۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
قیمت نفت برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت

قیمت نفت برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت

همزمان با افت تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روز جمعه برای سومین روز متوالی کاهش یافت. قیمت نفت برنت تحت تاثیر کاهش تقاضا و افزایش شدید عرضه در مسیر ثبت بیشترین افت هفتگی از سال 1991 تاکنون قرار دارد.

همزمان با افت تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روز جمعه برای سومین روز متوالی کاهش یافت. قیمت نفت برنت تحت تاثیر کاهش تقاضا و افزایش شدید عرضه در مسیر ثبت بیشترین افت هفتگی از سال 1991 تاکنون قرار دارد

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از سقوط بیش از 7 درصدی در روز پنجشنبه، امروز جمعه با 37 سنت معادل 1.11 درصد افت دیگر به 32 دلار و 85 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که دیروز 4.5 درصد افت کرده بود، امروز با 46 سنت معادل 1.46 درصد کاهش به 31 دلار و 4 سنت رسید. از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت نفت برنت 28  درصد افت داشته که بیشترین افت هفتگی از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس در ژانویه 1991 به شمار می رود. نفت خام آمریکا نیز آخرین بار در دسامبر 2008 یعنی در اوج بحران مالی جهانی شاهد افت 27 درصدی بوده است.

پس از شوک از هم پاشیدن ائتلاف نفتی اوپک و روسیه که سبب افت شدید قیمت ها در ابتدای هفته شد، روانه شدن صدها هزار بشکه نفت ارزان قیمت عربستان و امارات به بازارها موجب وارد آمدن فشار بیشتر بر قیمت نفت شده است.

اندیشکده اوراسیا گروپ در یادداشتی در این باره نوشت: «در شرایطی که کرونا ویروس در حال رقم زدن نخست کاهش تقاضای جهانی نفت طی سال های اخیر است، بالا رفتن تولید نفت عربستان و روسیه می تواند موجب مازاد عرضه روزانه 4 میلیون بشکه ای نفت در بازارهای جهانی شود.»

افت شدید شاخص ها در بازارهای بورس جهان نیز به کاهش بیشتر قیمت نفت کمک کره است. پس از آنکه دیروز بازارهای مالی آمریکا شاهد ثبت بیشترین افت ارزش از زمان دوشنبه سیاه سال 1987 بودند، ارزش شاخص بورس نیکی ژاپن امروز افت 10 درصدی را تجربه کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیروز با اعلام ممنوعیت یک ماهه سفر از اروپا به آمریکا موجب آشفتگی بیشتر بازارهای بورس شد. بسیاری از رویدادهای اجتماعی از رقابت های ورزشی تا جشن های عروسی در بسیاری از نقاط جهان به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

کد خبر: ۹٬۱۳۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha