۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
خاوازی در مسکو؛ سفر برای واردات یا حل مشکلات صادرات؟
واکنش فعالان کشاورزی به سفر وزیر جهادکشاورزی

خاوازی در مسکو؛ سفر برای واردات یا حل مشکلات صادرات؟

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در حالی به کشور روسیه سفر و با وزیر کشاورزی این کشور دیدار کرده است که فعالان بخش کشاورزی معتقدند: این سفر کاملا نمایشی و برای رفع تکلیف است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ایران در حالی سفری چند روزه به کشور روسیه داشته است که به گفته بسیاری از منتقدین سفری کاملا فرمالیته و نمایشی بوده است که در واپسین روزهای وزارت خود در این دولت انجام داده است. خاوازی پس از دیداری که با وزیر کشاورزی روسیه داشت در گفتگویی که با خبرگزاری اسپوتنیک انجام داد به بررسی محورهای گفتگوی خود با وزیر کشاورزی این کشور پرداخت و ابراز امیدواری کرد که نشست صورت گرفته نتایج خوبی در پی داشته است.

سفر خاوازی به روسیه حرکتی نمایشی بود که در لحظات آخر و تنها برای جلب توجه مخاطبان صورت گرفته است در حالی که اگر هدفی پشت چنین سفری بود انتظار می رفت که ایشان این سفر را در روزهای اول حضور خود در وزارتخانه انجام می داد

سفر به روسیه در روزهای اول حضور خاوازی در وزارتخانه باید انجام می گرفت نه در واپسین روزها
در بخشی از این گفتگوی خاوازی با اشاره به بحث تامین غلات به خصوص جو از روسیه پرداخت و گفت در صورتی که این امر محقق شود قیمت گوشت قرمز در ایران کاهش خواهد یافت. در بخشی دیگر نیز وی به بحث مشکلات حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که مقامات روسی در این زمینه همکاری هایی با ما برای رفع موانع مراودات تجاری داشته باشند. همچنین در بخش دیگری وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برگزاری نمایشگاه برای عرضه محصولات کشاورزی ایران در مسکو سخن گفت. با این وجود فعالان بخش خصوصی صنعت کشاورزی ایران معتقدند این سفر بر خلاف آنچه ادعا شده است ثمره ای در پی نخواهد داشت چرا که به عبارتی بدون برنامه و تنها برای رفع تکلیف بوده است.

علیرضا الوندی، فعال صنعت کشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: سفر خاوازی به روسیه حرکتی نمایشی بود که در لحظات آخر و تنها برای جلب توجه مخاطبان صورت گرفته است در حالی که اگر هدفی پشت چنین سفری بود انتظار می رفت که ایشان این سفر را در روزهای اول حضور خود در وزارتخانه انجام می داد نه در واپسین روزها. چرا که بعد از روی کار آمدن دولت جدید قطعا سیاست ها و برنامه های این بخش با تغییراتی اساسی همراه خواهد بود.

از سوی دیگر فعالان این بخش معتقدند: مهمترین نقد وارد به خاوازی این است که چرا قبل از سفر به روسیه راجع به محصولات کشاورزی و تنظیم بازار با تشکل های بخش خصوصی جلسه ای برگزار نکرده است.

الوندی می گوید: متاسفانه همچون دیگر ارکان ها و سازمان های دولتی وزارت جهاد کشاورزی نیز بدون در نظر گرفتن اقتصاد بخش خصوصی که پایه گذار اقتصاد کشور است به سفرهایی تحت عنوان «بازار گشایی و توسعه روابط تجاری» می روند در حالی که بعید می دانم از مشکلات تولیدکنندگان داخلی خبر داشته باشند و بدون در نظر گرفتن موضوعات اقتصادی بخش خصوصی و تولید داخلی نمی توان قول همکاری با هیچ کشوری را داد مگر اینکه بخواهیم واردات داشته باشیم.

چگونه می توان پذیرفت که وزیر جهاد کشاورزی به کشوری می رود و مباحثی مطرح می کند که در تولید آن محصولات وزارت خانه اش هیچ نقشی ندارد!؟

وزیری که نقشی در تولید ندارد چگونه در کشوری دیگر موضوعات تولید را مطرح می کند!
علی رضایی دیگر فعال بخش کشاورزی در این خصوص به خبرنگار «بازار» می گوید: چگونه می توان پذیرفت که وزیر جهاد کشاورزی به کشوری می رود و مباحثی مطرح می کند که در تولید آن محصولات وزارت خانه اش هیچ نقشی ندارد!؟

اگر قرار بود چنین سفری صورت بگیرد و لااقل برای دولت بعدی و وزیر بعدی نتیجه بخش بود، انتظار می رفت قبل از انجام آن با تشکل های مربوطه نشستی برگزار می کرد تا فعالان این بخش بخصوص صادرکنندگان بتوانند در خصوص مشکلات صادراتی به روسیه با وی به صورت تخصصی تر صحبت کنند و ایشان با شناختی کامل تر به این سفر می رفت تا شاید گامی در جهت برداشتن موانع برداشته شود.

چرا مسئولان دولتی ترجیح می دهند وابسته به واردات باشیم و به جای خرج کردن ارز در راستای ایجاد زیرساخت لازم برای تولید در داخل آن را صرف واردات می کنند!؟

هدف وزیر جهاد از سفر به روسیه صرفا زمینه سازی برای واردات است
علیرضا الوندی همچنین در پاسخ به بحث مطرح شده از سوی وزیر جهاد در خصوص احتمال واردات جو از روسیه و ارزان شدن قیمت گوشت قرمز می گوید: سیاست گذاری در بخش کشاورزی شامل سیاست گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است اما نگاه دولتی ها همواره کوتاه مدت است مثل واردات محصولات.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که زمینه برای خودکفایی در تولید چنین محصولاتی وجود دارد و اگر هدف وزیر جهاد کشاورزی صرفا واردات نیست بایستی نیم نگاهی هم به زیرساختهای تولید می داشتند و به جای چانه زنی بر سر واردات جو با وزیر کشاورزی روسیه در خصوص همکاری برای آماده سازی و تامین تجهیزات برای تولید این محصول در کشور گفتگو می کردند.

این فعال صنعت بخش کشاورزی می گوید: متاسفانه دولت ها تمایل دارند مراودات خود را با دیگر کشورها از طریق ارز ارزان قیمت و واردات برقرار سازند و در دوره های مختلف این کار را کشورهای مختلف انجام می دهند. در حالی که می بینیم که کشورهایی با درصدهای پایین تر بارندگی نسبت به ما، خود تولید کننده محصولات اساسی همچون نهاده های دامی هستند. با این وجود جای سوال است که چرا مسئولان دولتی و بخصوص مسئولان بخش ترجیح می دهند وابسته به واردات باشیم و به جای خرج کردن ارز برای ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید در داخل آن را صرف واردات می کنند!؟

الوندی در پایان می گوید: باز هم تاکید می کنم که سفر آقای خاوازی به روسیه حرکتی نمایشی و تنها برای رفع تکلیف در روزها آخر وزارت خود بوده است. اگرچه امیدواریم در روزهای باقی مانده همان قدر که به فکر تامین نهاده از کشورهای خارجی هستند با تدارک زیرساخت برای تولید این محصولات در داخل کشور خاطره خوبی از عملکرد جهادی و علمی خود برای ما به جای بگذارند.

کد خبر: ۹۱٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha