۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
۶ درس از معروف ترین معامله گر بورس آمریکا

۶ درس از معروف ترین معامله گر بورس آمریکا

جسی لیورمور برای خیلی از بورس بازان به عنوان اسطوره ای تکرار نشدنی است. در یادداشت زیر ۶ توصیه مهم وی را که دو بار ورشکسته شده، تقدیم می کنیم.

محمدرضا هادیلو؛ بازار: کتاب "خاطرات یک دلال بازار بورس" که توسط روزنامه نگار آمریکایی ادوین لوفر در سال ۱۹۲۳ منتشر شده است، یکی از مهمترین کتابهایی است که در مورد معاملات سهام صحبت می کند. زیرا با تجربیات یکی از مهمترین سرمایه گذاران در بازار سهام، دلال آمریکایی "جسی لیورمور" سروکار دارد.

 برای بسیاری از  فعالان حرفه ای بازار سهام  این نام بسیار حایز اهمیت و حتی راهبر است.

در حالی که هرکسی می تواند به شکل تجربی تجارت را بیاموزد، این جنبه های روانشناختی است که تجارت و سوداگری در بازار سهام را به یکی از سخت ترین فعالیت ها تبدیل می کند.

با توجه به وضعیت بازار سهام  در ادامه ما یادداشت زیر را که در رسانه مارکت واتچ (به معنی دیده بان بازار) منتشر شده  است را تقدیم مخاطبان می کنیم که در آن به ۶ درس برای یادگیری از افسانه تجارت «جسی لیورمور»   به شکلی خلاصه پرداخته است.

۱- چگونگی از دست دادن را بیاموزید
لیورمور در معاملات اشتباهات زیادی را مرتکب شد که هزینه زیادی برای او داشت و اگرچه ضررهایش برای او دردناک بود اما برای آموزش کارهایی که نباید انجام دهد بسیار مفید بود.

 لیورمور می گوید: "وقتی می دانید چه کاری نباید انجام دهید بنابراین پولتان را از دست نمی دهید. و تازه  شما شروع به یادگیری و انجام آنچه برنده شدن  لازم است؛ می کنید. "

اگرچه لیورمور در کمتر از دو سال سه بار ورشکسته شده است، اما وی ورشکستگی را یک آژانس آموزشی بسیار موثر می داند.

او در این باره می گوید: «شما کمی از برندگان یاد می گیرید اما بازنده ها به شما مادام العمر درس می دهند، به شرطی که همان اشتباه را دو بار تکرار نکنید. و باید بیاموزید که شما همیشه این فرصت را دارید که یک روز دیگر تجارت کنید».

۲- سرمایه گذاری بلند مدت  را بیاموزید
لیورمور می گوید: «بعد از سالها گذراندن در وال استریت و از دست دادن میلیونها دلار، می خواهم به شما بگویم که این فکر من نیست که باعث درآمد زیاد من شده بلکه سرمایه گذاری طولانی مدت است.»

لیورمور خاطرنشان می کند که وی سرمایه گذاران زیادی را می شناسد که خرید و فروش سهام را هنگامی آغاز می کنند که قیمت در سطحی باشد که بیشترین سود را برای آنها به همراه داشته باشد، در حالی که سرمایه گذاران طولانی مدت نادر هستند.

لیورمور تأکید می کند که یادگیری این مسئله دشوار است، اما خاطرنشان می کند که به محض یادگیری این موضوع از سوی سرمایه گذار درآمد زیادی کسب خواهد کرد.

۳- تلفات خرس
شاید تحمل ضرر یکی از سخت ترین درسی هایی است که می توان آموخت. مردم معمولاً قبول نمی کنند که اشتباه کرده اند و بسیاری از مردم از فروش با ضرر خودداری می کنند، بنابراین لیورمور به آنها توصیه می کند: «ضرر هرگز اذیتم نمی کند، ضرر را یک شبه فراموش کنید اما اشتباه شما این است که از تحمل ضرر خودداری می کنید، این همان چیزی است که به پول و روح شما آسیب می رساند»

وی تاکید می کند: «همیشه آنچه به نظر می رسد ضرر است؛ بفروشید و آنچه را که به نظر سود است؛ حفظ کنید. »

۴- نادیده گرفتن توصیه ها را بیاموزید
لیورمور از مشاوره متنفر بود و ترجیح داد تجارت را براساس استراتژی ها و تحلیل های خود معامله کند. او در همین بار می گوید:  تجارت براساس مشاوره صدها هزار دلار برای او هزینه داشت.

  لیورمور خاطرنشان کرد: او به تجربه آموخته است که هیچ کس نمی تواند به او توصیه ای  کند که توصیه او پول بیشتری از آنچه که از نظر خودش می توانست بدست آورد، بیشتر باشد!

۵- شرایط و روند بازار را مطالعه کنید
لیورمور با مشاهدات خود در مورد مردم، سهام فردی و به طور کلی بازار موفقیت های زیادی کسب کرده و خاطرنشان می کند: آنچه که یک سوداگر برای کسب درآمد نیاز دارد ارزیابی شرایط، نظارت بر روند و پیش بینی احتمالات است.

۶- نحوه خرید و فروش سهام را بیاموزید
لیورمور برخی از روشهایی را که برای خرید و فروش سهام استفاده کرده است؛ توضیح می دهد. به عنوان مثال روش  خرید سهام پس از افزایش قیمت. وی درباره این نحوه خرید  چنین توضیح می دهد که  این کار، خرید ارزان ترین سهام یا فروش با بالاترین قیمت نیست، بلکه خرید یا فروش در زمان مناسب است.

لیورمور البته هشدار می دهد که گرچه این روش آسان به نظر می رسد اما دلال باید همیشه مراقب انگیزه هایی مانند ترس، حرص، امید و انگیزه ها و نظرات بی دلیل باشند.

کد خبر: ۹۱٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha