۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
یکی از بخش‌های مهمی که باید فعال شود دیپلماسی اقتصادی است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

یکی از بخش‌های مهمی که باید فعال شود دیپلماسی اقتصادی است

رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظرفیت عظیم اقتصادی کشور که بخش قابل توجهی از اقتصاد ما را شامل می‌شود باید به دست جوانان فعال شود.

به گزارش بازار، حجت الاسلام رئیسی به عنوان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه «صدای جوان» رادیو جوان، به معرفی سوابق کاری و برنامه‌های اجرایی خود پرداخت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: افتخار بنده این بود که به اقتضای شرایط ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و سخن امام بزرگوارمان، در دوره جوانی یعنی در حدود ۲۰ سالگی، دادستانی یک شهرستان بزرگ در کشور، دادستانی کرج را برعهده داشتم بعد دادستانی استان را برعهده گرفتم و سپس در یک دوره چند ساله دادستانی تهران را بر عهده داشتم.

وی افزود: در یک دوره ده ساله‌ای هم به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و در یک دوره ده ساله دیگری نیز به عنوان معاون اول قوه قضائیه مسئولیت داشتم و همچنین در یک دوره یک سال و نیم دادستان کل کشور بودم، پس از آن افتخاری که نصیبم شد و این افتخار در زندگی بنده نقطه عطفی ایجاد کرد این بود که با اراده رهبری معظم انقلاب، تولیت آستان قدس رضوی یعنی دومین تولیت آستان قدس بعد از انقلاب و توفیق خادمی آستان ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام و خدمتگزاری به زائرین و مجاورین امام رضا (ع) را در یک دوره سه ساله بر عهده داشتم و امروز هم این افتخار را دارم که به عنوان یک خدمتگزار کوچکی برای مردم در جایگاه ریاست قوه قضائیه که یکی از قوای سه گانه کشور است خدمتگزار مردم عزیز باشم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بنده متولد ۱۳۳۹ و حدود۶۰ سال سن دارم و ۳۷ سال است که ازدواج کردم، دو فرزند دختر دارم که یکی از آن‌ها ۳۳ ساله و دیگری ۲۶ ساله است؛ فرزند اولم دوره دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران را طی می‌کند و فرزند دوم هم لیسانس فیزیک دانشگاه شریف را دارد و فوق لیسانس او هم از دانشگاه قرآن و حدیث است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: هر دو فرزندم ازدواج کردند؛ هم مشغول زندگی و هم مشغول ادامه تحصیل هستند و محل زندگی‌شان تهران است. خانه ام ۱۴۰ متر است، خودروی شخصی ندارم، اما همسر بنده یک خودروی ایرانی دارد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سه ویژگی بارز خود از نظر خانواده نیز گفت: همسر و فرزندانم معتقدند که بنده در منزل بسیار مهربان و نسبت به کارهای سازمانی، اداری و مسئولیت هایم بسیار حساس هستم و احساس‌شان این است که حساسیت بنده نسبت به مسائل مردم فوق العاده بالاست و گاهی این خصوصیت و روحیه مردم داری آن‌ها را به زحمت می‌اندازد، ویژگی سوم هم ویژگی عدالت خواهی و ضد فساد بودن است که این هم گاهی اوقات خانواده را به زحمت می‌اندازد.

در ادامه این گفتگو رئیسی به سوالات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با انتخاب سوالاتی به قید قرعه پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدگاه خود درباره روابط سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دنیا با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت گفت: ما باید با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه که اشتراکات فرهنگی و تمدنی داریم، تعامل و مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و کنسولی داشته باشیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما امروز یک زندگی اجتماعی داریم و باید از تجربیات و اندوخته‌های خیلی از کشورها استفاده کنیم و در این خصوص هم هیچ ابایی نداریم که اگر در هر جایی تجربه و فناوری وجود داشته باشد بخواهیم استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد کشورهای همسایه خصوصا ظرفیت‌های اقتصادی، ادامه داد: چرا سهم ما از صادرات نسبت به کشورهای منطقه باید این میزان باشد در حالیکه می‌تواند تا دو برابر ارتقاء پیدا کند یا چرا سهم ما در ارتباطات دنیا و در تعاملات بین المللی سهم کمی باشد، به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های مهمی که باید فعال شود دیپلماسی اقتصادی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت، ما عمیقا به تعامل با همه کشورها باور داریم و معتقدیم آنچه که انجام شده در مقایسه با آنچه که باید انجام شود خیلی تفاوت دارد که حتما بازنگاهی در این رابطه باید صورت گیرد، لذا یکی از بخش‌های تحولی ما تحول در مناسبات بین المللی خواهد بود.

وی گفت: جمهوری اسلامی با توجه به ظرفیت‌های بسیار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به ویژه ظرفیت ارزشمند جوانان باسواد، کارآفرین و صاحب اندیشه می‌تواند پیشرفت کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های دولت خود درباره مفهوم امنیت ملی و آزادی بیان نیز اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم نظام جمهوری اسلامی که از ابتدا در شعارهای مردم بوده و خواست ملی است و در قانون اساسی هم جلوه دارد، آزادی بیان است.

وی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد آزادی را به دلیل امنیت مورد آسیب قرار دهد، قانون اساسی و قوانین موضوعه این مهم را مجاز نمی‌داند ضمن اینکه آزادی خواست مردم است.

رئیسی با تاکید بر اینکه آزادی در پرتوی امنیت اتفاق می‌افتد گفت: چرا ما بین این دو مقوله تضاد ایجاد می‌کنیم؟ تا امنیت نباشد که آزادی اتفاق نمی‌افتد، در یک فضای امن است که مردم هم می‌توانند فکر کنند و هم بیان کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: عمیقا به آزادی فکر و اندیشه، آزادی قلم و آزادی بیان اعتقاد دارم و معتقدم یک جامعه وقتی بالندگی دارد که مردم به ویژه جوانان بتوانند آزاد باشند.

وی افزود: برای تامین آزادی باید امنیت وجود داشته باشد و این موضوع بسیار مهمی است ضمن اینکه بنده به نگاه‌ها و نقدها بسیار به ویژه از ناحیه جوانان اعتقاد دارم، زیرا جوانان وقتی نقد می‌کنند از سر اصلاح گری و دلسوزی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه اصلاح گری در پرتو نقد و نقدپذیری است گفت: در جایگاه قوه قضائیه، تاکنون ۲۶ نشست تخصصی با اصحاب فکر و اندیشه به ویژه جوانان داشتم و از آن‌ها خواسته ام تا ما را نقد کنند.

وی افزود: همچنین همه شکایت‌هایی که از سوی قوه قضائیه شده بود را پس گرفتم و در دوره انتخابات قبل هم که افراد بسیاری مرا نقد کرده بودند حتی از یک نفر هم شکایت نکردم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اختیارات رئیس جمهور را در چارچوب قانون اساسی برای اداره کشور کافی می‌دانید، نیز بیان داشت: توصیه من به نامزدها این است که یکبار قانون اساسی را به دقت بخوانند تا به اختیارات رئیس جمهور کاملا واقف شوند، رئیس جمهور اختیارات مهمی در قانون اساسی دارد و این اختیارات برای انجام وظیفه رئیس جمهور کافی است.

وی ادامه داد: البته تعامل با قوا و همکاری و هماهنگی باید میان آن‌ها وجود داشته باشد و استقلال قوا به معنای سه جزیره مجزا نیست و باید این سه مجموعه با یکدیگر کار کنند.

رئیسی گفت: تعامل و هماهنگی بین قوا وجود دارد و ما در این کشور برای هیچ امری بن بست نداریم، زیرا در راس آن، ولی فقیه وجود دارد، برخی غالبا در اواخر دوره مطرح می‌کنند که اختیارات کافی نیست، اما عمیقاً معتقدم اختیارات ریاست جمهوری در قانون اساسی توسط کسانی که آن را تدوین کرده اند بسیار دقیق دیده شده مگر اینکه کسی دنبال چیز دیگری باشد که از آن بوی نوعی استبداد می‌آید که باید حتما باید حرف، نظر و دیدگاه من باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اختیارات رئیس جمهوری در قانون اساسی برای خدمتگزاری در راس قوه مجریه بسیار خوب است و می‌تواند برای گره گشایی از مشکلات مردم کاملا پاسخ گو، فعال و مسئول باشد.

وی در بخش پاسخ به پرسش جوانان کشور نیز در پاسخ به عدم به کارگیری نیروهای بومی استان خراسان جنوبی در معادن این استان به عنوان بهشت معادن ایران گفت: بهترین سنگ‌ها متعلق به استان خراسان جنوبی است و همین نقطه‌ای که ما آن را به عنوان نقطه محروم تلقی می‌کنیم بهترین ذخایر معدنی را دارد لذا باید اقتصاد سنگ در این استان فعال شود و قطعا یکی از برنامه‌های دولت ما این خواهد بود که اقتصاد هر استان را متناسب با ظرفیتش فعال کنیم.

رئیسی افزود: ما باید با حضور جوانان اقتصاد را در حوزه‌های مختلف فعال کنیم و این ظرفیت عظیم اقتصادی کشور که بخش قابل توجهی از اقتصاد ما را شامل می‌شود باید به دست جوانان فعال شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در رابطه با برنامه‌های دولت خود جهت برقراری عدالت در نظام اداری کشور نیز عنوان کرد: جذب نیروی اداری کشور باید بر اساس شایسته گزینی باشد، آن هم نه اینکه هر کسی شایستگی را از نگاه خود تعیین کند بلکه باید شاخص‌های شایستگی هر دستگاهی در سایتی قرار داده شود و متقاضیان استخدام در دستگاه‌ها متناسب با این شاخص‌ها شناسایی و مشغول به کار شوند نه از در جناح بندی‌های سیاسی و نسبت‌های خانوادگی، قومی و قبیله ای.

وی تاکید کرد: جوانان کشور باید احساس کنند که نظام جذب و به کار گیری نیرو نظام کاملا مبنتی بر شایستگی است و ما نیز بنا داریم که در دولت آینده این شیوه را دنبال کنیم ضمن اینکه باید وضعیت نیروهای موجود را حتما سازمان دهی کنیم؛ عدالت در جذب، عدالت در پرداخت و عدالت در به کار گیری باید رعایت شود.

حجت الاسلام و المسلمین همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نخستین دستور شما پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری چه خواهد بود نیز بیان داشت: در نخستین روز شروع به کار یک اقدام سلبی و یک اقدام ایجابی خواهیم داشت؛ اقدام سلبی، پایان روابط فسادانگیز و جریان رانت خواری در همه حوزه‌ها خواهد بود که به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش ایجابی نیز آغاز جریان مسکن سازی در کشور خواهد بود، که اگر در این بخش سالانه یک میلیون مسکن در سال ساخته شود بسیاری از دغدغه‌ها همچون ازدواج کاهش پیدا خواهد کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره اینکه آیا در بورس سرمایه‌گذاری کردید؟ گفت: خیر، در بورس سهام ندارم.

وی در رابطه با سن مطلوب ازدواج در دختران و پسران نیز افزود: هر دو فرزند بنده وقتی وارد دانشگاه شدند ازدواج کرده بودند، معتقدم برای کاهش سن ازدواج باید نسبت به اشتغال و مسکن در عمل اقدام کنیم.

رئیسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رفع معضل بیکاری و منابع واقعی برای ایجاد اشتغال چه خواهد بود؟ نیز بیان داشت: مساله اشتغال از نگرانی‌های جدی در جوانان است؛ امکان ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد و ظرفیت‌های خالی کشور هم کم نیست.

وی افزود: در مدتی که در جایگاه ریاست قوه قضائیه بودم به اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور سفر کردم و به واحدهای تولیدی به ویژه نیمه تعطیل سر زدم و احساسم این بود که برخی از واحدهای تولیدی با همان ظرفیت امکان راه اندازی دارد، موارد زیادی را پیگیری کردیم و اعلام شد که قوه قضائیه سعی کرد تا بیش از ۲۰۰۰ واحد تولیدی در حال تعطیل یا نیمه تعطیل را فعال کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مسئله دوم در این حیطه فعال کردن اقتصاد در حوزه‌های دیگر از جمله فضای مجازی است که در بسیاری از موارد می‌تواند اشتغال ایجاد کند به شکلی که هم اکنون هندی‌ها و پاکستانی‌ها به میزان پول نفت ما از فضای مجازی درآمد کسب می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یادآور شد: ارتباط مان با دریا ۳ هزار کیلومتر است و این در حالیست که خیلی از کشورها ارتباط بسیار ناچیزی با دریا دارند، اما حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی شان از اقتصاد دریاست.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید مسئله اشتغال را با فعال کردن ظرفیت‌های خالی اقتصاد کشور دنبال کنیم گفت: تولید تنها در حوزه کشاورزی و صنعت اتفاق نمی‌افتد بلکه در حوزه خدمات هم می‌توان تولید داشت که اگر درست برنامه ریزی شود منشأ اشتغال جدی در کشور خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مسائل فرهنگی در سبد کلی برنامه‌های شما چه جایگاهی دارد و بازوی اجرایی شما برای پیاده سازی فرهنگ ایرانی - اسلامی چیست؟ اظهار داشت: کشور ما از یک فرهنگ غنی و تمدن بسیار کهن برخوردار است و کشورهای دنیا ما را به عنوان یک کشور فرهنگی می‌شناسند و پدیده‌های فرهنگی ما و نو آوری‌هایی که در کشور وجود دارد می‌تواند زمینه برای تبادلات فرهنگی برای منطقه و دنیا باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نقش جوانان در این رابطه نقش برجسته‌ای است گفت: موضوع مسائل فرهنگی، علم، دانش، هنر و مسائل بسیاری که در حوزه فرهنگ و هنر در کشور داریم از مواردی است که می‌تواند برای همه مردم دنیا درس آموز باشد؛ دشمن به دنبال این است که با تهاجم فرهنگی اصالت ایرانی و دینی خود را فراموش کنیم، اما ما به هیچ عنوان نباید این اصالت که هویت ما را شکل می‌دهد از یاد ببریم.

رئیسی اضافه کرد: کاری که جریان تهاجم فرهنگی می‌خواهد امروز انجام دهد این است که افراد را از هویت خود جدا کند، اما هویت ایرانی و اسلامی ما باید همواره مورد توجه باشد و این هویت کاملا قابل تعریف و ارائه است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین با بیان اینکه ایران کشور چهار فصلی است و باید صنعت گردشگری در آن فعال شود گفت: اینکه هر روز با یک بهانه‌ای این صنعت ثروت آفرین را دچار وقفه کنیم به هیچ عنوان مجاز نیست، ضمن آنکه ما توریسم زیارتی را در کشور داریم که یا در کشورهای دیگر نداریم و یا کمتر داریم و علاوه بر آن توریسم درمانی را داریم که بیمارستان فوق تخصصی رضوی در این بخش فعال است.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از کشور می‌تواند توریسم زیارتی و درمانی را فعال کند اظهار داشت: با ظرفیت عظیمی که در کشور وجود دارد بحث توریسم را در حوزه‌های مختلف گردشگری که یک حوزه اثرگذار در اقتصاد و فرهنگ کشور است فعال خواهیم کرد.

کد خبر: ۹۱٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha