۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
ضرورت تقویت پول ملی برای رونق تولید
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ضرورت تقویت پول ملی برای رونق تولید

راغفر، کارشناس مسائل اقتصادی تقویت پول ملی را برای رونق تولید ملی در کشور ضروری دانست.

به گزارش بازار، حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه های تولید و پایین آمدن صرفه اقتصادی فعالیت های تولیدی شده و سرمایه گذاران را به سمت فعالیت های غیر مولد و واسطه گری سوق داده است بنابراین برای تقویت تولید ملی در کشور باید پول ملی تقویت و قیمت ارز کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر فشار افزایش هزینه ها موجب افزایش تورم و اختلال در تولید و اقتصاد کشور شده است و برای مهار تورم باید هزینه های تولید کاهش یابد و سرمایه های کشور به سمت فعالیت های مولد و تولید سوق داده شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی نقص و ضعف در ساختار اقتصادی کشور را از دیگر عوامل رشد بی رویه نقدینگی و تورم در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ساختار فعلی دولت و اقتصاد کشور به گونه ای است که تولید و تولیدکنندگان آنگونه که باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار نمی گیرند و در نتیجه سرمایه ها از تولید خارج شده و به سوی فعالیت های غیر مولد مانند دلالی و واسطه گری و منفعت طلبی سوداگران اقتصادی هدایت شده است و بیکاری و تورم شدید از جمله تبعات این وضعیت است.

وی به ضعف و ناتوانی شدید نظام بانکی و مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: نظام مالیاتی و بانکی در کشور بسیار ناتوان و ناکارآمد است و قادر نیست سرمایه های لازم را برای رونق تولید ملی فراهم کند و در عوض بانک ها برای جبران نرخ بالای سود بانکی در فعالیت های غیر مولد سرمایه گذاری می کنند و با واسطه گری موجب افزایش تورم و اختلال در نظام اقتصادی کشور شده اند.

وی افزود: جهش های ارزی متعدد در دهه های اخیر موجب کاهش سرمایه گذاری های خارجی شده است و دولت آینده باید با کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی زمینه را برای رونق تولید ملی فراهم کند و آنرا در اولویت دستور کار خود قرار دهد.

حسین راغفر بر ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تاکید کرد و گفت: دولت آینده باید با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تقویت نظام مالیاتی و اصلاح نظام بانکی زمینه تقویت پول ملی را برای رونق تولید ملی فراهم کند و بدین ترتیب سرمایه ها به سمت تولید جذب و نقدینگی به سمت فعالیت های مولد هدایت می شود.

وی همچنین مبارزه جدی و مستمر با رانت خواری و فساد اداری را برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و حرکت به سمت رونق و توسعه اقتصادی، بسیار ضروری و مهم دانست.

کد خبر: ۹۱٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha