۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
پایان خوش سرنوشت سنگ آهن «باباعلی»| وقتی «صبانور» منجی مواد معدنی شد
بازار گزارش می‌دهد؛

پایان خوش سرنوشت سنگ آهن «باباعلی»| وقتی «صبانور» منجی مواد معدنی شد

همدان- معدن«بابا علی» با استخراج ۶۰۰ هزارتن سنگ آهن مگنتی بزرگترین معدن سنگ آهن استان همدان به شمار می رود که راه اندازی کارخانه کنستانتره«صبانور» راه را بر خام فروشی و صادرات خام سنگ آهن آن بسته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان دارای ۲۸۰ معدن فعال است که ۲۸ ماده معدنی از این معادن استخراج می شود اما در میان این مواد معدنی یکی از مهمترین مواد معدنی که کاربرد بسیاری در زندگی انسان دارد، سنگ آهن است.

استان همدان از نعمت معادن سنگ آهن نیز بهره مند است به نحوی که معدن سنگ آهن روستای «بابا علی» شرکت صبا نور در ۳۵ کیلومتری جاده سنندج واقع شده و بزرگترین معدن سنگ آهن استان همدان است.

طبق آنچه کارشناسان عنوان می کنند ۳۷ کیلومتر مربع محدوده بهره برداری از معدن «بابا علی» است و مجوز بهره برداری دارد اما فعالیت معدن در ۱۰۰ هکتار در حال انجام است.

پایان خوش سرنوشت سنگ آهن «باباعلی»/ وقتی «صبانور» منجی مواد معدنی شد

براساس آمار موجود استان همدان دارای پنج معدن سنگ آهن است که پیش از راه اندازی کارخانه کنستانتره صبانور مواد معدنی استخراج شده از آنها به صورت خام صادر می شد اما پس از راه اندازی کارخانه کنستانتره مواد معدنی استان در این کارخانه فرآروی شده و به صنایع بالا دستی فرستاده می شود.

دستیابی به این موفقیت و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی به واسطه راه اندازی راه اندازی کارخانه کنستانتره مواد معدنی سبب شد تا در تور رسانه ای ظرفیت های ایجاد شده به سمع و نظر خبرنگاران برسد که در همین راستا خبرنگار بازار نیز در تور رسانه ای شرکت و گفتگویی با مسئولان انجام داد.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه فعالیت معادن زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد و مجوز لازم را سازمان صادر می کند، گفت: در استان همدان ۲۸۰ معدن فعال وجود دارد که از سوی بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار می گیرد و پیمانکاران معدنی کار را انجام می دهند.

محمد تاروردیان با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون تن استخراج اسمی معادن استان همدان است و ۶۰ درصد معادن پروانه فعالیت دارند، افزود: ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن استخراج واقعی معادن استان همدان است.

معدن در ذات خود یکسری تخریب ها ایجاد می کند اما موضوع مهم تولید و اشتغال این توجیه را دارد که از معادن برداشت داشته باشیم

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه از گذشته در بین مردم به خصوص مردم محلی رایج شده که معدن باعث تخریب منایع طییعی می شود، اضافه کرد: معدن در ذات خود یکسری تخریب ها ایجاد می کند، اما موضوع مهم تولید و اشتغال این توجیه را دارد که از معادن برداشت داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه از قدیم معدن کاری یک فعالیت اقتصادی بوده است، بیان کرد: معدن کاری یک فعالیت اقتصادی، زیربنایی و مهم است و مردم باید معدن را بیشتر بشناسند.

تاروردیان با اشاره به اینکه برخی معادن در نزدیک روستاها قرار دارد و گاهی مشکلات و معارضات محلی ایجاد می کند که باعث تعطیلی معادن می شود، ادامه داد: باید مردم محلی توجیه شوند که معدن کاری یک فعالیت اقتصادی است.

پایان خوش سرنوشت سنگ آهن «باباعلی»/ وقتی «صبانور» منجی مواد معدنی شد

وی با اشاره به اینکه معدن بابا علی یک معدن سنگ آهن است، افزود: در استان همدان پنج معدن سنگ آهن وجود دارد و معدن باباعلی ۶۰۰ هزار تن ظرفیت دارد.

خام فروشی سنگ معدن در استان همدان وجود ندارد
رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه چند سال گذشته تمام سنگ آهن استخراج شده به صورت خام صادر می شد، اضافه کرد: در حال حاضر با تاسیس دو شرکت صبا نور و دو کارخانه مجهز دیگر مواد معدنی صادر نمی شود بلکه در این شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد و به مصرف فولاد می رسد و اکنون خام فروشی سنگ معدن در استان همدان وجود ندارد.

ظرفیت استخراج واقعی معادن سنگ آهن استان همدان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و اکتشاف چهار معدن در حال انجام است

وی با اشاره به اینکه در استان همدان پنج معدن سنگ آهن با ذخیره قطعی ۱۵ میلیون تن وجود دارد، عنوان کرد: ظرفیت استخراج واقعی معادن سنگ آهن استان همدان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و اکتشاف چهار معدن در حال انجام است.

در ادامه به سراغ مسئولان شرکت صبانور رفتیم که سرپرست تیم فنی شرکت صبا نور در ادامه این بازدید با اشاره به اینکه معدن سنگ آهن بابا علی با استخراج ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن مگنتی بزرگترین معدن سنگ آهن استان همدان است، اظهار کرد: میزان باطله برداری از معدن باباعلی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

وحید بهرامی با اشاره به اینکه معدن بابا علی در سال ۷۰ به بهره برداری رسید و در آغاز کار ۱۰۰ هزار تن ظرفیت شروع کار بود، ادامه داد: در سال ۹۲ با راه اندازی کنستانتره اسد آباد ظرفیت کار به ۶۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه سنگ معدنی پس از انفجار وارد مرحله خوردایش و دانه بندی می شود، افزود: در این مرحله ماده معدنی از عیار ۳۷ به ۴۵ تا ۵۰ درصد می رسد.

کنستانتره تولیدی کارخانه اسد آباد خوراک کارخانه گندله سازی را تامین می کند و به مصرف کارخانه های فولادی می رسد

سرپرست تیم فنی شرکت صبا نور با اشاره به اینکه کنستانتره تولیدی کارخانه اسد آباد خوراک کارخانه گندله سازی را تامین می کند و به مصرف کارخانه های فولادی می رسد، اضافه کرد: ذخیره قطعی معدن بابا علی حدود چهار میلیون تن است و ۱۵ میلیون تن ذخیره احتمالی نیز وجود دارد که با تعریف پروژه های جدید در حال شناسایی ذخیره های احتمالی هستیم.

پایان خوش سرنوشت سنگ آهن «باباعلی»/ وقتی «صبانور» منجی مواد معدنی شد

وی با اشاره به اینکه سنگ آهن بیشتر به مصارف تولید فولاد کشور می رسد، عنوان کرد: چشم انداز ۱۴۰۵ تعریف شده و باید به تولید ۵۰ میلیون تن آهن و فولاد در کشور برسیم چراکه در حال حاضر معادن سنگ آهن کفاف نیاز کشور را نمی دهد و باید اکتشاف داشته باشیم.

بهرامی با اشاره به اینکه تولید فولاد کشور ۳۰ میلیون تن است، تاکید کرد: باید همزمان با استخراج در بحث اکتشاف نیز ورود کنیم.

پروژه های تولید گندله و کنستانتره افزایش پیدا کرده و صادرات مواد معدنی خام کاهش پیدا کرده است

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در کشور پروژه های تولید گندله و کنستانتره افزایش پیدا کرده و صادرات مواد معدنی خام کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: در معدن سنگ آهن باباعلی برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مسئول ارزیابی ایمنی معدن بابا علی نیز در ادامه با اشاره به اینکه معدن بابا علی ایزو بهداشتی و ایزو محیط زیست دارد، اظهار کرد: آمار حوادث معدن مشخص است و همه آمار ثبت می شود.

رضا حکمتی نژاد با اشاره به اینکه در برخی از معادن آمار حوادث ثبت نمی شود، ادامه داد: طی ۶ سال گذشته در معدن بابا علی حادثه منجر به فوت نداشته ایم اما شکستگی و جراحات سطحی وجود داشته است.

وی در رابطه به مساله محیط زیستی معدن بابا علی نیز با بیان اینکه پیش از اینکه اداره محیط زیست منطقه حفاظت شده آلما بلاغ را اعلام کند معدن بابا علی فعالیت داشته است، افزود: به دلیل اینکه معدن بابا علی جزو مناطق حفاظت شده است سعی شده کمترین میزان تخریب و خسارت را به محیط زیست وارد کنیم.

در حال ترویج معدن کاری سبز در ایران هستیم
مسئول ارزیابی ایمنی معدن باباعلی با اشاره به اینکه در حال ترویج معدن کاری سبز را در ایران هستیم، اضافه کرد: در مرحله نخست ۹۰۰ اصله درخت کاشته شده است.

پایان خوش سرنوشت سنگ آهن «باباعلی»/ وقتی «صبانور» منجی مواد معدنی شد

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه در معدن بابا علی کار برداشت در حال انجام است اما بازسازی هم در کنار آن آغاز شده است، بیان کرد: یک بانک بذر با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی ایجاد کرده ایم و تا جای امکان تلاش داریم کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

مسئول واحد فلوتایسیون کارخانه کنستانتره اسدآباد نیز در ادامه با اشاره به اینکه روزانه ۶ هزار تن ماده معدنی از چهار معدن در شرکت صبا نور دپو می شود، اظهار کرد: بیشترین مواد معدنی دپو شده از معدن بابا علی و گلالی است.

خوردایش و پر عیار سازی مهمترین فعالیت در حال انجام در کارخانه کنستانتره است

اسماعیل عطایی با اشاره به اینکه وروردی کارخانه کنستانتره ۷۵ تن در ساعت است، ادامه داد: خردایش و پر عیار سازی مهمترین فعالیت در حال انجام در کارخانه کنستانتره است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مواد معدنی به صورت خام به چین صادر می شد، افزود: اکنون با ایجاد کارخانه های کنستانتره مواد معدنی در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئول واحد فلوتایسیون کارخانه کنستانتره اسدآباد با اشاره به اینکه کارخانه کنستانتره صبانور در سال ۹۳ راه اندازی شد، اضافه کرد: سال گذشته ۳۶۰ هزار تن تولید داشتیم و روزانه بین سه تا سه و نیم تن تولید داریم.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه می توان با برنامه ریزی و اجرای آنها قدم در مسیر صادرات مواد خام معدنی برداشت و مانع از خام فروشی موادمعدنی شد بنابراین اینکه معطل بمانیم و کار را از امروز به فردا بیندازیم جز اینکه ضرر را عایدمان کند چیزی ندارد بنابراین باید با برداشتن قدم های اصولی زمینه را برای صادرات مهیا کرد.

کد خبر: ۹۱٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha