۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
«اقتصاد» و «معیشت» خواسته مردم از رئیس‌جمهور آینده؛ تأکید بر نجات بازار بورس
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

«اقتصاد» و «معیشت» خواسته مردم از رئیس‌جمهور آینده؛ تأکید بر نجات بازار بورس

قم- با توجه به تنگناهای اقتصادی، مهم‌ترین درخواست مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بهبود معیشت و شرایط اقتصادی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد و برگزاری مناظره‌ها کم کم تنور تبلغیات انتخابات ریاست جمهوری داغ‌تر می‌شود؛ کاندیداهایی که مستقیم و غیر مستقیم با شعارهای انتخاباتی و وعده بهبود شرایط اقتصادی پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشتند.

این روزها با وجود چالش‌ها و مشکلات اقتصادی پیش آمده برای مردم حال از بی‌نظمی در تنظیم بازار کالاهای اساسی گرفته تا سایه شوم تحریم، فشارهایی بر طبقات مختلف مردم ایجاد شده است که حال از بحران بازارهای مسکن و بورس گرفته تا خودرو اگر بگذریم نمی‌توان مشکلات معیشتی این روزهای مردم را نادیده گرفت.

در شهر قم تنور انتخابات روز به روز گرمتر می‌شود؛ هرچند با توجه به بحران کرونا برگزاری هرگونه تجمع از سوی طرفداران کاندیداها منع قانونی دارد اما بهره‌گیری از فضای مجازی به رونق تبلیغات افزوده است؛ با چرخشی در هرکدام از میادین شهر قم، اطراف حرم کریمه اهل بیت(ع) و بازارهای آن و با مصاحبه‌های میدانی گرفته شده از مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم به این امر مهم می‌رسیم که هرکدام از شهروندان مختلف قمی از کاندیداهای ریاست جمهوری انتظار برنامه‌های خوب اقتصادی و انتخاب یک تیم اقتصادی قوی دارند؛ هم‌چنین مردم قم از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهند که نظر عمیقی به معیشت و اقتصاد مردم انداخته و برای بهبود این وضع چاره اندیشی کنند.

درمان اقتصاد بیمار کشور با یک تیم اقتصادی قوی
برای گرفتن گزارشی از انتظارات مردم قم از کاندیداها به خیابان ارم در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) می‌روم و باب گفت‌وگو را با یک کسبه اطراف حرم باز می‌کنم. وی خود را مرتضی محمدی می‌نامد و می‌گوید: من پیگیر برنامه‌ها و شعارهای هرکدام از نامزدهای انتخابات هستم ولی برخی وعده‌های آنها در عمل غیر قابل اجرا است؛ از کاندیداها انتظار داریم از شعارهای پوچ و غیرواقعی که تنها هدف آن کسب رأی مردم است دوری کنند.

وی که بازنشسته یک شرکت فولاد در شهرک شکوهیه است، می‌افزاید: اقتصاد کشور بیمار است و برای درمان نسبی آن نیاز به یک تیم اقتصادی سرشناس و با تجربه و قوی داریم می‌دانیم زیر سایه تحریم هستیم ولی بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی هیچ ارتباطی به تحریم ندارد و تنها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی دارد.

کرونا حلقه مفقوده مناظرات
از سوی دیگر بحران کرونا بیش از یک سال است که اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است؛ شهر زیارتی قم به دلیل وابستگی به اقتصاد گردشگری بیشتر دچار آسیب شده و بنا بر گفته استاندار قم ۶۰ درصد اقتصاد این استان به دلیل کرونا دچار آسیب جدی شده است.

یک شهروند دیگر قمی که شغل آزاد دارد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: من ۲۱ سال است که در اطراف حرم معصومه(س) مغازه دارم ولی ناخودآگاه کرونا به کسب و کار من ضربه‌های سنگینی را وارد کرد که این مشکلات شامل بیشتر کسبه و بازاریان و حتی بیشتر مشاغل شده ولی اگر پیگیر شعارها و برنامه‌های کاندیداها باشید درک می‌کنید نامزدها فراموش کردند در چه بحرانی قرار داریم؟

وقتی می‌گوییم انتظار داریم برنامه اقتصادی مستحکمی داشته باشند به این معنی است که در برنامه‌های اقتصادی خود به خارج از مرزهای کشور چشم ندوزند

علی صادقی در ادامه می‌افزاید: در کنار برنامه‌های اقتصادی نامزدها باید برای بحران کرونا و دوران پساکرونا هم چاره اندیشی کنند ولی نه در مناظرات و نه شعارهای آنها برنامه‌ای برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ایجاد شده به واسطه کرونا دیده نمی‌شود.

بهبود اقتصاد بدون نگاه به خارج
لیلا صادقی، دانشجوی روانشناسی نیز در این رابطه عنوان می‌کند: از نامزدهای انتخابات انتظار داریم اقتصاد کشور که این روزها با بیماری مزمنی روبرو است را درمان و ساماندهی کنند؛ وقتی می‌گوییم انتظار داریم برنامه اقتصادی مستحکمی داشته باشند به این معنی است که در برنامه‌های اقتصادی خود به خارج از مرزهای کشور چشم ندوزند.

این دانشجوی قمی عنوان می‌کند: نیمی از شرایط اقتصادی کنونی ارتباطی به مذاکرات خارجی و برجام ندارد و می‌توان با یک تیم و برنامه اقتصادی قوی این بیماری مزمن را درمان کرد.

محمد نظری دیگر شهروند قمی که در زمینه صنایع دستی فعالیت دارد در مصاحبه خود از نامزدهای انتخاباتی انتظار دارد که دست دلالان و کاسبان تحریم را از کشور قطع کنند و به عقیده او بسیاری از مشکلات و نابسامانی اقتصادی گره در وجود دلال بازی و فعالیت سودجویانی دارد که بازارهای مختلف اقتصادی کشور را مختل کرده‌اند.

 توجه به بازار بورس
اما یک شهروند قمی که چندین سالی است در بازار بورس فعالیت دارد از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتظار بهبود بازار بورس را دارد و بیان می‌کند: همیشه بازار سهام در زمان انتخابات گذشته با شرایط مثبت و خوبی روبرو بود اما در انتخابات ۱۴۰۰ شرایط بازار بورس متفاوت است و مردم عادی با سرمایه ابتدایی وارد بازار بورس شدند ولی این بازار دست‌خوش تغییرات و نابسامانی شد.

علی صدیقی با بیان اینکه بازار بورس با شرایط سیاسی کشور ارتباط دارد، بیان می‌کند: پس ۶ ماه بعد از انتخابات می‌توان سیاست‌های به کار گرفته رئیس جمهور جدید بر بازار بورس را درک کرد انتظار می‌رود رئیس جمهور آینده کشور جذابیت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس فراهم کند.

مستأجران خانه به دوش منتظر یک راه نجات
اما اقشاری که بیش از هر طبقه اجتماعی این روزها به آنها فشار وارد شده مستأجران خانه به دوشی هستند که در کنار داغی تنور انتخابات داغ در به دری را به دلیل رکود در بازار مسکن، هزینه اجاره بهای خود را باید نجومی پرداخت کنند.

وضعیت اجتماعی قم و حضور تعداد بالای مهاجران از شهرها و یا کشورهای مختلف در این شهر به دلیل کسب علم و یا زیارتی بودن قم باعث شده تا تعداد مستأجران در این شهر بیشتر از مناطق دیگر کشور باشد و درد مستأجری ملموس‌تر باشد.

یکی از این مستأجران قمی علی زکی پور است که کارگر یک کارخانه و نان آور ۵ عضو خانواده است؛ هرچند طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مالک باید قرارداد اجاره منزل را برای یکسال دیگر تمدید و مبلغ اجاره بها در شهرها ۱۵ درصد و کلان شهرها ۲۰ درصد افزایش می‌یابد ولی این مستأجر قمی به خبرنگار بازار می‌گوید: مالک خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم این مصوبه را مانند دیگر مالکان دور زده و اکنون هم مبلغ اجاره را افزایش داده است و هم گفته اگر توانایی پرداخت این اجاره بها را نداری باید دنبال خانه باشی.

انتظار می‌رود رئیس جمهور آینده کشور جذابیت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس فراهم کند

زکی پور هرچند جزو شهروندان کم سواد قمی است اما مرتب پیگیر برنامه نامزدهای انتخاباتی است و مناظره کاندیداها را هم رصد کرده و عنوان می‌کند: همه شعارها و برنامه‌های کاندیداها را پیگیر هستم برنامه‌های آنها برای تسلط بر بازار مسکن در کشور قابل اجرا نیست کاندیداها برنامه منصفانه‌ای برای مستأجران و دربه‌دری آنها ندارند؛ بازار مسکن را این روزها سرمایه‌داران و سودجویان قبضه کرده‌اند.

با شعار نمی‌توان اقتصاد کشور را جراحی کرد
در مصاحبه‌های مختلفی که با طبقات و اقشار مختلف مردم قم انجام شد انتظار همه قمی‌ها نجات مردم از وضعیت بحران اقتصاد کنونی بود و به اتفاق همه از سلطه دلالان بر اقتصاد گلایه‌ها دارند.

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: با وجود اینکه وعده‌های زیادی درباره بهبود معیشت مردم و دیگر چالش‌های اقتصادی توسط آن‌ها ارائه شده، اما تاکنون هیچ یک از کاندیداها برنامه جامع و دقیقی ارائه نداده و تیم اقتصادی خود را به مردم معرفی نکرده‌اند.

سید مرتضی آقایی می‌افزاید: اقتصاد کشور نیازمند ترمیم و جراحی است و با توجه به چالش‌های موجود در حوزه جمعیتی کشور و بازارهای مختلف سرمایه‌ای نمی‌توان با داروی شعار و عوام فریبی این اقتصاد بیمار را نجات داد در مناظره نخست این کاندیداها این واقعیت را باید پذیرفت که این مناظره چیزی شبیه دعواها سیاسی بوده تا برنامه و شعار و طرح برای ترمیم اقتصاد و معیشت مردم باشد.

اگر برای آینده اقتصاد کشور تیم اقتصادی نباشد فاجعه است
این کارشناس اقتصادی در ادامه می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، داشتن برنامه و تیم اقتصادی، برای تمامی نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری ضروری باشد اگر این چالش‌های موجود اقتصادی با برنامه و از سوی یک تیم ترمیم و جراحی نشود در آینده این چالش‌ها افزوده و کشور را با تهدید و فاجعه روبرو خواهد کرد.

آقایی اظهار می‌کند: اکنون علاوه بر مشکلات اقتصادی و تحریم، کشور با بحران کرونا روبرو است ولی متأسفانه بحران کرونا از برنامه‌ها و شعارهای نامزدهای انتخابات غایب است.

وی به بازار مسکن و شعارهای نامزدها هم اشاره و عنوان می‌کند: در برنامه هرکدام از نامزدها طرح‌هایی برای بهبود وضعیت مسکن ارائه شده ولی این شعارها در عمل در کشور غیر قابل اجرا است.

مردم قبول دارند سایه شوم تحریم و کرونا بر اقتصاد مشکلاتی را به وجود آورده است اما بسیاری از مشکلات این روزهای مردم ارتباطی به تحریم ندارد و حاصل سهل انگاری مسئولان بخش اقتصادی است، لذا مردم از مسافر آینده پاستور تنها بهبود معیشت و اقتصاد را انتظار دارند که این نکته مستقیم و غیرمستقیم در شعارهای کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ هم دیده می‌شود.

کد خبر: ۹۱٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha