۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
بسیاری از ظرفیت‌های پائین دستی صنعت پتروشیمی ما معطل مواد اولیه مانده است
نماینده مردم تهران در مجلس درگفتگو با بازار:

بسیاری از ظرفیت‌های پائین دستی صنعت پتروشیمی ما معطل مواد اولیه مانده است

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کارگاه های کوچک و زودبازده ای وجود دارد که متاسفانه به این کارگاه ها مواد اولیه خام نمی‌رسد چرا که این مواد صادر می‌شوند.

مالک شریعتی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، در پاسخ به سوالی درباره انتقاد مسئولین صنعت پتروشیمی درباره اخذ مالیات از صادارت مواد خام و نیمه خام محصولات پتروشیمی گفت: اتفاقا این مسئله از جمله مصوبات مجلس در بودجه ۱۴۰۰ است.

وی تصریح کرد: این مصوبه بسیار به جهش تولید در داخل کشور کمک خواهد کرد چرا که مواد خام و نیمه خام صنایع صادر می‌شوند و اما مالیاتی از این بخش اخذ نمی‌شود.

این نماینده مردم تهران اظهارداشت: اگر ما از این بخش ها مالیات دریافت نکنیم  عملا این بخش را ترغیب می کنیم که برود و مواد خام و نیمه خام را صادر کند. این درحالی است که این مسئله نمی‌گذارد محصولات به صنایع پائین دستی برسید و نهایتا تبدیل به ارزش افزوده شود.

شریعتی بیان داشت: به هر میزان که به پایین‌ترین سطوح در محصولات پتروشیمی رجوع  می‌شود، ارزش افزوده ارتقا پیدا کرده و میزان اشتغال هم چندین برابر خواهد شد لذا ما در صنایع بالادستی به ازای هر یک میلیون تن پتروشیمی ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کنیم اما در صنایع پایین دستی هر یک میلیون تن پتروشیمی، ۲۰۰هزار شغل را ایجاد خواهد کرد که این تفاوت کاملا محسوس است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین هدف قانونگذار این بوده تا شرکت‌های پتروشیمی ترغیب و وادار شوند تا مواد خام خود را صادر نکنند و این مواد را بیاورند و در زنجیره ارزش افزوده پایین دستی تبدیل به محصولات مهمتری در داخل کشور کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌های پائین دستی صنعت پتروشیمی ما معطل مانده است، اظهارداشت: در حال حاضر کارگاه های کوچک و زودبازده ای وجود دارد که متاسفانه به این کارگاه ها مواد اولیه خام نمی‌رسد چرا که این مواد صادر می‌شوند.

کد خبر: ۹۱٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha