۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
برکناری «همتی» ارز را گران کرد| بازار منتظر دلار زیر ۲۰ هزار تومان نباشد!
گزارش میدانی «بازار» از بازار ارز؛

برکناری «همتی» ارز را گران کرد| بازار منتظر دلار زیر ۲۰ هزار تومان نباشد!

بازار سکه و ارز امروز متاثر از اخبار برکناری «همتی» از بانک مرکزی و جایگزینی وی دچار تغییر قیمت شده است تا جایی که نرخ دلار اکنون در حال ورود به کانال ۲۵ هزار تومان است و سکه و طلا نیز گران شده اند.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازاری که طبق وعده رئیس جمهور و مسئولان طراز اول اجرایی کشور قرار بود به زیر ۲۰ هزار تومان برسد اما برخلاف وعده و عید مسئولان این بازار مدتی است بر مدار رشد قرار گرفته است.

بازار نابسامان ارز در روزهای گرم تبلیغات ریاست جمهوری برای رونق اقتصادی کشور
رشد قیمتی که بخش عمده آن ناشی از هیجانات بازار است و به گفته کارشناسان بازار، این افزایش قیمت هیچ مبنای اقتصادی ندارد. از طرفی مدیریت بانک مرکزی نیز این روزها با کاندیداتوری همتی برای انتخابات ریاست جمهوری دچار چالش جدی شده است. طوری که باید گفت بازار ارز اکنون نابسمان بوده و نظارت خاصی در آن به چشم نمی خورد.

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری « بازار» در میدان فردوسی و خیابانهای همجوار آن حکایت از آشفتگی قیمت ها در بازار ارز و سکه به دلیل عدم کنترل نهادهای نظارتی و انتظار فعالان ارزی از آینده قیمت ها دارد. طوری که پس از مدتها کوچ دلالان از این بازار، هم اکنون سر و کله آنها دوباره پیدا شده است. بازاری که حساب و کتاب دقیقی ندارد و تابلو قیمت ها لحظه ای تغییر می کند.

یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل به هم ریختگی قیمت ها در بازار و رشد بهای سکه و ارز که مدتی است در بازار اتفاق افتاده است، گفت: خیلی ها طی یکی دو ماه اخیر به انتظار ایجاد توافقات هسته ای و رفع تحریم ها نشسته بودند اما انتشار برخی اخبار از روند سرد مذاکرات برجامی نشان می دهد که این توافقات همچنان ادامه دارد و معلوم نیست نتیجه آن چگونه باشد در چنین شرایطی میزان تقاضا طی دو سه هفته اخیر برای خرید ارز در بازار افزایش یافته و این تقاضای بالا باعث گرانی این کالاها در بازار است.

علاوه بر روند سرد مذاکرات برجامی این روزها صحبت از برکناری همتی رئیس کل بانک مرکزی به گوش می رسد که رفتن وی از این بانک و نامشخص بودن جایگزینی او بازار را تحت تاثیر قرارداده و باعث رشد قیمتها شده است

وی با بیان اینکه علاوه بر روند سرد مذاکرات برجامی این روزها صحبت از برکناری همتی رئیس کل بانک مرکزی به گوش می رسد که رفتن وی از این بانک و نامشخص بودن جایگزینی او بازار را تحت تاثیر قرارداده و باعث رشد قیمتها شده است چرا که معلوم نیست چه کسی و با چه ایده و نظری قرار است سکاندار بانک مرکزی شود.

قیمت ارز را سیاست گذاران ارزی و میزان عرضه و تقاضا مشخص می کنند
این فعال ارزی درباره پیش بینی نرخ ارز در آینده گفت: قیمت ارز را سیاست گذاران ارزی و عرضه و تقاضا در بازار تعیین می کند. البته بانک مرکزی قیمت ها را هر روز به صرافی ها اعلام کند. حال با توجه به نرخ تعادلی قیمت دلار در بازار که کارشناسان نرخ آن را بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می دانند، بنابراین در چنین شرایطی حتی با انجام توافقات برجام و رفع تحریم ها نیز نباید انتظار داشت قیمت ارز به شدت کاهشی و دلار به ۱۸ هزار تومان یا کمتر از آن برسد.

محسن صادقی کارشناس پولی مالی نیز در گفتگو با خبرگزاری « بازار» در باره این روزهای بازار ارز گفت: بازار مدتی است متفاوت از هفته های قبل شده است قیمت ها در تابلو صرافی ها و واحدهای فروش ارز و سکه دائم در حال تغییر است و این تغییرات ناشی از عدم نظارت دقیق بر بازار و کم توجهی بانک مرکزی به ساماندهی قیمت ها است.

واقعیت های اقتصادی چون نرخ بالای تورم، نقدینگی فراوان و رشد اندک اقتصادی بر نرخ تعادلی ارز در بازار تاثیر گذار شده است، از طرفی چون توافقات برجامی نیز تا کنون به نتیجه قطعی برای رفع تحریمها نرسیده است قیمت ها در بازار افزایشی شده است

وی با بیان اینکه نرخ ارز چند هفته ای است دچار تغییر و سکه و طلا بر مدار رشد قرار گرفته اند، افزود: واقعیت های اقتصادی چون نرخ بالای تورم، نقدینگی فراوان و رشد اندک اقتصادی بر نرخ تعادلی ارز در بازار تاثیر گذار شده است. از طرفی چون توافقات برجامی نیز تا کنون به نتیجه قطعی برای رفع تحریمها نرسیده است قیمت ها در بازار افزایشی شده است.

نباید منتظر جهش نزولی نرخ ارز دربازار با انجام توافقات برجامی بود 
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با رفع تحریم ها و ایجاد توافقات برجامی قیمت ارز در بازار شکسته می شود اما نباید انتظار داشت که نرخ ها در این بازار جهشی سیر نزولی را در پیش گیرند بنابراین مدیریت بازار اکنون ضروری است تا قیمت ها بی منطق در بازار افزایش نیابد. 

بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار ارز قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و یورو ۳۰ هزار تومان شده است. این در حالی است که قیمت دلار طی ماههای گذشته به کانال ۲۰ هزار تومان هم نزدیک شده بود و سکه نیز به زیر ۱۰ میلیون تومان آمد.

علاوه بر این در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۸۵۶ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۳۸۴ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۹  هزار و ۱۱۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۳۳ تومان اعلام شده است.

گفتنی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۹۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان شد

با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز دچار تغییر قیمت شدند طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۹۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۴ میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان ارزش‌ گذاری شده است.

افزایش قیمت طلا و سکه در بازار
این در حالی است که  قیمت طلا و سکه در بازار تهران در روز جاری نسبت به دیروز با افزایش همراه شده است که از جمله دلایل این افزایش قیمت،‌ افزایش قیمت ارز و ورود خریداران به بازار است.

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار سکه و ارز مدتی است افزایشی شده است، این افزایش قیمت که ناشی از عدم نظارت بر بازار و رشد میزان تقاضا است باعث شده تا قیمت ها همچنان روز به روز افزایش یابد. افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه در حالی است که معلوم نیست با آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی سیاست های ارزی چگونه اعمال شود و قیمت ها به چه سرنوشتی در این بازار دچار شوند.

کد خبر: ۹۱٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha