۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
عزم جدی ایران برای توسعه بزرگترین میدان نفتی کشور
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران خبر داد

عزم جدی ایران برای توسعه بزرگترین میدان نفتی کشور

دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از انجام مطالعات اولیه توسط شرکت‌های داخلی برای توسعه میدان آزادگان خبر داد.

به گزارش بازار، رضا دهقان گفت: میدان آزادگان، بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از ده میدان نفتی جهان، در غرب کارون و در مرز مشترک ایران و عراق قرار دارد که نفت درجای این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود و با تخمین‌هایی که زده می‌شود نفت فابل برداشت آن یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون بشکه خواهد بود.

وی با اشاره به تفاهم‌های امضاء شده با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برای مطالعه میدان نفتی آزادگان، افزود: در صورتی که پس از انجام مطالعات، پیشنهادهای فنی و مالی این شرکت‌ها به تایید شرکت ملی نفت برسد، مذاکرات قراردادی آغاز می‌شود.

دهقان به مطالعات انجام شده از سوی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با همراهی شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: به این منظور کمیته فنی مشترکی برای هر سه بخش میدان و کمیته فنی مشترکی برای کل میدان در نظر گرفته شده است که وظیفه اصلی آن، بررسی حفظ یکپارچگی توسعه و بهره‌برداری میدان از نظر مخزنی، سرمایه‌گذاری و مدیریتی است، بنابراین اگر نتیجه‌بخش بودن انجام مطالعات برای شرکت ملی نفت ایران محرز و در صورتی که پیشنهادهای فنی و مالی از سوی شرکت ملی نفت ایران تایید شود، مذاکرات قراردادی با این شرکت‌ها آغاز خواهد شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر توسعه این میدان در عمل در بخش شمالی و جنوبی دنبال شده است افزود: با اجرای طرح توسعه بخش شمالی میدان آزادگان از سوی شرکت ملی نفت چین (CNPC)، ظرفیت تولید این میدان در سال ۹۵ به ۷۵ هزار بشکه در روز رسید که تاکنون این ظرفیت حفظ شده و تولید ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بخش جنوبی نیز شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران رأساً توسعه میدان را در قالب امضای قراردادهای متعدد پیمانکاری، توسعه در بخش حفاری، بخش روسطحی، تأسیسات و ... در دستور کار قرار داد و سال گذشته، تکمیل کار توسعه در میدان آزادگان جنوبی به شرکت پتروپارس واگذار شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: امروز ظرفیت تولید روزانه میدان‌های آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی به ترتیب ۱۴۰ هزار بشکه و ۷۵ هزار بشکه است که در مجموع ظرفیت تولید روزانه این میدان را به رقم ۲۱۵ هزار بشکه رسانده است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران همچنین از علاقه مندی یک شرکت چینی برای مشارکت در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان خبر داد و افزود: اگر مذاکرات با شرکت مذکور نهایی شود، نتیجه آن را درهفته‌های آینده اعلام خواهیم کرد.

کد خبر: ۹۱٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha