۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
نرخ کرایه تاکسی های فرودگاه امام ۳۰ درصد افزایش یافت
«بازار» گزارش می دهد

نرخ کرایه تاکسی های فرودگاه امام ۳۰ درصد افزایش یافت

نرخ کرایه تاکسی های فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیرهای مختلف از روز گذشته در حالی حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که تاکسیداران معتقد هستند بنزین سهمیه ۴۰۰ لیتری در هرماه فقط برای یک هفته جوابگو است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با وجود افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل ونقل عمومی از ابتدای سال جاری، کرایه تاکسی های این فرودگاه افزایش نیافته بود و رانندگان تاکسی این فرودگاه به این مساله معترض بودند.

عدم توجه به خواسته رانندگان تاکسی فرودگاه مبنی بر افزایش کرایه آنها در سال جاری سبب شده بود که رانندگان تاکسی روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه تجمعی را برگزار کنند، اما موافقت با افزایش نرخ کرایه ها رانندگان را از برگزاری تجمع منصرف کرد.

کرایه تاکسی در فرودگاه امام بسیار پایین است
نماینده تاکسی داران یکی از شرکت های فعال در فرودگاه امام (ره) به خبرنگار «بازار» گفت: از اول نحوه تعیین نرخ کرایه تاکسی های فرودگاه اشتباه و بدون کار کارشناسی بوده است، لذا کرایه تاکسی در فرودگاه امام بسیار پایین است.

«جعفر فرجی» افزود: رسما از روز گذشته کرایه های تاکسی ها افزایش یافت و کرایه تاکسی فرودگام امام که قبلا تا پایین اتوبان همت ۱۴۰ هزار تومان بود به ۱۸۵ هزار تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه امسال افزایش کرایه نداشتیم، یادآورشد: همچنین نرخ کرایه تاکسی فرودگام امام که قبلا بالای همت ۱۷۰ هزار تومان بود به ۲۳۵ هزار تومان رسید.

وی گفت: هزینه نگهداری تاکسی های فرودگاه امام بسیار افزایش یافته است و قیمت لوازم یدکی و روغن نیز به چند برابر افزایش یافته اما سالانه حدود ۲۰ درصد کرایه های ما افزایش یافته است.   

بنزین سهمیه ۴۰۰ لیتری در هرماه فقط برای یک هفته جوابگو است 
فرجی بیان کرد: کمبود بنزین سهمیه ای برای تاکسیداران نیز هزینه های ما را بسیار افزایش داده و بنزین سهمیه ۴۰۰ لیتری در هرماه فقط برای یک هفته جوابگو است.

وی گفت: قرار است در این خصوص جلسه ای در وزارت راه وشهرسازی برگزار شود تا در صورت موافقت سهمیه بنزین تاکسی های فرودگاه افزایش یابد ولی هم اکنون سهمیه ما فقط برای ۸ روز کافی است و مابقی مجبور هستیم بنزین را به نرخ آزاد بزنیم.

فرجی اظهار داشت: باید بنزین تاکسی های فرودگاه نیز به میزان پیمایش آنها اختصاص یابد و در این راستا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که باید تاکسی ها ماهیانه ۵ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند تا سهیمه پیمایشی دریافت کنند.

در ۲۴ ساعت برای هر تاکسی یک سرویس مهیا می شود
این نماینده تاکسی داران یکی از شرکت های فعال در فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: با توجه به کاهش مسافران فرودگاه امام امکان تردد ۵ هزار کیلومتری در هر ماه برای ما وجود ندارد و در خوشبینانه ترین شرایط فقط انجام یک سرویس در ۲۴ ساعت برای هر تاکسی فراهم می شود و با این شرایط مسافت پیمایش ما حدود ۳ هزار کیلومتر در هر ماه است.

فرجی اظهارداشت: کرایه تاکسی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام ۲۶۰ هزار تومان است، اما کرایه یک تاکسی از فرودگاه امام به مهرآباد ۱۴۰ هزار تومان بود که به ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی گفت: ساماندهی نوبت در فرودگاه امام نیز یکی از مشکلات مهم تاکسی ها است که قرار بود با استفاده از یک سیستم اینترنتی درست شود و حتی از هر راننده ۵ سال پیش معادل ۲۵۰ هزار تومان گرفتند تا این وضعیت را سیستمی کنند اما تاکنون عملیاتی نشده است.

با وجود تاکسی های گرانقیمت خارجی در فرودگاه امام (ره) هزینه نگهداری این خودرو ها به علت افزایش قیمت دلار به چند برابر افزایش یافته است

یک راننده دیگر تاکسی به خبرنگار بازار گفت: با وجود تاکسی های گرانقیمت خارجی در فرودگاه امام (ره) هزینه نگهداری این خودرو ها به علت افزایش قیمت دلار به چند برابر افزایش یافته است.

«علی پیروجان» افزود: کرایه ها هزینه خودرو و زندگی ما را تامین نمی کند و با چند برابر شدن هزینه ها و قیمت لوازم یدکی این خودروها زندگی بر ما سخت شده است.

وی تاکید کرد: وجود ماشین های شخصی در فرودگاه امام (ره) و کم بودن سهمیه بنزین، مشکل اساسی برای ما درست کرده است و خودروهای شخصی نیز اجازه نمی دهند که تاکسی های فرودگاه  بتوانند سرویس های منظم خود را انجام دهند.

تعداد تاکسی ها به حدود ۶۰۰ دستگاه کاهش یافته است
این راننده تاکسی فرودگاه امام خمینی ره گفت: قبلا تعداد تاکسی های فرودگاه حدود ۱۷۰۰ دستگاه بود اما کسادی کار سبب شده که تعداد تاکسی ها به حدود ۱۱۰۰ دستگاه کاهس یابد که از این تعداد نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ تاکسی در این مسیر کار می کنند.

وی گفت: من ۶ سال است در این مسیر تاکسی دارم اما از ۱.۵ سال پیش که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد وضعیت کاری ما بسیار کساد شد به طوری که هم اکنون بسیاری از همکاران ما در آژانس ها، هتل ها، سرویس کارکنان شرکت ها و یا در اختیار مشغول کار هستند.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که با نام اختصاری (IKIA) نیز شناخته می شود، در واقع جایگزینی برای پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است.

این فرودگاه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر تهران، در زمینی به وسعت ۱۴ هزار هکتار ساخته شده است. با گشایش این فرودگاه، تمام پروازهای بین‌المللی از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل شد.

در سال ۱۳۴۶، سازمان ایکائو پیشنهادی برای ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا مطرح کرد که در سال ۱۳۵۱ به تصویب دولت آن زمان رسید.

شروع ساخت فرودگاه در سال ۱۳۵۴ توسط شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد و قرار شد که با بودجه ۱ میلیارد دلاری، این فرودگاه تا سال ۱۹۸۳ افتتاح شود.

اما این پروژه با شروع انقلاب اسلامی در ایران همزمان شد و به تبع آن پروژه متوقف شد. البته بعد از پایان دفاع مقدس و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی پروژه را از سر گرفتند و سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳فاز نخست فرودگاه امام خمینی افتتاح شد.

فرودگاه امام خمینی، دارای یک باند پرواز ۲۹ با ۱ به طول ۴۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر و دو تاکسیوی موازی به عنوان باند اضطراری و ارتباط و دسترسی به سطوح پروازی جنوبی پایانه بار، آشیانه تعمیر هواپیما و محل آزمایش موتور هواپیما است.

تاکسی وی موازی اضطراری، به طول ۴۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر و تاکسیوهای موازی ارتباطی، در طول ۹۷۰۰ متر و عرض ۳۰ متر، احداث شده‌اند.

فرودگاه امام خمینی مجهز به سیستم‌های روشنایی، کمک ناوبری زمینی، پهلوگیری هواپیما، انتقال بار مسافر، پل‌های انتقال مسافر به هواپیما و برعکس، سیستم اطلاعات مدیریت (MTS) فرودگاه، سیستم  CUTE، سیستم مدیریت ساختمان (BMS)، کنترل تردد، سیستم تلویزیون‌های مدار بسته (CCTV) و سیستم هوشمند اعلام حریق است.

روزانه به طور متوسط حدود ۶۰ پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) نشست و برخاست دارند
در حال حاضر روزانه به طور متوسط حدود ۶۰ پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) نشست و برخاست دارند، در سال ۹۴ تعداد ۷ میلیون و ۲۵۰ مسافر از این فرودگاه جا به‌ جا شدند که نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۳ شاهد رشد ۱۵درصدی میزان جابه‌جایی مسافر بود.

با افتتاح ترمینال سلام هم اکنون ظرفیت این فرودگاه به بیش از ۱۰ میلیون مسافر رسیده است اما با امضای تفاهم نامه مشارکت سرمایه گذاری قرار است با احداث ترمینال ایرانشهر در این فرودگاه ظرفیت آن سالانه به حدود ۵۰ میلیون مسافر افزایش یابد.

کد خبر: ۹۱٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha