۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
 کمیجانی پست همتی را به دیگری می سپارد؟ | حساسیت به نرخ ارز یا به اصل شخص؟!
«بازار» گزارش می دهد؛

کمیجانی پست همتی را به دیگری می سپارد؟ | حساسیت به نرخ ارز یا به اصل شخص؟!

با قوت گرفتن برکناری رئیس کلی بانک مرکزی، چند روز سکان در اختیار کمیجانی قائم مقام همتی بود، اما بنابر شنیده‌ها قرار است امروز تکلیف این پست مهم روشن شود.

به گزارش بازار، سودای ریاست جمهوری رئیس کل بانک مرکزی جایگاه مدیریتی فعلی او را متزلزل کرد چرا که پس از کاندیداتوری همتی برای انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور در صدد برکناری او شده و معتقد است بانک مرکزی جایگاه بسیار مهم و حساسی است و حضور همتی در عرضه انتخابات به مدیریت بانک مرکزی آسیب می رساند.

همتی باید یک راه را انتخاب کند یا در بانک مرکزی بماند و یا در انتخابات ریاست جمهوری!
در چنین شرایطی گمانه زنی های فراوانی برای جایگزینی همتی در بانک مرکزی مطرح است اما برخی از نزدیکان رئیس جمهور پیش بینی می کنند به احتمال زیاد  سرپرست بانک مرکزی معرفی خواهد شد هر چند که بنا به گفته همتی چند روز است که سکان بانک مرکزی در اختیار قائم مقام وی اکبر کمیجانی است؛ با این حال برخی شنیده ها حاکی است که فرد جایگزین همتی احتمالا نه از بانک مرکزی که از سازمان برنامه و بودجه و از  السابقون بانک مرکزی در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد  باشد.

به گزارش بازار اما حضور کمیجانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نشان می دهد که از یک سو  برکناری همتی و به تعبیر خود رئیس کل بانک مرکزی تفویض اختیار انجام پذیرفته و از سوی دیگر  این پست مهم  کشور  به احتمال  قوی در ید کمیجانی خواهد ماند.    
در پی اخبار تائید شده که حکایت از تصمیم روحانی در برکناری رئیس کل بانک مرکزی به گوش می رسد، این موضوع طی یکی دو روز اخیر آثار خود را بر روی بازار ارز و سرمایه به جای گذاشته است و البته همچنان باید منتظر ماند که سکان مدیریت بانک مرکزی در روزهای آینده به دست چه کسی خواهد افتاد.

عبدالناصر همتی شب گذشته در کلاب هاوس گفته بود، حسن روحانی رئیس جمهور با توجه به نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری، به دنبال انتخاب فرد دیگری به عنوان جایگزین او در بانک مرکزی است و تاکنون با دو نفر صحبت کرده است.
نظر رییس جمهور این است، که چنانچه همتی در انتخابات بماند، ‌ نمیتوانید پست رئیس کلی را داشته باشد چراکه این موضوع در سیاست های پولی و ارزی اثر می گذارد.

وقتی بانک مرکزی استقلال ندارد
یکی از کارشناسان بانکی به خبرگزاری بازار  درباره احتمال رفتن همتی از بانک مرکزی و تاثیر گذاری نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: سالهاست که کارشناسان تاکید می کنند تا بانک مرکزی مستقل شود و اکنون که رئیس جمهور تصمیم به برکناری همتی از بانک مرکزی گرفته است بیانگر عدم استقلال بانک مرکزی در کشور است.
وی با بیان اینکه شایعات و شعارهای سیاسی گونه برخی نامزدهای ریاست جمهوری این روزها بازار را به هم ریخته است افزود: حضور همتی در انتخابات و غیبت آن در بانک مرکزی آثار منفی را بر اقتصاد کشور بخصوص در بخش پولی و مالی به جای می گذارد.

به نظر می رسد رئیس جمهور اکبر کمیجانی را به عنوان رئیس و یا سرپرست بانک مرکزی تا پایان دولت معرفی کند چرا که گزینه نخست ریاست بانک مرکزی کمیجانی است و از ابتدا نیز بیشتر سیاست گذاریهای پولی و بانکی با تصمیم گیری وی بوده است

وی ادامه داد به نظر میرسد رئیس جمهور اکبر کمیجانی را به عنوان رئیس و یا سرپرست بانک مرکزی تا پایان دولت معرفی کند چرا که گزینه نخست ریاست بانک مرکزی کمیجانی است و از ابتدا نیز بیشتر سیاست گذاریهای پولی و بانکی با تصمیم گیری وی بوده است.
همچنین محسن صادقی، کارشناس پولی و بانکی درباره احتمال برکناری رئیس کل بانک مرکزی  و تبعات آن در اقتصاد کشور گفت: البته برکناری و یا حتی انتخاب شخص رئیس کل فقط با تصمیم شخص ریس جمهور نیست، بنابراین بعید به نظر می رسد که شخص رئیس جمهور حق وتو در برکناری همتی از بانک مرکزی را داشته باشد. چرا که انتخاب رئیس کل بانک مرکزی فقط با صلاح دید یک شخص نیست و نظر مشورتی اجماع در بدنه دولت و حتی مجلس و ... نیز باید در انتخاب رئیس کلی بانک مرکزی مد نظر گرفته شود. در چنین شرایطی بعید به نظر می رسد که رئیس جمهور شخصا اقدام به برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی کند و باید با مشورت این کار انجام شود هر چند رئیس جمهور دارای اختیارات بالایی در این زمینه است.

گروکشی سیاسی یا دغدغه سیاست های پولی مالی
وی با بیان اینکه اقدام رئیس جمهور با تهدید به برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی به نوعی گروکشی سیاسی است؛ افزود: جایگاه بانک مرکزی جایگاه حساسی است اما اینکه تاکنون رئیس جمهور نسبت به مسائل پولی بانکی با توجه به آشفتگی های بازار ارز و ضعف نظارتها برسیستم بانکی که وجود دارد کم توجه بوده و ناگهان در این مقطع زمانی موضوع حساس شده است جای ابهام  دارد.

بنا به این گزارش،   برخی شایعات بر این استدلال استوار است که دکتر روحانی در تلاش  است تا  روزهای آخر دولت با تزریق ارز قیمت دلار را به پایین بکشد و لذا انتخابات بهانه ای برای انتساب یک شخص فرمانبر  در اجرای این تصور ایده است. موضوعی که شب گذشته در لابلای حرف های همتی  نیز مشهود بود.   همتی با اشاره به این که  مشکلی با کنار گذاشتن خود از بانک مرکزی توسط آقای روحانی ندارد، تاکید کرده بود، هر کس که  قرار است پست بانک مرکزی را بگیرد باید انضباط  ارزی را مدن نظر قرار دهد.

کد خبر: ۹۱٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha