۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
ارز ارزان، یکی از ریشه‌های قاچاق
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

ارز ارزان، یکی از ریشه‌های قاچاق

مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از ریشه‌های قاچاق، ارز ارزان است.

به گزارش بازار، محسن مهرعلیزاده در حاشیه افتتاح شبکه اختصاصی ۲۴ ساعته خود در معاونت فضای مجازی در خصوص ریشه‌های قاچاق افزود: به عنوان مثال هم نهاده‌های دامی و هم گوشت که مورد نیاز کشور است، با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود و اصرار بر توزیع آن در داخل است.

وی گفت: از سوی دیگر، گوشت تولید داخل، به مقدار بسیار زیاد، به دبی و کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس قاچاق می‌شود.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه ام الامراض این کشور نرخ ارز است افزود: دولت یا باید راهی پیدا کند که با تزریق ارز با قیمت مناسب از مجاری درست و با کنترل‌های لازم، قیمت‌ها را پایین نگه دارد و بتواند از بروز قاچاق جلوگیری کند و یا اگر به هر دلیلی نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد، باید قیمت ارز را آزاد بگذارد و بازار، قیمت آن را تعیین کند و در این صورت هیچ صرفه‌ای برای قاچاق گوشت گوسفند، گوسفند و موارد دیگر از کشور، پیش نخواهد آمد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای از بین بردن قاچاق، باید ابتدا ریشه‌های ایجاد آن را از بین ببریم گفت: سپس باید ابزارهای کنترل کننده و جلوگیری کننده از قاچاق را فعال کنیم.

مهرعلیزاده با طرح این سوال که چرا قاچاق از داخل به خارج و از خارج به داخل صورت می‌گیرد افزود: قاچاق از داخل به خارج به علت یک سری امتیازهای غلطی است که در بعضی موارد برای برخی کالاها قرار دادیم.

وی گفت: از جمله در خصوص انرژی، بنزین و سوخت، که از اقلام اساسی قاچاق است، حتی در مقاطعی دولت برای تامین بنزین مصرف روزانه کشور، بنزین وارد کند و از سوی دیگر مقدار زیادی بنزین به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه قاچاق بنزین به خارج به علت ارزان بودن بسیار زیاد آن در کشور است افزود: اگر قانون و مقررات مشخص باشد، حتی برای تبادل بنزین از مرزها، رویه‌ای با قیمت منطقی برقرار باشد، در این صورت قاچاق نیست بلکه یک معامله و صادرات است و برای کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، تجارت و کسب درآمد است و اشتغال نیز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق کالا از خارج به داخل گفت: قاچاق به دو صورت از کشور انجام می‌شود که یکی از مبادی رسمی است و دیگری مبادی غیر رسمی.

مهرعلیزاده تفاوت قیمت ریال با دلار را از عوامل قاچاق کالا از مبادی رسمی بیان کرد و افزود: افزایش و کاهش ریال و دلار، در این زمینه موثر است و دولت می‌تواند با تنظیماتی در مرزها، از قاچاق کالا از خارج به داخل جلوگیری کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سمت مدیرعاملی خود در سازمان عمران کیش، گفت: در این منطقه آزاد، با تنظیماتی که بر روی عوارض ورود کالا می‌گذاشتیم، قاچاق را کنترل کرده بودیم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه بخشی از قاچاق، از مبادی غیر رسمی صورت می‌گیرد افزود: دولت باید با جدیت جلوی آن را بگیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه به تعداد مبادی ورودی رسمی، مبادی ورودی غیر رسمی نیز داریم تصریح کرد: دولت باید توان جلوگیری قاطعانه از قاچاق از مبادی غیر رسمی را داشته باشد.

مهرعلیزاده گفت: اگر دولت به هر دلیلی نتواند به وظیفه خود عمل کند، این مشکل دولتی است که به مردم تعهد داده است که از تمام موارد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مرتبط با زندگی مردم، مراقبت خواهد کرد، اما نمی‌کند و یا واهمه دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید با شجاعت کامل با قاچاق از مبادی غیر رسمی برخورد کند افزود: نیازی به دعوا با کسی نیست و فقط کافی است از نظر قانونی جاهایی که نباید فعالیت کنند، جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد.

یادآور می‌شود شبکه اختصاصی ۲۴ ساعته محسن مهرعلیزاده به نام (زندگی) در معاونت فضای مجازی رسانه ملی گشایش یافت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند در قالب این شبکه، ارتباط زنده و صفحه اختصاصی آرشیو برنامه‌های خود را در سه اپلیکیشن تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی شامل تلوبیون، لنز و تیوا انجام دهد.

این سه اپلیکیشن دارای ۲۵ میلیون مخاطب است که دو و نیم میلیون نفر آن در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

سامانه پیامکی به هریک از این شبکه‌ها برای ارتباط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با مردم، اختصاص یافته است.

قابلیت آرشیو، ۲۴ ساعته بودن، ماشین زمان بودن و بخش ویدئوی درخواستی، از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نرم افزارها است.

کد خبر: ۹۱٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha