۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
تعیین سقف اجاره بها اشتباه است| میزان رشد اجاره بها هنوز استخراج نشده است
عضو هیات مدیره اتحادیه املاک در گفتگو با «بازار»:

تعیین سقف اجاره بها اشتباه است| میزان رشد اجاره بها هنوز استخراج نشده است

لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعیین سقف اجاره بها راهگشای کنترل قیمت تیست، گفت: نقل و انتقال در بازار اجاره پایین است به همین دلیل نمی توان آماری از تغییر ارائه کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فصل نقل و انتقالات بازار مسکن در حالی چند روزی است آغاز شده که فعالان بازار مسکن معتقد هستند که علیرغم کاهش قیمت مسکن، اجاره بهای مسکن نه تنها کاهش نداشته بلکه بنا به دلایل مختلفی از رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

اکثر فعالان و مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار «بازار» بر این موضوع تاکید دارند که اگر چه قیمت مسکن تا حدودی به دلیل رکود حاکم بر بازار معاملات مسکن و قیمت ها افت داشته است اما نرخ اجاره بها به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد و رشد نرخ تورم افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده است.

بازار اجاره بهای مسکن این روزها هنوز میزان رشد خود را به طور مشخص نمی داند و دچار یک سردرگمی است.

سعید لطفی عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که بازار اجاره بها با توجه به کاهش قیمت مسکن اُفت کرده است یا خیر؟ گفت: در خصوص بازار مسکن باید اینطور گفت که بخش مسکن نیز همانند بسیاری از بازارهای دیگر در انتظار انتخابات ریاست جمهوری است و اگر چه قیمت ها تا حدودی کاهش یافته است اما این کاهش قیمت هنوز در بازار اجاره بها مشهود نبوده است.

اینکه بازار اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است تحلیل درستی است اما اینکه با قاطعیت بگوییم چون مسکن ارزان شده است پس باید اجاره بها نیز اُفت کند چندان نمی تواند صحیح باشد

لطفی در پاسخ به این پرسش که اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است و با این اوصاف باید منتظر کاهش قیمت ها در بازار اجاره بها در فصل نقل و انتقالات باشیم اظهار داشت: اینکه بازار اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است تحلیل درستی است اما اینکه با قاطعیت بگوییم چون مسکن ارزان شده است پس باید اجاره بها نیز اُفت کند چندان نمی تواند صحیح باشد. 

خزانه دار اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که برخی از مشاوران املاک معتقد هستند که کمبود فایل اجاره که به دلیل کاهش عرضه است این روزها تا حدودی مستاجران را مستاصل کرده است اظهار داشت: به هر حال با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر اساس آن مهلتی به مستاجران برای تمدید اجاره داد و اینکه سقف برای میزان اجاره بها تعیین کرد باعث شد تا این عوامل در کنار برخی عوامل دیگر مثل کمبود فایل مستاجرانی را که به دنبال واحد مسکونی بودند را نگران کند.

اقدام ستاد ملی کرونا برای تمدید زمان اجاره و تعیین سقف ۲۵ درصد اقدامی بود که توانست برخی از مستاجران را برای مدتی از گشت و گذار در مشاوران املاک برای تهیه واحد مسکونی رها کند اما مطمئنا در ماههای تیر و مرداد ماه این متقاضیان چاره ای نخواهند داشت که به دنبال واحد مسکونی اجاره ای بگردند

وی ادامه داد: البته اقدام ستاد ملی کرونا برای تمدید زمان اجاره و تعیین سقف ۲۵ درصد اقدامی بود که توانست برخی از مستاجران را برای مدتی از گشت و گذار در مشاوران املاک برای تهیه واحد مسکونی رها کند اما مطمئنا در ماههای تیر و مرداد ماه این متقاضیان چاره ای نخواهند داشت که به دنبال واحد مسکونی اجاره ای بگردند. همین موضوع باعث خواهد شد تا تقاضا برای واحدهای مسکونی اجاره ای در ماههای تیر و مرداد افزایش یابد. 

وی با بیان اینکه تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها نمی تواند چندان کارساز باشد چرا که برخی از موجران شاید حتی کمتر از ۲۵ درصد افزایش اجاره بها داده بودند اما با اعلام این عدد از سوی دولت و ستاد ملی کرونا سقف اجاره بها را افزابش دادند. 

وی تصریح کرد: این نامشخص بودن وضعیت بازار اجاره بها به گونه ای است که در حال حاضر نمی توان به طور دقیق گفت که میزان رشد اجاره بها چقدر بوده است اما آنچه که برآوردهای بازار مسکن نشان می دهد این است که جابه جایی افت داشته است. 

تعیین سقف اجاره بها تبعات خوبی برای بازار مسکن نخواهد داد چرا که راهکار کاهش نرخ اجاره بها نه تعیین سقف بلکه افزایش عرضه و تولید و در نهایت مناسب بودن شرایط اقتصادی است

لطفی گفت: تعیین سقف اجاره بها تبعات خوبی برای بازار مسکن نخواهد داد چرا که راهکار کاهش نرخ اجاره بها نه تعیین سقف بلکه افزایش عرضه و تولید و در نهایت مناسب بودن شرایط اقتصادی است. بازار مسکن این روزها دچار یک رکود در معاملات شده است که اولین دلیل آن انتظار بازار مسکن و مشخص نشدن اوضاع سیاسی و نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. هر چند کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز به دلیل رشد جهشی قیمت در دو سال گذشته را نیز باید به این شرایط کنونی بازار اضافه کرد.

وی اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری بر اوضاع کنونی بازار مسکن غالب شده و نوعی انتظار در بازار حاکم شده است. این رکود موجب کاهش قیمت مسکن خواهد شد اما به هر حال هنوز برخی المان ها و نهاده های تولید مسکن رشد قیمت داشته اند که باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن خواهد شد.

لطفی ادامه داد: دولت باید از این فضا نهایت استفاده را ببرد و با استفاده از ساز و کارهای مناسب از افزایش قیمت احتمالی بعد از انتخابات نیز جلوگیری کند. چرا که دولت سیزدهم بنا به دلایلی کار سختی در حوزه مسکن در پیش خواهد داشت.

خزانه دار اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه المان ها و نهاده های تولید مسکن به خصوص قیمت فولاد نقش اساسی در قیمت تمام شده مسکن دارد اضافه کرد: دولت باید با سیاستگذاری مناسب از رشد قیمت نهاده های تولید مسکن و در نهایت قیمت تمام شده مسکن جلوگیری کند. 

کد خبر: ۹۱٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha