۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
«لوازم یدکی» متهم اصلی افزایش کرایه تاکسی در قزوین| حمل و نقل هم گران شد
بازار گزارش می‌دهد؛

«لوازم یدکی» متهم اصلی افزایش کرایه تاکسی در قزوین| حمل و نقل هم گران شد

قزوین- افزایش جدی هزینه های لوازم یدکی خودرو از یک سو رانندگان را تحت فشار قرار داده تا با افزایش کرایه‌ها بخشی از این هزینه‌ها را جبران کنند، اما مردم توان پرداخت کرایه‌های بالاتر را ندارند.

مریم قاسمی؛ بازار: ماه‌های پایانی هرسال همراه است با تعیین و تکلیف سبد معیشتی اقشار زیادی از حقوق‌بگیران دولتی، تکلیف مشاغل آزاد هم که همیشه روشن است و با هر تکانه‌ای خودشان تکلیف  قیمت‌ها را مشخص می‌کنند اما چند سالی است تکلیف کرایه تاکسی‌ها که اصولاً باید در ماه ابتدایی سال مشخص و با تأخیر چندماهه روبه‌رو می‌شود و تعیین تکلیف ناوگان حمل‌ونقل عمومی و عمدتاً تاکسی‌ها مدت‌زمان بیشتری دررفت و آمد بین شهرداری و شورا، فرمانداری و استانداری‌ها در کش‌وقوس قرار می‌گیرد.

خرداد ۱۴۰۰، نرخ نامه کرایه تاکسی‌ها، از پس درهای جلسات متعدد بیرون آمد و مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری قزوین، از افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی‌ها در شهر قزوین خبر داد. به گفته اسماعیل عرشیان، پس از پنج ماه بحث و بررسی و برگزاری نشست‌های تخصصی کارشناسی، با مصوبه شورای اسلامی شهر و تأیید فرمانداری، افزایش نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی قزوین در سال ۱۴۰۰ شامل تاکسی‌های خطی، گردشی، آژانسی و وانت‌بارها در تمامی مسیرها و خطوط نسبت به سال گذشته، با ۳۰ درصد افزایش به‌طور میانگین اجرایی شد.

چوب رنگ زرد را می‌خوریم
یکی از رانندگان خطی پایانه آزادگان قزوین در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: تنها منبع درآمد ما این تاکسی است و ما موظف به رعایت تمام دستورالعمل‌های سازمان تاکسیرانی هستیم اما متأسفانه مسافربران شخصی و تاکسی‌های اینترنتی بدون هیچ دستورالعملی از هرزمانی و هرچقدر دلشان بخواهد از مسافران پول می‌گیرند.

مدیر عامل سازمان تاکسی رانی شهرداری قزوین، از افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی ها در شهر قزوین خبر داد

این راننده گفت: اکثر رانندگان اینترنتی و شخصی چندشغله هستند اما مسافربری تنها شغل ما است و از صبح تا شب با عوض کردن دنده خرج هزینه‌های زندگی را می‌دهیم و بعد از سه ماه از ابتدای سال تازه مبلغ کرایه تاکسی‌ها مشخص‌شده است. جدا از هزینه‌های زندگی، هزینه‌های خودرو کمرشکن شده و تمام وسایل خودرو مصرفی و استهلاک‌پذیر هستند و روغن خودرو که حداقل‌ترین لوازم مصرفی است در سال بیش از ۲بار افزایش بالای ۴۰ درصد داشته است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی نیز در این خصوص گفت: هزینه‌های خودرو و لوازم‌یدکی به‌اندازه‌ای افزایش‌یافته که تخفیفات ناچیز سازمانی، فرق چندانی به حال ما ندارد و به‌عنوان‌مثال لاستیک با حداکثر ۱۰۰ هزار تومان تخفیف به نسبت آزاد به ما عرضه می‌شود.

«لوازم یدکی» متهم اصلی افزایش کرایه تاکسی در قزوین | حمل و نقل هم گران شد

مردم توان پرداخت افزایش کرایه تاکسی‌ها را ندارند
این در شرایطی است که به‌واقع توان اقتصادی مردم نیز طی سالیان گذشته به دلیل رکود بسیاری از کسب و کارها ناشی از شیوع بیماری کرونا بسیار کاهش‌یافته و افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی‌ها توانسته نارضایتی‌های زیادی رابین مردم به همراه داشته باشد.

رحمتی از مسافرانی است که در این مسیر با او هم‌کلام می‌شویم و می‌گوید:  شاید افزایش ۳۰ درصدی به‌تناسب تورم ایجادشده کم باشد، اما برای مردمی که وسیله نقلیه ندارند و روزانه چندین بار مجبور به استفاده از تاکسی هستند، رقم بالایی محسوب می‌شود به‌علاوه این‌که به نظر می‌رسد در برخی از مسیرها این افزایش قیمت حتی بیشتر از ۳۰ درصد بوده است که در شرایط اقتصادی موجود موجب ناراحتی مردم نیز شده است.

شاید افزایش ۳۰ درصدی به تناسب تورم ایجاد شده کم باشد، اما برای مردمی که وسیله نقلیه ندارند و روزانه چندین بار مجبور به استفاده از تاکسی هستند، رقم بالایی محسوب می شود

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: کرایه‌های تاکسی عملاً بیش از ۳۰ درصد افزایش‌یافته و مسیر شهرک کوثر تا بازار که قبلاً ۳۰۰۰تومان بود در نرخ نامه جدید ۴۵۰۰تومان شده و این یعنی افزایش ۵۰ درصدی در کرایه‌ها.

ناهمگونی نرخ تورم با نرخ نامه کرایه تاکسی‌ها
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قزوین در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار تصریح کرد: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، نرخ تورم قطعات یدکی خودرو و اقلام مرتبط با حوزه حمل‌ونقل بیش از ۶۰ درصد است . بر همین اساس باید نرخ کرایه‌ها نیز همگام با نرخ تورم به میزان ۶۰ درصد افزایش می‌یافت، اما بنا به ملاحظاتی، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در شورای اسلامی شهر، فرمانداری و استانداری، سرانجام افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه مسافر و بار درون‌شهری به تصویب رسید که از اول خردادماه سال جاری به اجرا درآمد.

اسماعیل عرشیان بابیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های تاکسی‌دار لوازم‌یدکی خودرو است، یادآور شد: رانندگان تاکسی از صبح تا شب و در گرما و سرما به خدمت‌رسانی به شهروندان مشغول هستند و ما می‌دانیم که افزایش نرخ کرایه‌ها به‌هیچ‌وجه پوشش‌دهنده هزینه‌ها و جوابگوی مخارج معیشت آنان نیست؛ بنابراین در تلاش هستیم با اختصاص امور رفاهی نظیر ارائه ملزومات یدکی خودرو به نرخ دولتی به‌نوعی جبران کنده زحمات این عزیزان باشیم و پیگیری‌ها در این زمینه توسط سازمان تاکسیرانی همچنان ادامه دارد.

«لوازم یدکی» متهم اصلی افزایش کرایه تاکسی در قزوین | حمل و نقل هم گران شد

میانگین افزایش قیمت کرایه تاکسی در قزوین ۳۰ درصد بوده است
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قزوین نیز از تخصیص لاستیک و روغن دولتی در سال قبل به رانندگان خبر داد و گفت: ابتدای سال قبل لاستیک با جهش بسیاری در قیمت روبه‌رو شد و تفاوت بسیاری بین قیمت لاستیک دولتی و آزاد بود که لاستیک دولتی به‌راحتی در اختیار افراد قرار نمی‌گرفت اما طی هماهنگی‌های صورت گرفته ما تعداد زیادی لاستیک برای رانندگان به نرخ دولتی تهیه کردیم پس از چند ماه قیمت لاستیک کاهش یافت و تفاوت بین لاستیک دولتی و آزاد کمتر شد و ما همچنان تلاش می‌کنیم بتوانیم خدمات و تسهیلات بیشتری برای این قشر زحمت‌کش فراهم شود.

افزایش نرخ کرایه‌ها به هیچ وجه پوشش دهنده هزینه‌ها و جوابگوی مخارج معیشت  نیست

عرشیان در این خصوص نیز گفت: افزایش ۳۰ درصدی به‌صورت میانگین و در بسیاری از مسیرها لحاظ شده اما این میزان ممکن است با توجه به بار ترافیکی مسیر و رندشدن مبلغ کرایه بین ۲۰ الی ۴۰ درصد افزایش‌یافته باشد. به دلیل رند نبودن کرایه‌ها در سال های قبل بارها شاهد تنش و بحث بین مسافر و مسافربر بودیم، از اینرو مبالغ کرایه ها بصورت مضرب عدد پنج است. لذا بعضاً در برخی از مسیرها افزایش کرایه از ۳۰ درصد قدری کمتر یا بیشتر بوده است که آن هم برای رعایت حقوق مردم و رانندگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سال گذشته نیز باوجود شیوع بیماری کرونا، و لزوم بر کاهش تعداد مسافرین در تاکسی ها افزایش کرایه بها تقریبا همین ۳۰ درصدی بوده است که امسال هم اعمال شده و با وجود درخواست های رانندگان برای جبران کاهش تعداد مسافرین هیچ افزایش قیمتی در استان صورت نگرفت.

مردم چوب دو سر طلا: رانندگان و مسافرین هر دو در یک جبهه هستند
آنچه در خاتمه باید گفت مسافربر و مسافر هر دو ازافراد عادی جامعه هستند نه افراد متمول و متأسفانه شرایط اقتصادی ایران باعث شده  این افزایش کرایه ها هیچ‌وقت نه برای راننده راضی‌کننده باشد و نه به مزاج مسافر خوش بیاید. امید داریم حداقل متولیان این حوزه با تخصیص امکانات و اعتبارات مناسب کاری کنند که چرخ کم‌باد زندگی تاکسی ها پنچر نشود.

تاکسی هم همچون دیگر وسایل حمل‌ونقل در زمره وسایل ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار دارد همان‌طور که اتوبوس و مترو از یارانه بهره‌مند هستند باید سعی شود شرایط بهتری برای این خانواده بزرگ در استان فراهم شود.

کد خبر: ۹۱٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha