۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
انتخاب تیم اقتصادی دولت سیزدهم با نظر بخش‌خصوصی
درخواست عضو اتاق تهران از رئیس جمهور آینده؛

انتخاب تیم اقتصادی دولت سیزدهم با نظر بخش‌خصوصی

عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران «برقراری ثبات اقتصادی»، «توجه به نظرات بخش‌خصوصی» و«انتخاب تیم اقتصادی مورد اعتماد بخش‌خصوصی» را به عنوان مهمترین خواسته‌های فعالان اقتصادی از دولت آینده عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه «از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از برجام و آغاز استراتژی فشار حداکثری بر ایران، شرایط کسب وکار در ایران برای بخش‌خصوصی و به ویژه برای جوانان کارآفرین بسیار دشوار شده است، گفت: انتظار از رئیس‌جمهور آینده آن است که اقتصاددانان مورد اعتماد عموم مردم به ویژه بخش خصوصی را به عنوان مغز متفکر تیم خود انتخاب کرده و سپس به اصلاح قوانین دست و پاگیر موجود در فضای کسب‌وکار بپردازد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مهراد عباد گفت: از یک سو، تحریم‌های بین المللی باعث افزایش قیمت مواد اولیه، نوسان نرخ ارز و دشوار شدن تجارت خارجی شده و از سوی دیگر، تصمیمات نابخردانه برخی از مدیران داخلی نیز زمینه ساز افزایش نرخ تورم، افزایش قاچاق و فساد شده است. در واقع ناکارآمدی مدیران در مواجهه با تحریم ها و تصمیمات یک شبه و غیرکارشناسانه آنها به ایجاد هرج و مرجی در فضای کسب و کار دامن زده است.

 او افزود: اغلب این تصمیمات به نام حمایت از تولید داخل بوده اما در اصل ریشه به تیشه تولید داخل زده و صادرکننده را از ادامه کار ناامید کرده است. مساله این است که اعتماد بخش خصوصی از توانایی مدیران حال حاضر و احتمالاً اشخاصی که جانشین آن­ها می‌شوند سلب شده است. متأسفانه انتصاب مدیران بیش از آنکه با توجه به توانایی آنها باشد براساس روابط و انگیزه های سیاسی صورت گرفته‌است.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه این درخواست را خطاب به رئیس جمهور آینده مطرح کرد که برای انتخاب مدیرانی که به صورت مستقیم با اقتصاد در ارتباط هستند دقت نظر ویژه ای اعمال کند.

او با بیان اینکه «ایجاد تغییر، نیازمند نگرش‌های صحیح و علمی به اقتصاد است» ادامه داد: اگر بخواهیم تنها یک چالش مهم در میان موانع متعدد داخلی و خارجی در برابر رشد و توسعه اقتصادی را نام ببریم، این چالش بی‌ثباتی در اقتصاد است و کشور ما نیاز شدیدی به ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد دارد. چرا که بی‌ثباتی، فرصت‌های افزایش تولید را زایل کرده و البته حفظ تولید را نیز ناممکن می‌سازد. حال آنکه تقویت روابط بین‌المللی می‌تواند به ثبات بخشی به اقتصاد کمک کند.

موضوع دیگری که عباد به آن اشاره کرد، ضرورت برقراری روابط بین المللی بانکی است. او گفت: بدون بهره‌گیری از روابط بانکی بین المللی، صادرات و واردات با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌است و مشکلات کنونی ارزی نیز ریشه در تحریم ها و مسائل بانکی و مالی بین المللی کشور دارد. بنابراین، علاوه بر تلاش برای رفع‌ این چالش‌ها، رئیس جمهور آینده باید در گام نخست مساله الحاق ایران به FATF را حل کند.

او افزود: طبق قوانین موجود از جمله قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، در مباحث اقتصادی باید نظر بخش‌خصوصی شنیده شده و در تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در ادوار ریاست جمهوری گذشته این رویه از دولتمردان مشاهده نشده‌است. اکنون این انتظار از رئیس‌جمهور آینده وجود دارد که بخش‌خصوصی و اتاق‌های بازرگانی را به عنوان مشاوره واقعی خود انتخاب کند.

عباد با تاکید بر اینکه «رئیس جمهور آینده باید در ۱۰۰ روز نخست، اصلاح قوانین خلق الساعه سال‌های اخیر را در دستور کار قرار دهد» ادامه داد: انتظار این است که یکی از اقتصاددانان مورد اعتماد عموم مردم به ویژه بخش خصوصی به عنوان مغز متفکر تیم دولت جدید انتخاب شده و این تیم نسبت به اصلاح قوانین دست و پاگیر موجود در فضای کسب‌وکار اقدام کند.

کد خبر: ۹۱٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha