۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
آمریکا نفتی از ایران خریداری نکرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا نفتی از ایران خریداری نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر رویترز مبنی بر خرید یک میلیون بشکه نفت ایران از سوی آمریکا گفت: آمریکا نفتی از ایران خریداری نکرده است، شاید منظورشان موضوع دیگری باشد که الان جزییاتش را ندارم.

به گزارش بازار به نقل از شانا، سعید خطیب‌زاده، امروز (دوشنبه، دهم خردادماه) در نشست خبری درباره سفر معاون نخست‌وزیر عراق به ایران و علت امضا نشدن تفاهم‌نامه گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بود، درباره ارتقای روابط دوجانبه و تسویه بدهی عراق به ایران مورد توجه قرار گرفت و اطمینان داده شد اگر بغداد اقدام‌های مناسبت را درباره تعدیل بدهی انجام دهد، در ادامه مسیر مشکلی نخواهد بود، این سفر همچنین در ادامه سفر معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به عراق انجام شده بود.

وی درباره خبر رویترز مبنی بر خرید یک میلیون بشکه نفت ایران از سوی آمریکا، افزود جزییاتی در این خصوص ندارم، از زمان بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به‌دلیل قوانینی که گذاشتند، نفتی از ایران خریداری نشده است. شاید منظور آنها موضوع دیگری باشد که هم‌اکنون جزییاتش را ندارم و اظهارنظر خاصی نمی‌توانم انجام دهم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بعضی از خبرها مبنی بر تلاش غرب برای طولانی کردن روند مذاکرات وین تصریح کرد: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد و به بررسی مسائل کلیدی رسیده‌ایم، نه عجله‌ای برای توافق داریم و نه اجازه می‌دهیم مذاکرات دچار فرسایش شود. اگر گفت‌وگوها نیاز به تصمیم‌هایی در تهران باشد، بی‌شک این موارد در پایتخت مطرح می‌شود، آمریکا یکبار برای همیشه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد میراث دولت پیشین را ادامه دهد یا خیر.

خطیب‌زاده درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دو ناو ایرانی به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند و تهدیدهای از سوی آمریکا ایجاد شده است، گفت: ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حق را براساس حقوق بین‌الملل دارار بوده و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد. هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند.

وی همچنین درباره کشتی آزاد شده ایرانی توسط اندونزی اظهار کرد: درباره کشتی توقیف شده ایران، بارها سفیر اندونزی در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در سفر وزیر امور خارجه به این کشور که همراه با پیام رئیس‌جمهوری درباره ارتقای روابط دوجانبه بود، در این زمینه هم گفت‌وگوهایی شد و شرایط و ابعاد آن مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته دادگاه هم عمده اتهام‌های کشتی را وارد ندانست و بخشی را هم که پذیرفت، بخشی بود که دادگاه صالحه اندونزی نشان داد. همه بدانند که ایران درباره دریانوردی و حقوق بین‌الملل بسیار دقیق است و این دقت و وسواس را در خصوص دوستانمان بیشتر داشتیم.

کد خبر: ۹۱٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha