۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
پیگیری جدی اصلاح ساختار نظام بانکی
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

پیگیری جدی اصلاح ساختار نظام بانکی

همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی را با جدیت پیگیری خواهم کرد.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی، با بیان اینکه اصلاح ساختار نظام بانکی یک موضوع زمان‌بر است افزود: ما در بانک مرکزی این کار را آغاز کردیم و اصلاحات خوبی هم انجام دادیم،، اما به طور قطعی و جدی در کسوت ریاست جمهوری با اختیارات بیشتری این کار را پیگیری خواهم کرد.

وی اضافه کرد: بانک‌های ما ناترازی زیادی دارند که از سال‌های دور انباشته شده است ضمن اینکه در سه دهه گذشته متاسفانه رشد نقدینگی در حد متوسط ۲۷ درصد در سال بوده است برای اینکه تورم را کنترل کنیم راهکار این است که در ابتدا بتوانیم اشکالات ساختاری را که موجب ایجاد نقدینگی می‌شود رفع کنیم و دوم اینکه آثار نقدینگی را خنثی کنیم.

همتی گفت: لازمه اصلاح ساختار نظام بانکی این است که یک هماهنگی جدی میان بودجه دولت و بانک مرکزی به وجود بیاید و بتوانیم سلطه مالی را بر سلطه پولی از بین ببریم اگر نتوانیم این سلطه مالی را به طور کامل از بین ببریم باید حداقل آن را کاهش دهیم و راه کنترل آن هم اینگونه است.

وی افزود: ساختار اقتصادی ما به‌گونه‌ای است که در طول سه و چهار دهه گذشته موجب رشد نقدینگی و تورم شده است به طور نمونه تراز تجاری در واردات و صادرات اگر منفی شود و یا مواقعی که بودجه ما به دلایل مختلف از جمله قطع صادرات و یا کاهش قیمت نفت دچار کسری می‌شود و یا با افزایش هزینه‌ها دچار مشکل می‌شویم که به طور غیر طبیعی بار همه این‌ها بر روی دوش بانک مرکزی می‌افتد، در نهایت تبدیل به پایه پولی می‌شود و پایه پولی که همان پول پرقدرت است با ضریب فزاینده موجب نقدینگی می‌شود کاری که در سه و چهار دهه گذشته اتفاق افتاده است.

همتی گفت: حتماً در دولت خودم رابطه دولت و بانک مرکزی و رابطه وزارت نفت با دولت و بانک مرکزی را اصلاح خواهم کرد، زیرا به نظر من منشا اصلی تورم در کشور ما از همین ناحیه است.

کد خبر: ۹۱٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha