۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
سیاستهای دنیا برای واکسینه کردن جمعیت چیست؟
بازشدن مرزهای اروپا به روی افراد واکسینه شده؛

سیاستهای دنیا برای واکسینه کردن جمعیت چیست؟

افزایش سهم افراد واکسینه شده در دنیا یک مساله با اهمیت است زیرا می تواند بستر را برای بازگشت به زندگی عادی فراهم کند. سوال این است که کشورها برای رسیدن به این هدف چه سیاستهایی در پیش گرفته اند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها تشویق مردم به دریافت واکسن و افزایش شمار افراد واکسینه شده اصلی ترین و مهمترین مساله ای است که دولتها به آن توجه دارند. در تمامی کشورها تامین واکسن و تزریق بیشترین سهم از جمعیت با این واکسن یک اولویت است.

اولویتی که شماری از کشورهای صنعتی و غربی توانسته اند تا اندازه  زیادی به آن دست پیدا کنند و برخی دیگر به دنبال یافتن چاره ای برای آن هستند. به عنوان مثال در کشور امریکا برای اینکه مردم به دریافت واکسن تشویق شوند از کمک مالی استفاده شد و حتی ارایه اب میوه و کیک به افرادی که واکسن دریافت می کردند در برخی از مناطق کشور در دستور کار قرار گرفت.

در نتیجه این طرح بود که امروز بالغ بر نیمی از امریکایی ها واکسینه شده اند. در استرالیا به دولت پیشنهاد شده است به افرادی که برای دریافت واکسن پیش قدم می شوند  ۱۰۰ دلار پول داده شود.

این طرح با این هدف پیشنهاد شده است که اگر افراد واکسن دریافت نکنند و موج تازه ای از همه گیری در کشور ایجاد شود که منجر به قرنطینه و تعطیلی شهرها برای بازه های زمانی چند روز تا چند هفته شود، هزینه ای که به اقتصاد تحمیل می شود خیلی بیشتر خواهد بود. البته دولت هنوز این طرح را نپذیرفته است ولی در مورد ارایه مشوق برای دریافت واکسن در این کشور صحبت های زیادی مطرح شده است.

اروپا از چه سیاستی استفاده کرد
 در اروپا  هم سیاستهای مختلفی استفاده شد. در برخی از کشورها در مورد اجباری بودن دریافت واکسن برای کارکنان شرکتهای پر تردد و مشاغل پر رفت و امد صحبت شده است. اما اصلی ترین مشوق برای واکسیناسیون بین جوانان این قاره باز شدن مرزهای دیگر کشورهای اروپایی به روی افراد واکسینه شده و ایجاد امکان سفر  بدون قرنطینه دو هفته ای در مقصد برای این گروه است. سیاستی که باعث شده است تا جوانانی که می خواهند در تابستان بعد از تجربه دو سال سخت و طولانی به سفر بروند برای دریافت واکسن پیش قدم شوند.

این طرح توسط دولت استرالیا هم مطرح شده است ولی هنوز اجرا نشده است. دلیل  توجه زیاد دولت استرالیا به ارایه مشوق دریافت واکسن به مردم این کشور را می توان استقبال کم مردم از دریافت واکسن کرونا در این کشور و تداوم بسته بودن مرزهای استرالیا به روی خارجی ها است که هزینه زیادی را برای کشور به همراه آورده است.

دولت اعلام کرده است در صورتیکه بالغ بر ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند، پروسه از سر گیری سفرهای خارجی به استرالیا شروع می شوند و صنعت توریسم و صنعت اموزش عالی دوباره می تواند به فعالیت بپردازد و درامد بیشتری را نصیب اقتصاد کند به همین دلیل است که تلاش برای رسیدن به هدف واکسینه  کردن ۷۰ درصد جمعیت کشور در صدر برنامه های کشور قرار دارد.

 انگلیس برای ممانعت از شیوع ویروس در بیمارستان ها چه کرد
یکی از نگرانی های این روزهای دنیا احتمال شیوع ویروس در بیمارستان ها و انتقال ان به خارج از بیمارستان از طریق افراد واکسینه نشده در بیمارستان ها است. در بریتانیا به دلیل اجباری نبودن دریافت واکسن، شماری از پزشکان و کادر درمان تصمیم گرفته اند واکسن را دریافت نکنند و حال این نگرانی وجود دارد که موج تازه ای از همه گیری یا جهش های تازه ای از ویروس کرونا از طریق بیمارستان ها وارد جامعه شود و کشور را دوباره گرفتار بحران کند.

به همین دلیل است که وزیر بهداشت این کشور طرح اجباری شدن واکسیناسیون برای تمامی افرادی که در بیمارستان ها کار می کنند را عنوان کرده است. او در رود گذشته در مصاحبه ای با اسکای نیوز گفت: «این ویروس بسیار سریع منتقل می شود و می تواند جامعه را دوباره فلج کند. باید تمامی مسیرهای ممکن برای ورود ویروس به جامعه بسته شود. یکی از این مسیرها بیمارستان هایی است که بیماران کرونایی در ان حضور دارند به خصوص بیمارانی که این روزها با ویروس هندی درگیر هستند. ما با سرعت پروسه واکسیناسیون را در کشور اجرا می کنیم ولی باید اطمینان حاصل کنیم پیش از تکمیل این پروسه شمار بیشتری از مردم بیمار نمی شوند و افراد تازه ای جان خود را از دست نمی دهند. به نظر می رسد بهترین سیاست در شرایط فعلی اجباری کردن واکسیناسیون در بیمارستان ها باشد تا انتقال ویروس به بیرون از بیمارستان امکان پذیر نباشد.»

کد خبر: ۹۱٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha