۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
بهره برداری از ۲ سد و یک شبکه پایاب در آذربایجان شرقی
با حضور وزیر نیرو انجام شد؛

بهره برداری از ۲ سد و یک شبکه پایاب در آذربایجان شرقی

تبریز- با حضور وزیر نیرو دو سد و یک شبکه پایاب در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، سدهای قیزقلعه سی خدا آفرین و گردیان جلفا و شبکه پایاب ۳ هزار و ۳۵۰ هکتاری یکانات شهرستان مرند صبح امروز دوشنبه با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

سد تنظیمی قیز قلعه سی با هدف تنظیم ، انحراف و انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد حداآفرین و همچنین تولید برق به میزان ۴۰ مگاوات با ظرفیت تولید ۱۳۵ گیگا وات ساعت در سال  به بهره برداری رسید.

گفتنی است این امر کمک شایانی به سیستم توزیع نیروی برق در ایام پیک مصرف که منجر به خاموشی های سراسری می شود ، خواهد داشت.

این طرح با زمینه سازی برای ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی و افرایش سطح بهره وری در کشاورزی و توسعه دامداری صنعتی و توسعه گردشگری در شهرستان خداآفرین به بهره برداری رسید.

وسعت شبکه های آبیاری و زهکشی کشور به ۳۴۰ هزار هکتار رسید
وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به طرح های افتتاح شده امروز در آذربایجان شرقی، اهمیت اقتصادی و زیربنایی آن در توسعه منطقه و کشور را مهم دانست و افزود: اگر میزان سرمایه گذاری این طرح های که حدود یک هزار میلیارد تومان است، به نرخ امروز محاسبه شود حداقل تا سه برابر قابل افزایش است.

به گفته رضا اردکانیان تاکنون در دولت تدبیر و امید تعداد ۵۵ سد مخزنی به بهره برداری رسیده که این تعداد در چند هفته آینده و تا پایان دولت دوازدهم به ۵۷ مورد می رسد و تمامی آن ها از محل اعتبارات ملی تامین مالی شده اند.

اردکانیان، ادامه داد: در همین مدت وسعت شبکه های آبیاری و زهکشی کشور به ۳۴۰ هزار هکتار رسیده که بخش عمده ای از آن در استان های مرزی واقع شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون عملیات اجرایی تعداد ۴۵ سد بزرگ سدسازی در کشور شروع شده است.

اردکانیان افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه ها ۹ هزار میلیارد تومان بوده و با اجرای این طرح ها تحولی مهم و عظیم در توسعه کشاورزی و نیروگاهی کشور ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر اجرای طرح های فوق، طرح های مهم و اثرگذاری در حوزه تامین آب، آب و فاضلاب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، صنعت برق و شبکه های انتقال نیز در اقصی نقاط کشور اجرا می شود که آثار و ثمرات آن در دولت های آینده مشاهده خواهد شد.

صبح امروز رضا اردکانیان وزیر نیرو به منظور افتتاح سه پروژه بزرگ آبی با استقبال استاندار آذربایجان‌شرقی وارد این استان شد.

کد خبر: ۹۱٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha