۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
عوامل افزایش نرخ فولاد

عوامل افزایش نرخ فولاد

بهای دلار نیمایی تاثیر بسیاری بر روی بازار فولاد دارد. در چنین اوضاعی و با رشد قابل‌ توجه نرخ دلار در بازار داخلی، شاهد شدت گرفتن بهای فروش فولاد و محصولات فولادی در بازار داخلی بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به موضوع رشد قابل ‌توجه نرخ فروش فولاد و محصولات فولادی در سطح بین‌المللی و در بازار داخلی، اظهار کرد: در یک سال اخیر بهای فروش محصولات فولادی در سطح جهانی رشد چشمگیری داشته است و در پی این افزایش ها بازار داخلی این محصول استراتژِیک نیز روند صعودی به خود گرفت. از طرفی تغییر سیاست های چین مبنی بر کاهش تولید فولاد معمولی و ساختمانی و افزایش ظرفیت تولید فولاد آلیاژی و با ارزش ‌افزوده بالاتر، به رشد قیمت فولاد در بازار جهانی منجر شد، زیرا تقاضای خرید چین برای فولاد غیر ویژه و ساختمانی به ‌شدت افزایش یافت.

شهرستانی در ادامه افزود: بهای دلار نیمایی نیز تاثیر بسیاری بر روی  بازار فولاد دارد. در چنین اوضاعی و با رشد قابل‌ توجه نرخ دلار در بازار داخلی، شاهد شدت گرفتن بهای فروش فولاد و محصولات فولادی در بازار داخلی بودیم. این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اذعان کرد: البته در سال گذشته با توجه به موضوع کرونا و در ادامه تعطیلی بسیاری از مشاغل مرتبط با صنعت فولاد مانند ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی نیزشاهد کاهش رونق در این بازار بوده ایم. در همین بین، تقاضا برای خرید فولاد گران، بیش از انتظار بود. تاجایی که در مواردی شاهد رشد بیشتر قیمت فولاد و محصولات فولادی در سایه رقابت برای خرید آنها بودیم.

این رشد رقابت غیرمصرفی در سایه افزایش نقدینگی در کشور، تورم و تمایل مردم به سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول ملی، ایجاد  می‌شود. خرید و فروش محصولات فولادی به ‌آسانی انجام می‌شود و این محصول قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند؛ بنابراین در دوره‌هایی که تورم در کشور افزایش می‌یابد؛ بخشی از نقدینگی جذب بازار فولاد خواهد شد. این موضوع خود بیش از پیش بر التهابات بازار فولاد می‌افزاید. رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: توجه به این نکته حائزه اهمیت است چرا که میزان تولید محصولات طویل فولادی به ‌مراتب بیشتر از مصرف آنها در داخل کشور است. به‌ ویژه که فعالیت عمرانی ویژه‌ای نیز به ‌دلیل محدودیت در تامین بودجه جریان ندارد؛ درنتیجه آن قدر محصولات فولادی طی یک سال گذشته تولید شده و به فروش رفته که دیگر بازار خرید و فروش این محصول رونق ندارد.

رشد نقدینگی یکی از مهم ‌ترین عواملی است که اثرات منفی بر توسعه اقتصادی دارد و همواره از سوی کارشناسان و فعالان این بازار مورد انتقاد قرار گرفته است. چالش‌های ناشی از نقدینگی به‌ قدری جدی هستند که از آن حتی به عنوان عامل نوسانات ارزی یاد می‌شود. این نقدینگی ها عملکرد صنایع و بازارهای گوناگون را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. صنایع فولاد نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. فولاد که حکم کالایی مصرفی دارد  به عنوان کالای سرمایه ای در داخل مورد استفاده قرار میگیرد و همین مسئله ضررهای غیرقابل جبرانی را به عملکرد این بازار وارد کرده است. از جمله آن که قیمت‌ها حتی در شرایط رکود نیز رو به رشد هستند.

کد خبر: ۹۱٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha