتی مختلفی همچون بیکار شدن غرفه داران بازارچه مرزی، نبود تردد مسافران و به صفر رسیدن تبادلات تجاری را به وجود آورد که همین موضوع باعث فاسدشدن ۱۲ میلیارد تومان اجناس غرفه داران و طلب چهار میلیارد تومانی غرفه داران ایرانی از طرف ترکمن شده است.

گره مشکلات باجگیران باز می‌شود؛ استاندار وعده حمایت داد

در کنار این مشکلات، نبود گاز در شهر باجگیران با جمعیت ۶۰۰ نفری به‌عنوان تنها شهر فاقد گاز در خراسان رضوی یکی دیگر از معضلات این شهر مرزی بود که موجب مهاجرت سکنه و محرومیت شهروندان آن شده است اما خالی شدن مرز از سکنه آن و مهاجرت اهالی منطقه به شهر به دلیل وجود مشکلات متعدد می‌تواند آسیبی برای امنیت این نقطه و به‌تبع خراسان رضوی و کشور باشد.

نبود امکانات در روستاها
استاندار خراسان رضوی در سفر به قوچان با حضور در روستاهای «یدک» ،«روخانو الهیان» وبخش «عتیق» از نردیک با مردم دیدار کرد و لذا بسیاری از روستائیان این مناطق فرصت پیدا کردند تا از نبود گاز، نبود امکانات ورزش برای جوانان ، کمبود محیط آموزشی؛ نبود سیگنال‌های مخابراتی و آنتن دهی تلفن همراه و مشکلات آب شرب برای استاندار سخن بگویند.

تصویب ۷۰ برنامه در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی
به گزارش خبرنگار بازار سفر دوروزه استاندار خراسان رضوی به شهرستان قوچان دارای ۷۰ مصوبه  در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان بود.

محمدحسین معتمدیان دوشنبه‌شب در جلسه جمع‌بندی سفر به شهرستان قوچان که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان قوچان اظهار داشت: شهرستان قوچان پتانسیل و ظرفیت‌های خوب اقتصادی دارد و امید داریم بتوانیم با اقدامات صورت گرفته شاهد پیشرفت و آبادانی این شهر باشیم.

بهره‌مندی از ظرفیت مرز
استاندار خراسان رضوی در این پایان سفر و در جلسه جمع‌بندی این سفر گفت: یکی از ظرفیت‌ها وجود مرز باجگیران است که فعلاً به بهانه کرونا بسته است .

وی افزود: بر اساس مذاکراتی که با مدیران راهداری و حمل‌ونقل استان داشتیم تونل ضدعفونی‌کننده در اسرع وقت همانند سایر شهرهای مرزی استان در باجگیران ایجاد و در کنار آن طی ده روز آینده با مذاکرات در اجلاس آینده ایران و ترکمنستان در سطح عالی به بازگشایی مرز باجگیران و توسعه آن امیدوار بود .

استاندار خراسان رضوی به حضور مدیران کل همراه با معاونت‌ها در سفرهای شهرستانی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما در سفرهای شهرستان بازدید میدانی و دیدار با مردم است که از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه آشنا و در انتها هماهنگی و هم‌افزایی با مدیران مربوطه به مصوبات طرح‌ها انجام شود .

شناسایی مشکلات روستائیان
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین قبل از سفرهای شهرستانی تیم‌هایی از مدیران ستادی استان در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند و در ستاد استانداری با اقدامات معاونت‌های محترم و مسئولان شهرستان برنامه تدوین و درنهایت جمع‌بندی به‌صورت مختلف بحث و تبادل‌نظر تدوین و به‌عنوان مصوبات ابلاغ می‌شود.

معتمدیان با یادآوری این‌که یکی از اولویت‌های مهم در استان رسیدگی به مشکلات مردمی است افزود  طبیعتاً چون سفر مردمی است و حضور در شهرها، روستاها و بخش‌ها و مصوبات به‌عنوان یک تکلیف قانونی در دستگاه‌های اجرایی توسط مسئولان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این موضوعات هم در بخش‌های عمرانی، زیرساختی و اشتغال و اقتصاد است که یک برنامه همه‌جانبه است و مورد وفاق و اجماع مسئولان استانی و شهرستانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن قرار می‌گیرد.

معتمدیان بابیان این‌که خیلی از کارها و طرح‌ها را در جلساتی می‌توان مصوب کرد ولی قابلیت اجرایی ندارد خاطرنشان کرد : خروجی جلسات نیاز است که قابلیت اجرا را داشته باشد که نتیجه سفر دوروزه به شهرستان قوچان ۷۰ مصوبه در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی بوده است .

گره مشکلات باجگیران باز می‌شود؛ استاندار وعده حمایت داد

استاندار اذعان کرد: به دلیل محرومیت در بخشی از مناطق که متمرکز شدیم به این نتیجه برسیم و تلاش ما بر این است که حرکت نماییم تا در پیشران‌های اقتصادی در شهرستان در سطوح کشاورزی، گردشگری ، صنعت موانع پیش رو مرتفع شود و شاهد حل مشکلات در حوزه‌های اقتصادی استان باشیم  .

کمک به شهرداری‌ها
معتمدیان بابیان این‌که در چندماهه گذشته تمرکز خوبی در بحث ارتقای ساختارهای استان صورت گرفته بیان کرد: خوشبختانه در هشت‌ماهه گذشته چندین بخش به ساختارهای تشکیلاتی استان اضافه شد بطوریکه شهرستان قوچان با دو بخش جدید و دو شهر جدید اضافه‌شده و شهر سوم نیز در آینده نزدیک به تصویب می‌رسد که بیش‌ترین سهم افزایش بخش را در شهر استان اختصاص به قوچان  را دارد  .

وی به تخصیص ۶۰۰ میلیونی به شهرداری‌های شهرهای جدید توسط وزارت کشور اشاره کرد و گفت : به‌سرعت شاهد تسریع در مراحل اداری شهرداری‌های جدید تأسیس باشیم و کمک زیادی درخورشان به مردم شهرهای جدید شود .

معتمدیان در خصوص مصوبه بیمه‌های روستاییان و عشایر نیز گفت: یکی از اقدامات خوب بیمه‌های روستاییان و عشایر است که در سطح شهرستان قوچان مغفول مانده است که از فرماندار شهرستان درخواست می‌شود ضمن نسبت به این موضوع در شهرستان پیگیر نمایند که این سهمیه مغفول نماند .

ایجاد مناطق آزاد
استاندار خراسان رضوی در خصوص موافقت دولت جهت ایجاد و احداث مناطق آزاد اقتصادی در خواف و قوچان استان نیز گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفت و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد که از مصوباتی است معاونت محترم اقتصادی و عمرانی استان با کمک مسئولان شهرستان نسبت به اجرایی آن عملیاتی نمایند.

استاندار خراسان رضوی خواستار احیای مجدد واحدهای تولیدی نیمه فعال در سطح شهرستان شد و گفت: با توجه به گذشته این واحدهای خوب تولیدی بنابراین واحدهای  نیمه فعال نیاز است ظرف یک هفته تیم‌هایی مشترکی از جهاد کشاورزی، صنعت و معدن نسبت به رونق جدید ، سرمایه در گردش بررسی و گزارش را هرچه سریع‌تر جهت احیای مجدد این واحدها اعلام  کنند.

پایان سفر
به گزارش خبرنگار بازار محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی در هجدهمین سفر شهرستانی خود از عصر یکشنبه وارد قوچان شد و در این سفر از عشایر ایزانلو، شهر مرزی و بازارچه باجگیران و هم‌چنین روستاهای سد تبارک قوچان، شهرکهنه دیدار کرد.

استاندار خراسان رضوی هم‌چنین در این سفر ضمن دیدار با خانواده شهدا در ستاد تسهیل رفع موانع و حمایت از تولید حضور یافت و گازرسانی به شهر و روستاهای باجگیران، آب‌رسانی، طرح‌های هادی روستایی، رفع مشکلات تأمین برق و تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی، احیای مجدد واحدهای نیمه فعال، بازآفرینی شهری، تسهیلات روستایی و عشایری را به‌عنوان مهم‌ترین مصوبات سفر خود اعلام و در این راستا وعده حمایت داد.

کد خبر: ۹۱٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha