۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
استفاده نکردن از ظرفیت تولید و صادرات انرژی، از نقاط ضعف دولت‌هاست
وزیر پیشین بازرگانی و فعال اقتصادی:

استفاده نکردن از ظرفیت تولید و صادرات انرژی، از نقاط ضعف دولت‌هاست

جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است و ظرفیت هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال تعاملات این کشورها با یکدیگر است. ایران از این ظرفیت باید حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار می تواند استفاده کند.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق چالش های اقتصاد ایران را انحصارا در اختیار تنها یک دولت ندانست و گفت: تقریباً در همه دولت ها چالش های نسبتاً مشابهی را شاهد هستیم که البته در بعضی از دولت ها کمتر و در بعضی از دولت ها بیشتر این موضوع دیده می شود.

وی به چالش های اقتصادی ایران اشاره و بیان کرد: افزایش بیکاری و عدم اشتغال، عدم تناسب حجم نقدینگی با تولید ناخالص داخلی، کسری بودجه، فساد اداری، مناسب نبودن نظام بانکی، مشکلات صندوق های بازنشستگی، قوانین و مقررات زائد و مزاحم، وزن بزرگ دولت و عدم استفاده از ظرفیت های موجود اقتصادی چالش های اقتصادی موجود در کشور است.

وزیر پیشین بازرگانی به ظرفیت های اقتصادی ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت تجاری ایران با کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است و ظرفیت هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال تعاملات این کشورها با یکدیگر است. ایران از این ظرفیت باید حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار می تواند استفاده کند.

وی افزود: عدم استفاده از ظرفیت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت و عدم استفاده از ظرفیت معادن بخش دیگری از توانایی های کشور است که مورد استفاده قرار نگرفته اند. متأسفانه تنها ۱۵ درصد از منابع در کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

آل اسحاق از استفاده نکردن از ظرفیت تولید و صادرات انرژی انتقاد کرد و افزود: در رابطه با صادرات برق و گاز مزیت بسیار بالایی داریم به طوری که بر اساس آمارها، ظرفیت ایران برای تعامل با کشورهای همسایه ۱۵ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان هاب منطقه شناخته می شود، عنوان کرد: متأسفانه دولت ها از ظرفیت ترانزیت کالا استفاده نمی کنند و تمام مرزهای کشورهای دروازه های طلایی محسوب می شود.

این فعال اقتصادی عدم از استفاده از نیروی تحصیل کرده جوان بارور شده را نقطه‌ ضعف دانست و تصریح کرد: بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که از این میان دو یا سه میلیون نفر به ویژه در رشته های فنی و مهندسی بیکار هستند. از نظر توسعه نیروی انسانی ایران جایگاه نخست را در منطقه دارد و در رشته های فنی و مهندسی در جهان جایگاه نخست را در اختیار دارد.

کد خبر: ۹۱٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha