۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
افت دلار، رشد طلا و تداوم سیگنال های منفی به بازار
تحلیل هفتگی بازار فارکس؛

افت دلار، رشد طلا و تداوم سیگنال های منفی به بازار

در روز ۳۰ می سال ۲۰۲۱ ارزش دلار در برابر دیگر ارزها کاهش یافت و قیمت طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار بالاتر رفت.

بازار؛ گروه بین الملل: با شروع هفته تازه در بازارهای مالی دنیا گزارشها در مورد تغییرات در بازار ارزها و بازار فلزات گران بها حکایت دارد. گزارش ارایه شده توسط فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ تورم در کشور و احتمال تداوم تورم بالا تا انتهای فصل سوم امسال باعث شد تا بازارهای مالی عکس العمل نشان دهند ولی بیشترین تاثیر این خبر روی بازار دلار بود.

با انتشار این خبر وب سایت دیلی فارکس نوشت که در هفته جاری با افت ارزش دلار را شاهد خواهیم بود که دلیل ان را می توان در تداوم تزریق دولت به اقتصاد و تداوم روند افزایشی تورم در کشور دانست. این مساله می تواند درامد صادراتی امریکا را در کوتاه مدت افزایش دهد و مزیت زیادی برای اقتصاد بحران زده امریکا در کوتاه مدت دارد. اما افت ارزش دلار در بازار جهانی در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که ارزش یورو در بازار رشد کرده است و پوند هم با افزایش  ارز روبرو شده است.

در گزارش فدرال رزرو امریکا در مورد  افزایش ارزش توافق های بازخرید در بازار ازاد صحبت شده است. فدرال رزرو اعلام کرد در روز ۲۸ می امسال ارزش توافق های بازخرید برابر با ۴۵۰ میلیارد دلار بود که بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون بود و این مبلغی بود که فدرال روزو به اقتصاد امریکا تزریق کرد. دیلی فارکس در مورد این خبر نوشت: «حتی در دوره های بحران های مالی بزرگ و بحران های اقتصاد نگران کننده ما شاهد این حجم بالای تزریق به اقتصاد نبودیم. ارزش این قراردادها بسیار غیر عادی و بزرگ است و این پیام را به بازار مخابره می کند که اوضاع هنوز بحرانی است و اقتصاد امریکا با چالشهای زیادی روبرو است.»

 آیا باید نگران بود
 افزایش ارزش قراردادهای بازخرید توسط فدرال رزرو امریکا به معنای افزایش تزریق به اقتصاد است که در سیاستهای طرح شده توسط فدرال رزرو برای تداوم تزریق به اقتصاد تا انتهای امسال مشاهده شده است پس دلیل نگرانی در مورد این سیاست چیست؟

 دیلی فارکس در این مورد نوشت: «با اجرای این طرح ها حجم بالایی از نقدینگی وارد اقتصاد می شود و این پول ها باید در یک بخشی از اقتصاد سرمایه گذاری و مصرف شود. بررسی های تاریخی نشان داده است در اغلب موارد افزایش نقدینگی وارد بازارهای مالی و بازار کالاهای اساسی می شود و به همین دلیل است که از ابتدای سال جاری تا کنون  ما شاهد افزایش ارزش بازارهای کالایی در دنیا بودیم. رشد قیمت انواع فلزات، طلا، نقره و حتی  محصولات کشاورزی تجت تاثیر سیاست تزریق فدرال رزرو امریکا و بانکهای مرکزی دیگر کشورها به اقتصاد ایجاد شده است و به نظر می رسد این وضعیت ادامه خواهد داشت.این حجم بالای نقدینگی باعث  افزایش نرخ تورم شده است.»

در نهایت افت ارزش دلار هم تحت تاثیر همین سیاست اتفاق افتاده است . در روز ۳۰ می سال ۲۰۲۱ میلادی نرخ برابری یورو به دلار در بازار برابر با ۱.۲۱ و نرخ برابری پوند به دلار برابر با ۱.۴۱ گزارش شد در حالیکه هر نرخ برابری دلار به ین ژاپن معادل ۱۰۹.۷۵ بود.

رکورد قیمت طلا بازهم شکسته شد
این شرایط روی قیمت طلا هم تاثیر گذاشت و باعث شد تا قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در مرز ۱۹۰۷ دلار قرار بگیرد و به رکورد قیمتی چهار ماهه خود نزدیک شود. افزایش قیمت طلا در شرایطی اتفاق افتاده است که در پبش بینی های گذشته متوسط قیمت طلا در فصل دوم امسال برابر با ۱۷۰۰ دلار  اعلام شده بود و سرعت گرفتن واکسیناسیون در دنیا این دیدگاه را ایجاد کرده بود که سرمایه گذاری در بازار طلا به دلیل تلاش برای حفظ ارزش دارایی ها ادامه پیدا نمی کند.

دیلی فارکس در مورد دلیل این رشد قیمت نوشت: «با افزایش نرخ تورم در امریکا و افت ارزش دلار در برابر دیگر ارزها، سرعت افزایش قیمت طلا بیشتر شد. حال به نظر می رسد همچنان طلا بازاری برای حفظ ارزش دارایی محسوب می شود و سرمایه گذاران برای ممانعت از سقوط ارزش سرمایه های خود به این بازار روی می اورند. این شرایط تا زمانیکه بازار دلار در دنیا ارام نگیرد و اقتصاد امریکا نشانه های از ثبات و ارامش را به دنیا مخابره نکند ادامه خواهد داشت.»

طی یک سال گذشته قیمت طلا از مرز ۲ هزار دلار هم عبور کرد ولی با شروع واکسیناسیون انتظار می رفت اوضاع اقتصادی  دنیا به سرعت بهبود پیدا کند و تقاضای ناشی از نگرانی در بازار طلا از بین برود. شواهد نشان داده است هنوز سیگنال هایی مبنی بر تداوم بحران در اقتصاد جهان مخابره می شود و تمامی بازارها بر مبنای همین سیگنال ها عکس العمل نشان می دهند.

کد خبر: ۹۱٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha