۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
تحلیل رئیس کمیسیون انرژی از دلایل قطعی برق

تحلیل رئیس کمیسیون انرژی از دلایل قطعی برق

عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس توجه به افزایش راندمان نیروگاه‌ها را مهم دانست و بر ضرورت پرداخت مطالبات وزارت نیرو توسط سازمان برنامه و بودجه با هدف به‌روزرسانی دستگاه ها تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی با انتقاد از عملکرد دولت در سال‌های اخیر که منجر به قطعی برق شده است، به دلایل وقوع این مشکل و راهکارهای کوتاه و بلندمدت برای عبور از بحران برق اشاره کرد و گفت: سوءمدیریت کنونی را مربوط به راس دستگاه اجرایی می‌دانم چراکه علاوه‌بر ناتوانی در ایجاد هماهنگی و تعامل میان چند وزیر، نتوانسته در حوزه صادرات برق، دیپلماسی انرژی، مصرف داخلی و رفاه مردم تعادل ایجاد کند به همین دلیل مردم اکنون فکر می‌کنند به دلیل صادرات برق به کشورهای همسایه با قطعی برق رو به رو شده ایم. هرچند این تفکر می‌تواند تا حدودی درست باشد اما زمانی که به سمت صادرات می‌رویم دیگر نمی توان پا پس کشید و دیپلماسی انرژی را با عدم اجرای تعهدات خود زیرسوال بریم چراکه این کار در روابط سیاسی و اقتصادی ما تاثیر گذارد لذا باید پیش‌بینی مصرف بالای خود را در اوج گرما داشته باشیم و سپس اقدام به صادرات کنیم.

صادرات یا تامین نیاز داخلی؟
نماینده مردم کازون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی معتقد است هرچند صادرات انرژی با هدف بی‌اثر کردن تحریم‌ها و ارزآوری بسیار ضروری است اما باید به فکر تامین نیاز داخلی نیز بود لذا باید در راستای انجام کارهایی همچون راه‌اندازی نیروگاه‌های رزرو یا تعطیل شده اقدام عاجل کرد.

مسئولان طرح‌های برای جلوگیری از تکرار بحران برق در سال‌های آتی آغاز کنند
وی تاکید کرد: اگرچه مردم سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی را در تمامی مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... دیده‌اند  اما اکنون وقت آن است که کمک کنند مصرف خود را در اوج مصرف کاهش دهند تا از این بحران عبور کنیم از طرفی مسئولان تعهد دهند هرچه سریع‌تر، طرح‌های بلندمدت ۲ تا ۵ ساله را کلید زنند تا بحران برق در سال‌های آتی تکرار نشود.

ضرورت همراهی مسئولان وزارتخانه نیرو با تولیدکنندگان؛ نه ایجاد مانع بر سر راه آن‌ها
عباسی بیان کرد: همچنین از آنجا که قطعی برق کارخانجات به صنایع صدمه بسیار می‌زند مسئولان وزارتخانه نیرو باید با تولیدکنندگان همراهی کنند نه آنکه بر سر راه آن‌ها مانع ایجاد کنند چراکه یکی از همین موانع بر سر تولیدکنندگان، عدم تامین برق آن‌ها است که افت تولید را به همراه دارد.  

پیشنهاد تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای کم مصرف و استاندارد، به وزارت نیرو از سوی کمیسیون انرژی
این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی طی چند ماه گذشته پیشنهاد تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای کم مصرف و استاندارد، را به وزارت نیرو داد، گفت: درصورت انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه به خصوص در جنوب کشور، شاهد کاهش مصرف و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای خواهیم بود.

ضرورت افزایش راندمان نیروگاه‌ها/هیچ مشوقی هم برای افزایش راندمان تولید نیروگاه‌ها وجود ندارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس توجه به افزایش راندمان نیروگاه‌ها را موضوع مهم دیگری دانست و افزود: باوجود آنکه نیروگاه‌ها از سوخت بسیاری همچون گاز استفاده می‌کنند اما سطح تولید برق آن‌ها بسیار پایین‌تر از مصرف سوخت‌شان است، ضمن آنکه هیچ مشوقی هم برای افزایش راندمان تولید نیروگاه‌ها وجود ندارد به همین دلیل وزارت نیرو باید مشوق‌های لازم را بکار برد که حتی نیروگاه‌های خصوصی نسبت به افزایش راندمان تولید خود ترغیب شوند.  

ضرورت جدی گرفتن احداث هرچه سریع‌تر نیروگاه‌های اتمی
وی همچنین درباره وضعیت نیروگاه‌های اتمی، گفت: دولت فعلی باید ۲هزار مگاوات برق هسته‌ای را وارد شبکه می‌کرد چراکه این برق پاک و پایدار است که کمک بسیاری در تنظیم فرکانس کمک می‌کند. همچنین با توجه به کمبود گاز و افت فشار در چاه‌های گازی -که ممکن است ایران را در آینده نزدیک به واردکننده گاز تبدیل کند- بهتر است احداث نیروگاه‌های اتمی جدی‌تر گرفته شود.

به گفته عباسی اگرچه باید ۲ واحد نیروگاه اتمی از سال ۹۲ تاکنون به بهره‌برداری می‌رسید اما متاسفانه کارهای اولیه آن نیز به کندی پیش می‌رود چراکه منابع مالی و اقساط مربوطه به شرکت سازنده پرداخت نمی‌شود.

کوتاهی سازمان برنامه و بودجه در پرداخت مطالبات وزارت نیرو جهت اورهال کردن شبکه
نماینده کازرون در مجلس همچنین به کوتاهی سازمان برنامه و بودجه در پرداخت مطالبات وزارت نیرو جهت اورهال کردن شبکه و پرداخت طلب پیمانکارها اشاره کرد و گفت: مسئولان باید توجه کنند اگر برق نداشته باشیم مسئله سلامت، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل  و حتی استخراج نفت و گاز نیز با مشکل رو به رو می‌شود، چراکه برق مسئله کلیدی در شکوفای اقتصادی و تامین رفاه مردم است اما سوءمدیریت و عدم انسجام مدیریتی مشکلات کنونی را رقم زده است.

باید به احداث نیروگاه‌های جدید برق هرچه سریع‌تر اهتمام ورزید
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مسئولان دولتی در این شرایط بر روی کمک مردم با صرفه‌جویی حساب باز کرده‌اند، گفت: باید نیروگاه‌های تعطیل شده کشور با ایجاد مشوق‌هایی دوباره راه‌اندازی شوند تا بتوان از این بحران عبور کنیم ضمن آنکه کم کردن مصارف در ادارات دولتی، خصوصی و حتی بازار و پاساژها می‌تواند کمک بسزایی برای عبور از این دوره بحرانی باشد اما برای پیشرفت در حوزه تولید برق، باید نسبت به احداث نیروگاه‌های جدید برق هرچه سریع‌تر اهتمام ورزید.

تولید بالای رمزارزها یکی از دلایل قطعی برق از منظر مسئولان
وی اظهار کرد: مسئولان وزرات نیرو یکی از دلایل اصلی مواجه شدن با بحران برق را تولید بالای رمزارزها در داخل کشور می‌دانند و بر آن تاکید دارند چراکه دستگاه‌های پرمصرفی هستند که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.

به گفته عباسی بسیاری از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و حتی مرغداری‌هایی -که به دلایلی همچون تغییر نرخ ارز ورشکسته شده‌اند- به تولید رمزارز به‌صورت غیرقانونی روی آورده‌اند و این مسئله، مصرف برق را بسیار بالا برده است.

وی با بیان اینکه هر ماینر بین ۲ تا ۳ کیلووات مصرف برق دارد در حالی که حدود ۸۰۰ هزار دستگاه رمرارز به صورت قاچاق وارد کشور شده است که ۲۴ ساعته برق مصرف می‌کنند، اظهار کرد: در این شرایط باید با کمک نیروی انتظامی، دادستانی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات این فعالیت ها شناسایی شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رمزارزها درصورت فعالیت مجاز صرفاً در حد ۳۲۱ مگاوات مجوز تولید دارند، اضافه کرد: همچنین باید از آن‌ها تعهد گرفته شود که در ساعات پرمصرف این کار را انجام ندهند، ضمن آنکه بانک مرکزی باید بر آن‌ها کنترل داشته باشد چراکه نمی‌توانند از برق ارزان کشور استفاده کرده، سودهای کلان بدست آوردند اما مالیاتی پرداخت نکنند.

۱۰ درصد از کل تولید رمزارز جهان در ایران انجام می‌شود/ایران بهشت تولید رمزارزها
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از کل تولید رمزارز جهان در ایران انجام می شود، گفت: به دلیل قیمت پایین برق در کشور، ایران به عنوان بهشت تولید رمزارزها شناخته شده است، این در حالی است که توجه به انرژی های تجدیدپذیر مسئله دیگری بود که در این جلسه به آن تاکید شد، درواقع باید نرخ خرید برق از تولیدکنندگان این نوع انرژی واقعی شود، تا سرمایه گذار بتواند در مدت ۵ سال سود خود را دریافت کند، اما عدم پرداخت نرخ واقعی به آنها موجب شده که سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در این میدان نداشته باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اجرای قانون اصل ۴۴ را در رابطه با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف افزایش رغبت بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در این حوزه ضروری دانست و گفت: مجلس اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا هرچه سریعتر این قانون در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی شود.

کد خبر: ۹۱٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha